The Truth About CrossFit


teddy
 Share

Recommended Posts

Endnu en artikel om CF, og jeg synes den er for vag. Han tør ikke rigtig sige noget for kontant, altid på den ene side på den anden side, og den bliver lidt ligegyldig, og opridsende om hvad problemerne med CF er. Selvom han påpeger at folk selv laver om på WOD, så kommer han ikke ind på restitutionsaspektet af det, når man brænder helt ud på den måde (som man ofte gør). Ej heller at det er en form for træning der ikke er så venlig overfor folk med skader (medmindre de laver WOD markant om).

Men hans pointe er jo fin nok: er det den form du vil være i så træn det. Og så er det sjovt, udfordrende og giver en god allround form til folk der måske ikke vil være verdens bedste i én disciplin, og ej heller har for meget tid til at holde sig i form.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, jeg vil sige jeg blev positivt overrasket over at det ikke var 6 siders rant imod CF.

Jeg synes generelt hans pointer er rimelig valide og noget som den enkelte udøver/affiliate/CF coach bør have med i sine træningsovervejelser.

Jeg må indrømme jeg også har undret mig en del over at Coach Glassman ligner en æbleformet average-Joe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må indrømme jeg også har undret mig en del over at Coach Glassman ligner en æbleformet average-Joe.

Han har et smadret knæ og har valgt at han hellere vil træne andre end selv at træne (og spise for mange kulhydrater som han selv siger). Men kan ikke rigtigt se problemet i det – det er langt de færreste trænere der er de bedste inden for den sports de er træner i, nogle har været rigtigt gode men er blevet trænere pga. skade, alder, osv.

Syntes også den er lidt vag og det er lidt sjovt at der skal en 6 siders artikel omkring noget der burde være indlysende. Der er aldrig nogen (med forstand på crossfit) der har sagt man bliver verdens bedste styrkeløfter/olympiskeløfter/100m løber af at træne Crossfit og det er heller ikke målet med CF. Håber han skriver en revideret/ny artikel efter hans lille snak med Greg Glassman.

Edited by Kellberg
Link to comment
Share on other sites

Han har et smadret knæ og har valgt at han hellere vil træne andre end selv at træne (og spise for mange kulhydrater som han selv siger). Men kan ikke rigtigt se problemet i det – det er langt de færreste trænere der er de bedste inden for den sports de er træner i, nogle har været rigtigt gode men er blevet trænere pga. skade, alder, osv.

Syntes også den er lidt vag og det er lidt sjovt at der skal en 6 siders artikel omkring noget der burde være indlysende. Der er aldrig nogen (med forstand på crossfit) der har sagt man bliver verdens bedste styrkeløfter/olympiskeløfter/100m løber af at træne Crossfit og det er heller ikke målet med CF. Håber han skriver en revideret/ny artikel efter hans lille snak med Greg Glassman.

Der er mange inden for crossfit der mener det det bedste for opbyggelse af muskelmasse clean, fortæller om atleter der når overlegne resultater i deres idrætsgrene via crossfit etc etc.

Artiklen var ganske fin, ærgerligt Glassman ikke ville være med

Link to comment
Share on other sites

Der er mange inden for crossfit der mener det det bedste for opbyggelse af muskelmasse clean
My claims about hypertrophy are based on several decades of working in Gold’s Gyms throughout California, including the “Mecca of Bodybuilding" and comparing physiques of natural, “natural”, and steroidal bodybuilders to gymnasts and CrossFitters. That I’d have gotten spectacularly angry responses to what is quite simply my observation suggests to me that I’m correct. -kilde

Personligt ved jeg intet om det så det vil jeg holde mig fra at kommentere.

fortæller om atleter der når overlegne resultater i deres idrætsgrene via crossfit etc etc.

Ja når det er blevet implementeret som GPP i stedet for noget andet GPP, ikke i stedet for specifik træning. Som regel er der også tale om at det bliver modificeret specielt til den sport. Og hvis de nu har haft de gode resultater hvad er så problemet med de siger det?

Man skal huske at CF ikke er et specifikt program men en protocol man kan bruge til at lave sin træning efter.

Der er det også min personlig erfaring at crossfits metcon workouts slår normal conditioning for min sport.

Artiklen var ganske fin, ærgerligt Glassman ikke ville være med
I would have loved to discuss or debate any or all of this. What I got from Chris Shugart instead was a handful of questions designed to fuel traffic-generating gossip and hatred. I declined and called instead to give him some source material for what was the journalistic thrust of his article: my personality. -kilde
Link to comment
Share on other sites

Ja når det er blevet implementeret som GPP i stedet for noget andet GPP, ikke i stedet for specifik træning. Som regel er der også tale om at det bliver modificeret specielt til den sport. Og hvis de nu har haft de gode resultater hvad er så problemet med de siger det?

Det er ikke sådan det bliver fremlagt på crossfit siden og af "crossfitters".

Man skal huske at CF ikke er et specifikt program men en protocol man kan bruge til at lave sin træning efter.

Sådan som jeg har forstået crossfit er det bevidst randomiseret træning. WOD's er hvad de er men kan skaleres. Kan du linke til officielt materiale der viser det du siger?

Der er det også min personlig erfaring at crossfits metcon workouts slår normal conditioning for min sport.

Crossfit's metcons er intet enestående. Det er godt for dig du har fundet noget mere effektivt. Ærgerligt du ikke havde bedre vejledning i sportsspecifik træning tidligere. Hvilke objektive parametre har du brugt til at måle din tidligere trænings effektivitet vs den effektivitet du ser med Crossfit Metcons?

Link to comment
Share on other sites

(Greg Glassman)

I would have loved to discuss or debate any or all of this. What I got from Chris Shugart instead was a handful of questions designed to fuel traffic-generating gossip and hatred. I declined and called instead to give him some source material for what was the journalistic thrust of his article: my personality.

Fint nok, at Glassman påstår det der, men det blegner jo lidt, når artiklen nu viser sig at være ganske nuanceret (eller ihvertfald være lige så pro som den er con). :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke sådan det bliver fremlagt på crossfit siden og af "crossfitters".

Ok jeg har ikke set nogen påstå de er holdt op med at træne deres sport og kun lavet crossfit hvorefter de blev bedre til deres sport. Jeg har hørt mange der mener de er blevet bedre til deres sport efter de er begyndt at bruge crossfit som GPP program.

Sådan som jeg har forstået crossfit er det bevidst randomiseret træning. WOD's er hvad de er men kan skaleres. Kan du linke til officielt materiale der viser det du siger?

Basalt set er Crossfit: "constantly varied, high-intensity, functional movement". Ud fra det laver man så sine WODs alt efter ens mål. Det er vigtigt at man ikke blander en specifik implementering af crossfit sammen med protocolen. F.eks. er de WODs på crossfit.com kun en implementering af crossfit protocolen men da den er så løs så kan man lave uendelig mange forskellige implementeringer - nogle bedre end andre.

Et eks. er http://www.crossfitendurance.com/ som er målrettet til folk der laver udholdenhedsindræt.

Crossfit's metcons er intet enestående. Det er godt for dig du har fundet noget mere effektivt. Ærgerligt du ikke havde bedre vejledning i sportsspecifik træning tidligere. Hvilke objektive parametre har du brugt til at måle din tidligere trænings effektivitet vs den effektivitet du ser med Crossfit Metcons?

Jeg har lavet massere sportsspecifik træning men når man dyrker en hold sport så er der en øvre grænse for hvor meget af det man kan lave. Desuden så sportsspecifik træning og visse begrænsninger i forhold til overload og træningslængde.

Af de målbare ting jeg er blevet bedre til er:

40y tid er blevet bedre

5km tid er blevet bedre

Styrke til vægt forhold er blevet bedre

Hopper både højere og længere

Dog vil jeg ikke tilskrive de forbedre crossfit alene (kunne sikkert opnå de samme resultater på andre måder) men også bare det at jeg har ændret min træning. Men det crossfit primært har givet mig er mere mentalt overskud til sidst i en kamp og jeg har kunne mærke at min intensitet falder langsommere end modstanderens.

Link to comment
Share on other sites

Ok jeg har ikke set nogen påstå de er holdt op med at træne deres sport og kun lavet crossfit hvorefter de blev bedre til deres sport. Jeg har hørt mange der mener de er blevet bedre til deres sport efter de er begyndt at bruge crossfit som GPP program.

Det har jeg aldrig sagt.

Jeg gik ud fra at du lavede en anden form for GPP (styrketræning, cardio) inden du gik i gang med crossfit. Det jeg var interesseret i var at høre om crossfit var mere effektivt end den GPP træning du udførte tidligere.

Hvis Crossfit blev lagt oven i det du lavede før, så er det mindre underligt du ser en fremgang.

Basalt set er Crossfit: "constantly varied, high-intensity, functional movement". Ud fra det laver man så sine WODs alt efter ens mål. Det er vigtigt at man ikke blander en specifik implementering af crossfit sammen med protocolen. F.eks. er de WODs på crossfit.com kun en implementering af crossfit protocolen men da den er så løs så kan man lave uendelig mange forskellige implementeringer - nogle bedre end andre.

Dvs crossfit ikke er knyttet til WOD's en bare øvelserne? For metoderne og øvelserne er almindeligt kendt inden crossfit opstod. Så har jeg svært ved at se det nye i crossfit?

Jeg har lavet massere sportsspecifik træning men når man dyrker en hold sport så er der en øvre grænse for hvor meget af det man kan lave. Desuden så sportsspecifik træning og visse begrænsninger i forhold til overload og træningslængde.

Hvis du er af lav kvalifikation er GPP vigtigere og giver mere præstations fremgang end en atlet af højere kvalifikation.

Dertil kommer at det er interessant at vurdere din hidtidige sportsspecifikke træning for at vurdere om denne overhovedet er hensigtsmæssig.

Af de målbare ting jeg er blevet bedre til er:

40y tid er blevet bedre

5km tid er blevet bedre

Styrke til vægt forhold er blevet bedre

Hopper både højere og længere

Super, det er mange parametre på en gang imponerende. Hvilken idrætsgren dyrker du siden en 5km tid og springhøjde og længde og 5km tid begge er relevante mål for din præstation?

Link to comment
Share on other sites

Dvs crossfit ikke er knyttet til WOD's en bare øvelserne? For metoderne og øvelserne er almindeligt kendt inden crossfit opstod. Så har jeg svært ved at se det nye i crossfit?

Nej du har ret i de forskellige værktøjer crossfit bruger ikke er noget nyt (hverken cirkel træning eller tunge løft). Det "nye" i crossfit er måden tingene bliver sat sammen og med hvilket formål samt måden det bliver formidlet på.

Crossfit er mange ting men de forskellige ting bliver tit bladet sammen.

1. Crossfit er en definition af hvornår du er fit

2. Crossfit er en protokol til GPP programmer

3. Crossfit er specifikke GPP programmer

4. Crossfit er en sport (http://games.crossfit.com)

5. Crossfit er en virksomhed som lever af certificeringer og affliates

6. Crossfit er et community (eller en kult :bigsmile: )

Der hvor folk mest går forkert i deres kritik er at de blander 2 og 3 sammen samt at de ikke er enige i øvelses valg (high rep styke- og o-løft).

Crossfits største mission er at bringe "god" fitness ud til folk - hvad god fitness er så en meget subjektiv vurdering men personligt vil jeg mene crossfit tilgangen er bedre for normale mennesker end spinning/arobic/body-pump/maskiner tilgangen som man finder i de store fitness kæder. Når vi snakker specifik sport så er der en masse andre ting der spiller ind men jeg vil tror man sportsgrene kunne gøre brugt af en specifik crossfit implementering specielt boldsport (om man så kan kalde det crossfit mere er så en anden diskussion).

Det har jeg aldrig sagt.

Jeg gik ud fra at du lavede en anden form for GPP (styrketræning, cardio) inden du gik i gang med crossfit. Det jeg var interesseret i var at høre om crossfit var mere effektivt end den GPP træning du udførte tidligere.

Hvis Crossfit blev lagt oven i det du lavede før, så er det mindre underligt du ser en fremgang.

Hvis du er af lav kvalifikation er GPP vigtigere og giver mere præstations fremgang end en atlet af højere kvalifikation.

Dertil kommer at det er interessant at vurdere din hidtidige sportsspecifikke træning for at vurdere om denne overhovedet er hensigtsmæssig.

Super, det er mange parametre på en gang imponerende. Hvilken idrætsgren dyrker du siden en 5km tid og springhøjde og længde og 5km tid begge er relevante mål for din præstation?

Jeg spiller amerikansk fodbold. 5km er ikke direkte relevant og ikke noget jeg har trænet for at forbedre. Udover boldtræning bestod træningen før af styrketræning (baseret på Bill Starrs arbejde) samt agility og interval løb. Nu bruger jeg mindre tid på styrketræning (laver kun bænk, squat og dødløft varianter en gang om ugen mod 2-3 gange før) og har erstattet interval løb med crossfit metcons (holder mig til dem jeg kan lave på under 10 min). Agility er ca. det samme som før men jeg bruger mere tid på olympiske løft og general "leg" (kettlebells, dæk, sandsække, osv.). Det crossfit har givet mig ud over inspiration til at ændre min træning er mentalt overskud når man er træt og har ondt i 4. qtr.

Edited by Kellberg
Link to comment
Share on other sites

Jeg spiller amerikansk fodbold. 5km er ikke direkte relevant og ikke noget jeg har trænet for at forbedre. Udover boldtræning bestod træningen før af styrketræning (baseret på Bill Starrs arbejde) samt agility og interval løb. Nu bruger jeg mindre tid på styrketræning (laver kun bænk, squat og dødløft varianter en gang om ugen mod 2-3 gange før) og har erstattet interval løb med crossfit metcons (holder mig til dem jeg kan lave på under 10 min). Agility er ca. det samme som før men jeg bruger mere tid på olympiske løft og general "leg" (kettlebells, dæk, sandsække, osv.). Det crossfit har givet mig ud over inspiration til at ændre min træning er mentalt overskud når man er træt og har ondt i 4. qtr.

Har du læst Bill Starr's bog, only the strong shall survive?

Han anbefaler IKKE de tre store tre gange om ugen inseason. Der skrues drastisk ned for frekvensen og volumen.

Der køres kun en øvelse hver gang + lidt prehab work.

Offseason køres øvelserne i circuit facon. ikke som straight sets.

Dertil kommer at han forventer 4 træningspas om ugen med Amerikansk fodbold.

Link to comment
Share on other sites

Har du læst Bill Starr's bog, only the strong shall survive?

Han anbefaler IKKE de tre store tre gange om ugen inseason. Der skrues drastisk ned for frekvensen og volumen.

Der køres kun en øvelse hver gang + lidt prehab work.

Offseason køres øvelserne i circuit facon. ikke som straight sets.

Dertil kommer at han forventer 4 træningspas om ugen med Amerikansk fodbold.

Nej - det jeg primært har brugt var et 5x5 program han havde lavet til collage fodbold off season (http://www.deepsquatter.com/strength/archives/manrodt4.htm) men det er ændret meget gennem de 5 år jeg har styrketrænet alt efter hvad der har virket og hvilke skader jeg har haft.

Inseason har det været meget forskelligt alt efter hvordan kampe har ligget og skader men generalt har jeg ikke dødløftet og kørt mindre squat.

Edited by Kellberg
Link to comment
Share on other sites

Har du links til 2 og 3?

Menes der med 3 WOD's?

2. The CrossFit prescription is “constantly varied, high-intensity, functional movement.” (http://journal.crossfit.com/2007/04/unders...fit-by-greg.tpl). Mere er der sådan set ikke i det. Det er meget løst og upræsist men man siger også "the magic is in the programming".

3. Her er teorien bag crossfit.com's implementering http://www.crossfit.com/journal/library/06...CF_Template.pdf. Hvis du er interesseret kan jeg finde noget mere frem om general programming.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share