Akut opstået løberknæ?


GreNoLi
 Share

Recommended Posts

Jeg har det sidste år løbet marathon og en del ½ marathons uden nogle skader overhovedet. Pludslig den anden dag kunne jeg slet ikke løbe pga. af smerter på ydersiden af knæet. Altså helt klassisk symptomer på et løberknæ. Jeg synes det er ret mærkeligt da det er kommer helt pludsligt fra den ene dag til den anden, og at jeg ikke har lavet nogle vrid i knæet. Jeg har oven i købet trappet mine ugentlige km. ned efter HCA marathon til ca. 50 km. og erstattet det med en ugentlig spinning dag, da det jo ikke skulle være så hårdt belastende. Men kan spinning i virkeligheden være årsagen, da der jo sker en del gentagelser hvor den store sene kører over knæskallen? Alle gode råd er velkommen. På forhånd tak

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej :bigsmile:

Hmm... umiddelbart vil jeg tro at det kan være din spinningsko der ikke er rigtig indstillet el at klampen er skæv på den ene sko.

Selvom det bare er millimetre kan det sagtens skabe et vrid der i løbet af en time eller to kan føre til overbelastning.

Har du løbet i andet terren end du plejer?

Link to comment
Share on other sites

Hej :bigsmile:

Hmm... umiddelbart vil jeg tro at det kan være din spinningsko der ikke er rigtig indstillet el at klampen er skæv på den ene sko.

Selvom det bare er millimetre kan det sagtens skabe et vrid der i løbet af en time eller to kan føre til overbelastning.

Har du løbet i andet terren end du plejer?

Nu har jeg aldrig oplevet løberknæ i forbindelse med løb før og det kom først efter et jeg begyndte på spinning. Jeg har besluttet at droppe spinning. Men på trods af masser af udstrækning,is og Ipren kur synes jeg sgu ikke rigtig at der er fremgang at spore:-(

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg er selv løber og spinner.

En ting der kan irritere senen på ydersiden af knæet er øvelser hvor man skal holde kroppen i ro (fryse) i stående passager. Det forhindre jo en naturlig bevægelse.

Så hvis du kører masser af stående - specielt spurt kan det være du skal gå mod instruktøren og sætte dig ned.

(Det hører jo iøvrigt heller ikke til på en god, fornuftig og effektiv spinning time).

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg aldrig oplevet løberknæ i forbindelse med løb før og det kom først efter et jeg begyndte på spinning. Jeg har besluttet at droppe spinning. Men på trods af masser af udstrækning,is og Ipren kur synes jeg sgu ikke rigtig at der er fremgang at spore:-(

Ok, æv... Men hvis du fortsætter spinning skal du ihvertfald sørge for at skoen sidder rigtigt :smile:

Det er nok også e go ide at holde knæet i ro min en uge - ved godt det er svært :devil: Og så mærke efter om der stadig er tegn på ømhed...

Ellers vil jeg foreslå et smut forbi en læge der VED noget om sportsskader, bare lige for at få flere syn på sagen.

Held og lykke med det hele :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg er selv løber og spinner.

En ting der kan irritere senen på ydersiden af knæet er øvelser hvor man skal holde kroppen i ro (fryse) i stående passager. Det forhindre jo en naturlig bevægelse.

Så hvis du kører masser af stående - specielt spurt kan det være du skal gå mod instruktøren og sætte dig ned.

(Det hører jo iøvrigt heller ikke til på en god, fornuftig og effektiv spinning time).

Thomas

Er i hverfald ikke i tvivl længere om hvad mit problem skyldes så. Da jeg var i ret god løbeform synes jeg at det var ret svært at få min pulsslag op på det samme som når jeg løb intensiv løb eller for den sags skyld bare løb, så jeg stod stort set op i cyklen det meste af timen og til tider i meget tungt gear for at presse min puls op. STOR fejl kan jeg høre:-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share