Isovolæmisk - hvad betyder det?


Yetti
 Share

Recommended Posts

Jah, titlen siger vel alt. Jeg har googlet, slået manuelt op osv., men jeg kan ikke finde andet end kilder, hvor ordet er brugt...

Jeg har brug for en definition - håber der er en, der kan hive noget viden op fra en rusten time om blod sygdomme eller noget lign.!

Det står i forbindelsen - isovolæmisk anæmi - altså en form for blod mangel!

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Jah, titlen siger vel alt. Jeg har googlet, slået manuelt op osv., men jeg kan ikke finde andet end kilder, hvor ordet er brugt...

Jeg har brug for en definition - håber der er en, der kan hive noget viden op fra en rusten time om blod sygdomme eller noget lign.!

Det står i forbindelsen - isovolæmisk anæmi - altså en form for blod mangel!

Højest sandsynligt blodmangel, hvor blodvolumen er normalt men antallet af blodceller er nedsat.

Link to comment
Share on other sites

Nissen har ret, det er samme volumen med med nedsat mængde hæmoglobin.

Edit:

har ikke lige nogle kilder at henvise til nu, men kan evt. forsøge underbygge med noget fra litteraturen (lærebøger) når jeg kommer hjem, hvis det er påkrævet.

Alternativ prøv evt at søge "isovolemic anemia" på pubmed, der kommer lidt indirekte du måske kan bruge.

Edited by -Elvirus-
Link to comment
Share on other sites

Nissen har ret, det er samme volumen med med nedsat mængde hæmoglobin.

Edit:

har ikke lige nogle kilder at henvise til nu, men kan evt. forsøge underbygge med noget fra litteraturen (lærebøger) når jeg kommer hjem, hvis det er påkrævet.

Alternativ prøv evt at søge "isovolemic anemia" på pubmed, der kommer lidt indirekte du måske kan bruge.

Jeg er helt enig med de to andre.

Det er sammensat er Iso-volumetic- anemia.. Isovolemic betyder, som de andre hentyder til at volumen er normal, imens anemia betyder blodmangel.. og når volumen skla være den sammen men stadigvæk tale om blodmangel må det være hæmaglobinkoncentrationen der er forandret i forhold til normalen. man kan egentlig tale om at personen har en lav blodprocent.

der var lidt info her:

http://www.netpatient.dk/anaemi.htm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share