Mælkesyre og ømhed i ben/knæ


MarkM
 Share

Recommended Posts

Hej,

"Mælkesyredannelsen beskytter altså imod træthed og har en positiv indflydelse på muskelarbejdet og præstationsevnen."

http://www.bodybuilding.dk/artikler/styrke.../maelkesyre.php

Men hvordan fjerner man så ømheden i ben der kommer i kølvandet på mælkesyreophobning? .. Jeg har læst lidt hist og her og det eneste jeg er stødt på er at holde ben igang i 10-20 min. efter træning.

Jeg er egentlig også kommet mig over diverse ømheder efter at have trænet i 4 md., men da jeg startede på basket (har spillet en gang om ugen i 4 uger) er jeg stødt på grosteske ømheder i ben dagen efter - sidste gang jeg kom hjem fra basket var jeg ikke øm mere, dagen efter kunne jeg næsten ikke rejse mig af ømhed i begge knæ, ikke ben (føltes ikke som skade, jeg er dog kommet mig over et springerknæ), sidst på dagen forsvandt ømheden fulstændigt, og kom ikke tilbage - kan det være fordi jeg smurte et lag led-creme på knæ - skulle det opløse mælkesyre?

Er der andre måder at forebygge/fjerne mælkesyreophobning?

Jeg kan stadig ikke give den, den skalle jeg gerne vil når jeg løber, for efter 5 min kommer ømheden snigende igen - først efter 15 min og en styrketræningspause er mine ben varmet det op så jeg kan løbe igennem.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

"Mælkesyredannelsen beskytter altså imod træthed og har en positiv indflydelse på muskelarbejdet og præstationsevnen."

http://www.bodybuilding.dk/artikler/styrke.../maelkesyre.php

Men hvordan fjerner man så ømheden i ben der kommer i kølvandet på mælkesyreophobning? .. Jeg har læst lidt hist og her og det eneste jeg er stødt på er at holde ben igang i 10-20 min. efter træning.

Jeg er egentlig også kommet mig over diverse ømheder efter at have trænet i 4 md., men da jeg startede på basket (har spillet en gang om ugen i 4 uger) er jeg stødt på grosteske ømheder i ben dagen efter - sidste gang jeg kom hjem fra basket var jeg ikke øm mere, dagen efter kunne jeg næsten ikke rejse mig af ømhed i begge knæ, ikke ben (føltes ikke som skade, jeg er dog kommet mig over et springerknæ), sidst på dagen forsvandt ømheden fulstændigt, og kom ikke tilbage - kan det være fordi jeg smurte et lag led-creme på knæ - skulle det opløse mælkesyre?

Er der andre måder at forebygge/fjerne mælkesyreophobning?

Jeg kan stadig ikke give den, den skalle jeg gerne vil når jeg løber, for efter 5 min kommer ømheden snigende igen - først efter 15 min og en styrketræningspause er mine ben varmet det op så jeg kan løbe igennem.

Du skal huske at skelne imellem forskellige former for ømheder/træthed

1. Muskeltræthed forårsaget af forhøjet Kalium koncentration og formentlig deraf også en højere laktatkoncentration.. Denne træthedstype er midlertidig og sker for at beskytte kroppen(se artikel som du selv henviser til). Arbejde ved høj laktat og kalium koncentration kan trænes.

Når du skriver at man skal holde benene igang efter endt arbejde, er det pga. laktat ikke kun fungere som et beskyttende element for muskulaturen, men også fungere som kroppens eneste mulighed for at transportere energi imellem musklerne. I muskelfibrerne findes laktattransportører som kan transporter laktat fra muskel til blodbane og omvendt. Laktat produceres som produkt i anaeroeb glykolyse i musklerne. Alle muskler arbejder jo ikke lige hårdt på samme tid og derfor kan kroppen til fordel komme af med den overskydende intracellulære laktat ved at tranportere den til andre muskler, hvor der er ilt til rådighed til at forbrænde denne.

I bund og grund er det ikke laktaten som er den begrænsende faktor for muskeltræthed, men formentlig høje H+ koncetrationer og forhøjet kaliumkoncentration intra- og extra-cellulært, hvor der er flere mekanismer for påvirkes og skaber forskellige former for muskeltræthed (central og perifær træthed kan det overordnet kaldes for).

Ved at holde benene igang efter endt arbejde, bruges laktat som energisubstrat.

2. "Muskeltræthed" hvor den maksimale styrke er forringet grundet. Mikrooverrivninger i fibrerene (ses efter uvandt muskelarbejde og sker typisk under opstart af ny sport hvor der skal ske en tilvænning af muskulaturen.) Dette er formentlig den form for træthed du oplever dagene efter, hvor der sker en genopbygning af muskelfibrerne. Dette tager længere tid jo større "skaden" er.

3. Ømheder/overbelastninger af led og sener. I muskulaturen sker en hurtigere tilvænning til f.eks. ny sport, hvor sener har brug for en MEGET længere tilpasningsperiode. (er der nogen der kan give et bud på hvor langt tid denne tilvænningsperiode er? jeg mindes at have læst mange måneder, men kan huske forkert)

Jeg kan selvfølgelig huske forkert mht. til detaljerne, så smid endelig et par rettelser ind, så man lige kan genopfriske lidt :P

håber det hjalp lidt.. ellers så spørg igen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share