Ondt i lænd ved løb


fraende
 Share

Recommended Posts

Hej MOL'er..

Efter at have holdt godt et halvt års pause fra at løbe reglmæssigt (2 gange om ugen), er jeg nu så småt begyndt at komme igang igen.

Jeg sidder med en lille drøm om at gennemføre et halvmarthon i 2009, men har lidt af et problem med min lænd.

Jeg får utrolig ondt i lænden når jeg løber!. mine løbeture er idag på 2,5-3km og tager ikke mere end et kvarters tid af gange..slet ikke optimalt, men kan ganske enkelt ikke køre dem længere, da jeg får så ondt i lænden, at jeg bliver nødt til at stoppe op og gå et kort stykke tid (det er altså ikke konditionen der sætter grænserne).

Udover løb, styrketræner jeg ret seriøst, 3 gange om ugen. Har godt styr på min styrketræning, men om der evt. er noget der skal ændres her, ved jeg ikke. træner ikke min lænd helt vildt, kun med nogle lower back extensions.

Er der nogen derude, der har prøvet lignende, eller skulle have en idé til hvad det kunne skyldes?.. og evt. sidder med nogle løsningsforslag?.

Link to comment
Share on other sites

Prøv at gå til en sportsbutik hvor du kan få løbetest og dermed se om du har de rette slags sko.

Hvis du nu løber på hårdere underlag kan du fx. skifte til skovbund(optimalt) eller grus. På den måde bliver stødet der går op igennem hele kroppen(knæ, ankler og ryg) mindre. Det kan måske hjælpe. Hvis ikke, ved jeg ikke hvad du skal gøre. Du kan evt. prøv at snakke med en sport fysioterapeut eller lignende.

Link to comment
Share on other sites

Hej

jeg oplever lidt det samme dog kun i højre side af lænden. Jeg har "kureret" det ved at bruge en hula hop ring i 5-6 minutter før jeg løber, for at få varmet de små muskler i ryggen op.

Hvis du kører squat til styrketræning, kan det også være der den er gal. Nogen får problemer med lænden hvis de squatter helt i bund. Hvis det er tilfældet med dig, så prøv at stoppe lige under parallel.

Link to comment
Share on other sites

Heysa

Jeg har oplevet nøjagtig det samme.. i foråret da jeg begyndte at løbe. På et tidspunkt fik jeg så ondt i lænden at jeg troede jeg havde fået nyresten, kunne næsten ikke gå, sidde, ligge osv.. :crazy:

Fandt ud af at det var på grund af løb, og fik at vide at jeg netop skulle lave øvelser som "hullahopring" roteringer, sidde på en bold og lave øvelser for lænden for at "løsne op".

Efterhånden gik det væk efter 3 ugers pause, og startede stille op igen med obs. på at slappe af i løbet og ISÆR undgå asfald og foretov osv. Løb helst på blødbund (skove, stier osv.) efterhånden som din lænd har vænnet sig til løbestødene kan du også løbe på asfald, men mærk hele tiden efter..

Håber du kan bruge det til noget.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde også problemer med ondt i lænden ved løb. Det var særligt når jeg løb hurtigt.

Min egen analyse af problemet var, at jeg ikke var smidig nok i baller, baglår og hoftebøjere, således at når jeg løb hurtigt og dermed fik benene højere op, trak de ligesom i lænderyggen. Jeg begyndte så at lave øvelser for større smidighed i hoftebøjerne og det har hjulpet mig.

Samtidig begyndte jeg også at være meget opmærksom på at have en sund holdning, medens jeg løb, hvilket også kan have hjulpet med at fjerne problemet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share