Er du cola-afhængig?


Lars Andersen
 Share

Recommended Posts

Avisen MetroXpress laver i den kommende tid en artikel om, at mange danskere er afhængige af cola. Det er ifølge eksperter koffeinen, som gør, at det er svært at slippe drikken.

Vi søger i den forbindelse danskere, der føler, at de er afhængige af cola til interview. Det kan være cola-afhængighed i større eller mindre grad. Også hvis man har været afhængig, men nu ikke længere er afhængig.

For mere information skriv til journalist Lars Andersen på [email protected] eller ring på 77 30 56 95.

På forhånd tak.

Edited by Lars Andersen
Link to comment
Share on other sites

Hej Lars

Hvis det er pga koffeinen burde der så ikke være væsentlig flere kaffe-afhængige? Så vidt jeg husker indeholder kaffe typisk 4 gange så meget koffein som cola, og det er vel ikke unormalt med folk der drikker en kande om dagen? Hvis vi siger en kande er 1 liter, så svarer det til 4 liter cola. Jeg vil vove den påstand at der er flere folk i DK som drikker 1 kande kaffe eller derover end der er folk som drikker 4+ liter cola. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde ingen problem med at tabe 15kg, men jeg kan ikke droppe Cola light. :blush:

Produkt Portionsstørrelse Koffeinindhold

Kaffe 225 ml * 118-179 mg **

Nescafé 225 ml 106 mg

Starbucks kaffe 225 ml 250 mg

Almindelig te 225 ml 43 mg

Grøn te 225 ml 30 mg

Chokolademælk 225 ml 8 mg

Varm kakao 225 ml 5 mg

Coca-Cola 330 ml 46 mg

Pepsi 330 ml 38 mg

Faxe Kondi 500 ml 40 mg

Red Bull (energidrik) 250 ml 80 mg

Maxim Extreme Energy 500 ml 75 mg

Battery (energidrik) 250 ml 80 mg

Bawls Guarana 250 ml 38 mg

Cult (energidrik) 250 ml 38 mg

http://www.meraadet.dk/cms2kuser/uploads/8...tivitet_web.pdf

Link to comment
Share on other sites

Hej Lars.

Du kan sikkert godt finde cola-afhængige inde på dette site, men hvis du virkeligt vil finde cola-addicts, så vil jeg foreslå at du besøger en helt anden slags sites - gamerforums.

Tjek evt. www.dailyrush.dk. Et computerspilssite, men som også har en stor del af "off-topic" emnet om alt fra youtube links, eb-artikler, hjælp til forståelse af finanskrise osv :)

Opret dig derinde og skriv i off-topic delen - jeg er sikker på at der er mange der vil svare.

God jagt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde ingen problem med at tabe 15kg, men jeg kan ikke droppe Cola light. :blush:

Produkt Portionsstørrelse Koffeinindhold

Kaffe 225 ml * 118-179 mg **

Nescafé 225 ml 106 mg

Starbucks kaffe 225 ml 250 mg

Almindelig te 225 ml 43 mg

Grøn te 225 ml 30 mg

Chokolademælk 225 ml 8 mg

Varm kakao 225 ml 5 mg

Coca-Cola 330 ml 46 mg

Pepsi 330 ml 38 mg

Faxe Kondi 500 ml 40 mg

Red Bull (energidrik) 250 ml 80 mg

Maxim Extreme Energy 500 ml 75 mg

Battery (energidrik) 250 ml 80 mg

Bawls Guarana 250 ml 38 mg

Cult (energidrik) 250 ml 38 mg

http://www.meraadet.dk/cms2kuser/uploads/8...tivitet_web.pdf

Dvs. at kaffe indeholder mere koffein end Red Bull? - Hvorfor betaler folk så i dyre domme for produktet?

Link to comment
Share on other sites

Dvs. at kaffe indeholder mere koffein end Red Bull? - Hvorfor betaler folk så i dyre domme for produktet?

Uden at være 100% sikker og ha' alverdens dokumentation i baghånden mener jeg, at Red Bull indeholder aminosyren Taurin, som sammen med koffeinen giver den ønskede effekt! :)

Link to comment
Share on other sites

Hej. Tak for dit svar. Jeg nåede ikke at uddybe problemstillingen. Det er kombinationen af sukker og koffein, som gør det svært at slippe drikken. Med hensyn til kaffe, så ved jeg ikke, om der er flere, der er afhængige af det. Det er et område, som er svært at vurdere.

Mvh.

Lars Andersen

Tja, hvis jeg ikke får min daglige Mocca bliver jeg et bistert knurrende bæst. Efter 2 dage uden kaffe får jeg hovedpine. Det tager mindst 7 dage før alle abstinenserne er helt væk. Men, nu har jeg ikke lyst til at droppe min morgenkaffe, så...

Og som lærer tror jeg jeg er omgivet af ca 90% af kollegaerne der er lidt kaffeafhængige

Link to comment
Share on other sites

Dvs. at kaffe indeholder mere koffein end Red Bull? - Hvorfor betaler folk så i dyre domme for produktet?

Fordi kaffe smager af skoldhed rævepis og desuden smager kaffe ikke så godt sammen med vodka. :wink:

Edited by salt
Link to comment
Share on other sites

Uden at være 100% sikker og ha' alverdens dokumentation i baghånden mener jeg, at Red Bull indeholder aminosyren Taurin, som sammen med koffeinen giver den ønskede effekt! :)

+Glucuronolactone +b vitaminer

Der er ikke det vilde bevis for at det virker, men folk køber det jo.

Branding har måske også en smule med succes'en at gøre :wink:

Link to comment
Share on other sites

+Glucuronolactone +b vitaminer

Der er ikke det vilde bevis for at det virker, men folk køber det jo.

Branding har måske også en smule med succes'en at gøre :wink:

Red Bull virker. Jeg har selv brugt det i mange år. Når man skal forlænge den vågne periode, så er et skud Red Bull fint at gøre det med. Det virker i hvert fald for mig. Og det er ikke kun når det blandets op med vodka på en Wacken festival i det nordtyske. Også når man blot bruger den uden alkohol.

Men med så meget andet, så er der en frist og søvnen rammer bare desto hårdere når effekten forsvinder, hvorfor jeg ikke vil anbefale det som et middel til at holde sig vågen i trafikken. For min personlige erfaring er, at der skal en 2 - 3 dåser til før der er nogen effekt. Så er man vågen i et stykke tid. Men når søvnen så melder sig, så er man solgt og derefter kan man ikke udsætte det med mere Red Bull.

Nå, det er et sidespring.

Link to comment
Share on other sites

Red Bull virker. Jeg har selv brugt det i mange år. Når man skal forlænge den vågne periode, så er et skud Red Bull fint at gøre det med. Det virker i hvert fald for mig. Og det er ikke kun når det blandets op med vodka på en Wacken festival i det nordtyske. Også når man blot bruger den uden alkohol.

Men med så meget andet, så er der en frist og søvnen rammer bare desto hårdere når effekten forsvinder, hvorfor jeg ikke vil anbefale det som et middel til at holde sig vågen i trafikken. For min personlige erfaring er, at der skal en 2 - 3 dåser til før der er nogen effekt. Så er man vågen i et stykke tid. Men når søvnen så melder sig, så er man solgt og derefter kan man ikke udsætte det med mere Red Bull.

Nå, det er et sidespring.

body%20by%20crystal_meth_1.jpg

Never sleep again

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også en af dem der er afhængig af kaffe (uden sukker og mælk!), og bliver også både sur og sløv hvis jeg ikke får mit daglige skud sort olie...

Men ja, det er sjovt med sammenligningen af koffeinindhold i fx kaffe vs. Red Bull / andre energidrikke - jeg vil vove den påstand at markedsføringen nærmest er en placebo-effekt, der gør energidrikke mere "effektive" end kaffen. Desuden skader det jo heller ikke at de er fyldt med sukker og andet snask :)

Mht Colaen, så drikker jeg personligt max ½ liter cola/sodavand om ugen, så det er vidst ikke noget man kan kalde afhængighed.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share