Hvor lang tid pr. gang?


Graup
 Share

Recommended Posts

Hey

Jeg er en dreng på 15 år, og jeg styrketræner hvilket jeg har gjort i et stykke tid nu. Jeg træner 3 gange om ugen ca. 1-1½ time pr. gang. Det jeg umiddelbart træner er bryst, biceps, triceps og trappezius (er ikke sikker på hvordan man staver til det) dvs. overkroppen. Træner dog også ben, ryg og skuldre nogle gange. Mine forældre er meget sure hvis jeg kommer hjem efter 1 time til halvanden fordi de synes det er alt for lidt tid. Derfor vil jeg gerne spørge jer: ER det alt for lidt, eller er det okay? I må meget gerne sige hvad i har på hjerte (hvis i har noget) mht. hvad jeg træner. Og så lige en sidste ting. Jeg er blevet "godkendt" af fitness-instruktøren som også er fysio-terapeaut. :bigsmile:

På forhånd tak

Edited by Graup
Link to comment
Share on other sites

Det kommer lidt an på hvordan du træner og hvor ofte. Hvis du skifter mellem øvelser i stedet for at holde 2 min pause, kan man nå meget på 1 time. Hvis det kun er styrke og ikke er cardio er det vel også fint.. Hvorfor vil dine forældre havem at du laver mere, når du kun er 15 år?

Du kan jo skrive ned hvad du præcis laver når du træner, så giver det os andre end bedre mulighed for at hjælpe dig.

Mvh Frederik

Link to comment
Share on other sites

Altså her er nogenlunde hvad jeg træner:

Cykler derned så jeg laver egentlig aldrig nogen seriøs opvarmning.

Laver det samme hver gang, sådan nogelunde. Ved ikke hvad de forskellige ting hedder så har lidt svært ved at forklare det. Men altså, jeg løfter håndvægte, bænkpres, mavbøjninger, og noget hvor jeg trækker en stang ned som træner triceps, så noget andet noget hvor jeg trækker en stang ned bag ved mig som træner trapez tror jeg nok og så ellers bare sådan lidt af hvert. Måske ryg og ben og sådan lidt forskelligt. Det varierer. Grunden til at mine forældre vil have at jeg er der i længere tid er pga. at de betaler. Har sagt jeg godt kan betale, men det vil de heller ikke? Men det jeg træner allermest og i længest tid er bænkpres og derefter håndvægte. Løfter også nogle gange bare sådan en stang med vægte på hver side som også træner biceps.

Link to comment
Share on other sites

lav et fast split program, så du kører halvdelen af dine øvelser en dag, og den anden halvdel en anden dag. Der er eksempler på dette her på MOL, hvis du søger under styrketræning. På den måde kan du vise dine forældre, hvad du laver dernede, og forklare at det ikke har noget at gøre med, hvor lang tid du er der, blot at du får trænet. Muskler skal gerne restituere i 48 timer (2 døgn), derfor er split programmet godt + du skal ikke bruge så lang tid dernede ad gangen... Så kan du også følge med i, om du kan tage mere eller mindre....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har trænet i godt et år,

Og kan se hvor jeg træner at det er godt de fleste veltrænede der kører det "samme" program.

Måske i en anden rækkefølge, men bestemte muskelgrupper hver dag.

fx. så træner jeg

"patterne" og nakke :mandag

biceps og triceps :tirsdag

ben :onsdag

skulder og nakke :torsdag

ryg :fredag

Selvfølgelig træner man med mange ting til de forskellige muskelgrupper, Men har stor tiltro til det da det har virket rimelig godt på mig, og da en god del af de noget større gutter også bruger det:)

Ved ikke om det kan hjælpe dig videre..:)

Men jeg vil sige at jeg står inde for det..

Link to comment
Share on other sites

Ikke at sige at det ikke hjælper, men man skal huske at tilpasse programmet, så det passer til kroppen.

3-split er måske lige i overkanten til en 15-årig, da jeg ik går ud fra at der er blevet trænet i mange år.

Man kan ikke nødvendigvis måle hvor godt et program er på, hvem der træner der(deres størrelse).

En person der har trænet i 5 år vil selvfølgelig være forholdsvis stor uanset hvilket program han træner, bare an træner det nogenlunde seriøst.

Men til Graup:

Ønsker du at træne mere end du gør nu?

Et fullbody-program kan sagtens være godt, selv om man ikke får ramt hver muskel lige så "hårdt", hver gang. Til gengæld får man meget for den tid man lægger i det, hvis man har et godt fullbody-program.

Og man kan SAGTENS få gode resultater, selv om man træner 3 gange om ugen som du gør.

Link to comment
Share on other sites

Tiden er ikke afgørende, det er afgørende om det er effektivt.

Jeg træner selv ca. 45 mins til en time hver gang, men når hele kroppen igennem (et af TJs fullbody programmer).

Grunden til at jeg kan gøre det så hurtigt, er at jeg har en del supersæt for at spare tiden (hvilket øger min motivation).

- Men ud fra det du skriver, så virker det ikke som om dit program er effektivt. Du har ikke rigtig styr på øvelser, og træner heller ikke ben mv.

Pløj hele artikelbasen igennem på getbig.dk, især fundament træning for begyndere, og du vil have et langt bedre udgangspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Hej..

1-1½ time styrketræning er helt perfekt. Nogle siger endda at al træning over 1 time er spildt arbejde - støtter ikke selv den holdning.. Det handler som nogle andre allerede har nævnt om at træne korrekt og effektivt, når du er dernede. Du ska vide, hvad du laver - det virker som om du laller lidt rundt og tager en håndvægt engang imellem uden at forstå sammenhængen i øvelserne osv. plejer selv at slutte mellem 1-1½ time og der er t-shirten da våd af sved og energien brugt op ?

Jeg kørte splitprogram før i tiden, men er skiftet til fullbody og synes virkelig, at det er bedre ! Især, hvis man er lidt nybegynder (er jeg selv)..

Du kan søge efter øvelserne på google/youtube og se videoer af dem, så du ved, hvad det handler om..

Bænkpres

Millitary press

Side laterals

Biceps curls

Dips/armbøjninger med forskellige afstand mellem hænderne

Bend over row/Inverted Rows

Chin-ups/pull-ups

Squat

Mave

Hvis du tager ned i dit fitnesscenter og udfører disse øvelser, når du rundt til hele kroppen, tager ca. 1½ time.. Husk at tage alle øvelser hver gang, det er vigtigt at træne nok ben og altid ligemeget ryg/bryst.. Så der er balance i tingene

Med hensyn til dine forældre ? -Bliver de ligefrem sure, når du kommer hjem efter 1½ time ? Lyder lidt underligt, men det kan jo selvfølgelig være, at de har givet dig abbonomentet så de kan få lidt kvalitetstid sammen ;) - Det går jo ikke, hvis du kommer brasende lige som de er kommet igang, hver gang :D - Sorry, blev nødt til at sige det, håber du er typen, der smiler af den slags:)!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville tage larsen123's program uden tvivl, da Mastertrainers program kører på de samme muskler to dage i træk. Fx træner man i det program mandag bryst(som også træner triceps) og træner triceps tirsdag, hvilket gør du ikke får nok tid til at restituere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share