Træning, fuldstændig uden resultat, hvad sker der?


missbrejning
 Share

Recommended Posts

Jeg er en 24 årig kvinde, 170 cm med en vægt på 64 kg. I forhold til en god bikini krop (bor i Australien) er det lige 4 kg for meget. Jeg har sat mig for at jeg gerne vil komme i god form og har derfor valgt den "sikre" træning og fornuftigt mad. Det startede for 3 måneder siden hvor jeg begyndte at træne tre gange om ugen, dvs styrketræne. Men efter jeg erfarede at jeg rent cm mæssigt ikke fik noget ud af det begyndte jeg at gå lidt hårdere til værks. De sidste fire uger har jeg sløjfet alt der hedder kulhydrater - næsten får pasta 1-2 gange om ugen. Men ellers hedder den for det meste kød, salat og grøntsager´, samtidig er jeg begydt at løbe.

Beskrivelse af mine sidste fire ugers træning:

1 uge 3 x 5 km + 2 x styrketræning

2 uge 2 x 5 km + 3x styrketræning

3 uge 2 x5 km + 2 x stryketræning

4 uge 3 x 5 km + 3 x styrketræning

Til trods for at jeg laver pænt meget mere end jeg gjorde tidligere ( der lavede jeg ingenting) kan jeg rent cm mæssigt ikke se nogen forskel - målte mig inden og efter de her fire uger. Hvad gør jeg forkert?

mvh mette

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en 24 årig kvinde, 170 cm med en vægt på 64 kg. I forhold til en god bikini krop (bor i Australien) er det lige 4 kg for meget. Jeg har sat mig for at jeg gerne vil komme i god form og har derfor valgt den "sikre" træning og fornuftigt mad. Det startede for 3 måneder siden hvor jeg begyndte at træne tre gange om ugen, dvs styrketræne. Men efter jeg erfarede at jeg rent cm mæssigt ikke fik noget ud af det begyndte jeg at gå lidt hårdere til værks. De sidste fire uger har jeg sløjfet alt der hedder kulhydrater - næsten får pasta 1-2 gange om ugen. Men ellers hedder den for det meste kød, salat og grøntsager´, samtidig er jeg begydt at løbe.

Beskrivelse af mine sidste fire ugers træning:

1 uge 3 x 5 km + 2 x styrketræning

2 uge 2 x 5 km + 3x styrketræning

3 uge 2 x5 km + 2 x stryketræning

4 uge 3 x 5 km + 3 x styrketræning

Til trods for at jeg laver pænt meget mere end jeg gjorde tidligere ( der lavede jeg ingenting) kan jeg rent cm mæssigt ikke se nogen forskel - målte mig inden og efter de her fire uger. Hvad gør jeg forkert?

mvh mette

Bliv ved, men lad være med at sløjfe kulhydraterne. Dem skal du bruge. Ellers bruger du muskelmasse som brændstof, og det ønsker du ikke. Spis sundt i henhold til anbefalingerne og undgå at overspise. Det vigtigste er ikke at tabe de 4 kg nu, men at du ikke vejer mere om 10 år!

Kure er dårligt for vægten. De fleste får ingen effekt og nogle gør det endda værre. Så tænk langt og sørg først og fremmest for ikke ar blivere overvægtig. De 4 kg skal nok fordele sig anderledes med tiden.

mvh

LarsBj

PS! Hvordan kan man løbetræne (udendørs?) i Australien om sommeren, altså nu? Er det ikke en zillion grad varmt?

Edited by LarsBj
Link to comment
Share on other sites

For mig at se gør du ikke noget forkert.

Kan du se/mærke på dig selv at du er blevet tyndere? - Det er jo det vigtigste.

Held og lykke!

Nej, det er det jeg synes er saa maerkeligt! Jeg kan ikke se, eller maerke nogen som helst forskel paa min krop - okay mine ben og arme er blevet strammet op (men nu er det saerligt maven jeg gerne vil stramme op og der ser jeg ingen forskel). Jeg ved at jeg spisere sundere, og maaske ogsaa lidt mindre, og laver mere motion, og ville tro at i loebet af en maaned at man ville se resultater...? :dry: Vil gerne give det en maaned mere, men saa synes jeg at det begynder at blive spild af tid hvis jeg ikke kan se nogen resultater!

Link to comment
Share on other sites

Bliv ved, men lad være med at sløjfe kulhydraterne. Dem skal du bruge. Ellers bruger du muskelmasse som brændstof, og det ønsker du ikke. Spis sundt i henhold til anbefalingerne og undgå at overspise. Det vigtigste er ikke at tabe de 4 kg nu, men at du ikke vejer mere om 10 år!

Kure er dårligt for vægten. De fleste får ingen effekt og nogle gør det endda værre. Så tænk langt og sørg først og fremmest for ikke ar blivere overvægtig. De 4 kg skal nok fordele sig anderledes med tiden.

mvh

LarsBj

PS! Hvordan kan man løbetræne (udendørs?) i Australien om sommeren, altså nu? Er det ikke en zillion grad varmt?

Jeg spiser i hverdagen:

Morgen: Havregryn med rosiner og skummetmaelk - INGEN sukker.

Formiddag: Et aeble.

Frokost: Salat m/ tun evt. lidt pasta og lidt fedtfattigt cremefraiche dressing, 1 -2 gange om ugen faar jeg ogsaa en sandwich med fedfattig skinke i grovbroed.

Aftensmad: Salat med kylling, tun i grovpita, boennesalat m/kyllingfillet, graesk boef med greask salat, salat med rejer mm.

Jeg opfatter ikke ovenstaaende som en kur, men synes modsat heller ikke at maengden kan betegnes som at overspise? Madplanen er en jeg kan leve med, uden det paa nogen maade bliver surt for mig, men samtidig har jeg fraskraaret sukker og andre usunde sager.

Saa for mig handler det om at jeg oensker at se resultater for hvad jeg foretager mig nu, og taenker derfor ikke paa de naeste ti aar.....

Jeg bor i Melbourne hvor vinden ofte kommer nede fra Antaktis, saa vi har ca. 25 grader nu, men det bliver varmere :cool:

Link to comment
Share on other sites

held og lykke med projektet!

Nu ved jeg ikke i detaljer hvad du spiser rent energimæssigt da du ikke angiver nøjagtige mængder! Selv skærer jeg ned på mængden af kulhydrater i forhold til mit aktivitetsniveau når jeg ønsker at reducere fedtprocenten! Det at din vægt ikke ændrer sig betyder ikke nødvendigvis at der ikke sker nogen! Centimetermållene kan også være lidt vanskelige at følge da de typisk ikke ændrer sig voldsomt meget hos individer der ikke har voldsomme fedtdepoter! De fleste mennesker vil tabe sig noget når de tænker over kosten og træner men ikke alle! Nogen er nød til at kæmpe hårdere end andre for at opnå noget! Din vægt indikerer dog at du næppe kan betegnes som overvægtig og derfor er det svært at tro at det sdkulle være umuligt for dig at tabe dig. Din træningsmængde er der ikke det store aty udsætte på men det kunne tænkes at det ikke er nok for dig! Hvad maden angår så tror jeg at du skal længere ned i dit kulhydratindtag ( sænk indtil du opnår et fedttab!).

Link to comment
Share on other sites

Ud fra din madplan får du ikke nok kulhydrater i forhold til din træningsmængde. Du kan ikke restituere ordentligt hvis der ikke er kulhydrater til stede, og de kalorier du indtager til morgenmåltidet er ikke nok til at holde dig kørende hele dagen. Samtidig kan du heller ikke optage alle de dejlige proteiner du indtager, hvis der ikke er kulhydrater til stede samtidig.

Dit morgenmåltid er perfekt, men tilsæt noget groft brød til frokost og aftensmad.

Nu siger du at du styrketræner flere gange om ugen. Har du fået nogen til at kigge på dit program,

for det kunne jo også være det problemet ligger!!

held og lykke.

Link to comment
Share on other sites

Man kan ikke rigtig vurdere ud fra hvad du skriver, om du overspiser, men et lille trick er, at spise enormt langsomt.

Prøv at lav noget mens du spiser så du kan mærke i god tid, hvornår du er mæt. Stop så inden du bliver overmæt.

Det erogså lidt svært at sige, om du evt. ikke træner hårdt nok, da der ikke fremgår noget program eller intensitet, men mængden er umiddelbart tilfredsstillende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes en vigtig ting at bide mærke i er, at du ikke har trænet før. Når du nu primært dyrker styrke, som nu er kombineret med løb, så sætter du forbrændingen op, men de får samtidig større muskler. Maven er det sted på kroppen du taber dig sidst og det er så svært at komme af med det lille fedtlag:) Du siger du er blevet strammet op, og det er jo positivt. Større muskler forbrænder mere, men musklerne vejer også mere end fedt. Du må derfor ikke forhaste dine konklusioner, da 3 måneder ikke er meget at træne i.

jeg tror, at dine muskler er blevet større og at du har tabt dig moderat. Nu skal du dog huske på, at man taber sig "mere" ved cardio-træning (løb, crosstrainer osv.) end ved styrketræning. Hvis du kombinerer cardio med lidt sundere spisevaner, kan jeg ikke se hvorfor der ikke skulle ske noget. 5 km er ikke langt at løbe. Desuden forbrænder du mere ved høj intensitet eller intervaltræning. Prøv eventuelt dette.

Du skal ikke gå på en "kur", du ikke kan holde resten af dit liv. Skær ned på størrelsen af portionerne, spis mere kylling/kalkun, mindre sovs. Stop med smør, hvis du bruger dette. Hver gang du spiser, så tænk over, hvad du putter i munden. Spis meget frugt og mange grøntsager hele tiden. Spise gerne mindst 6 gange om dagen. hver gang du spiser, sætter du forbrændingen op - altså forbrænder du mere. Ved at spise lidt 2-3 gange om dagen, forbrænder du ikke så meget ved. Hvis du holder dine 3 normale måltider, og fylder på med frugt og grønt mellem måltiderne, så skal du nok se resultater inden for de næste par måneder:)

Sidst - i Australien er der meget fed mad, derfor kan det være "farligt" at spise meget ude. Tænk over, om det ikke kan betale sig at spise hjemme - så ved man også, hvad man putter i munden.

Jeg tror jeg fik dækket det meste, uden at være alt for teknisk omkring det:)

PS. At styrketræne med maks vægt, giver dig større muskler = gør dig større. cardio gør dig mindre, kombiner med lav vægt men man reps.

frederik

Link to comment
Share on other sites

Maven er det sted på kroppen du taber dig sidst og det er så svært at komme af med det lille fedtlag:)

Jeg har set den påstand diskuteret mange gange her på sitet og aldrig dokumenteret.

5 km er ikke langt at løbe. Desuden forbrænder du mere ved høj intensitet eller intervaltræning.

5 km er for en på 64 kg er cirka 340 forbrændte kcal iflg rutemåleren.

Jeg har samme problem som posteren, faktisk stort set fuldstændig ens problem. Det er lidt frustrerende! :-)

Edited by Vicas
Link to comment
Share on other sites

Ud fra din madplan får du ikke nok kulhydrater i forhold til din træningsmængde. Du kan ikke restituere ordentligt hvis der ikke er kulhydrater til stede, og de kalorier du indtager til morgenmåltidet er ikke nok til at holde dig kørende hele dagen. Samtidig kan du heller ikke optage alle de dejlige proteiner du indtager, hvis der ikke er kulhydrater til stede samtidig.

Dit morgenmåltid er perfekt, men tilsæt noget groft brød til frokost og aftensmad.

Nu siger du at du styrketræner flere gange om ugen. Har du fået nogen til at kigge på dit program,

for det kunne jo også være det problemet ligger!!

held og lykke.

Min kaereste som selv gaar meget op i styrketraening har lavet mit program, og det skulle vaere noget naert optimalt.

Bliver sgu lidt forvirret naar den ene skriver jeg skal skaere ned paa kulhydrater, mens en anden skriver jeg skal have flere :blink: ....der er jo aabenbart mange meninger om hvad der er godt - det faar mig til at taenke om jeg bare skal blive ved med den kost jeg er i gang med.....

Link to comment
Share on other sites

Man kan ikke rigtig vurdere ud fra hvad du skriver, om du overspiser, men et lille trick er, at spise enormt langsomt.

Prøv at lav noget mens du spiser så du kan mærke i god tid, hvornår du er mæt. Stop så inden du bliver overmæt.

Det erogså lidt svært at sige, om du evt. ikke træner hårdt nok, da der ikke fremgår noget program eller intensitet, men mængden er umiddelbart tilfredsstillende.

Med henblik paa maengen af mad spiser jeg hvad svarer til en tallerken fuld, og jeg tager kun en gang, saa jeg vil naeppe mene jeg overspiser, spiser i forvejen meget langsomt, saa vil heller ikke mene at det er der mit problem ligger. Nogle gange stopper jeg endda med at spise, selvom jeg godt foeler jeg kan spise lidt mere.....

Link to comment
Share on other sites

Hva med set og reps, hvordan ser det ud?

Presser du dig selv, stopper du bare ved ex rep 12 uden at være helt "færdig" eller er 12ern den absolut sidste du kan hive ud?

Nå ja og hvordan ser dit styrke program ud?

Laver 3 saet af 12, og den 12 rep er virkelig den sidste jeg kan presse mig selv til.

Mit program ser saaledes ud:

Bryst - liggende paa ryggen paa baenk, armene ud 90 grader og tilbage med haandvaegte

Ryg - staaende paa haelene og hiver mig selv op i haandtag

Ben - lunges med haandvaegte

Tricpes - hiver ned i kabel, staaende

Biceps - vaegtstang

Skulder - strakte arme over hovedet med vaegtstang

Mave - albue og knae mod hinanden skitevis, laver 60 (2x30)

Jeg har tendens til at faa store muskler, og er derfor ogsaa lidt bekymret for at lave for meget styrke....

Link to comment
Share on other sites

Med henblik paa maengen af mad spiser jeg hvad svarer til en tallerken fuld, og jeg tager kun en gang, saa jeg vil naeppe mene jeg overspiser, spiser i forvejen meget langsomt, saa vil heller ikke mene at det er der mit problem ligger. Nogle gange stopper jeg endda med at spise, selvom jeg godt foeler jeg kan spise lidt mere.....

Hej!

Godt at høre at du vil gøre noget for at opnå dit "problem".

Men da du skriver at du her nemt til muskler, så skal du passe på at du ikke ligger for meget i dette.

Jeg arbejder til daglig som personligtræner, og har trænet rigtig, rigtig mange kvinder med dine forudsætninger. Det som der sker ved at I får hurtigt store muskler, er oftest et spørgsmål om markerede muskler. De ser større ud, uden at du overhovedet egentlig ER større. Muskler bør heller ikke afskrække dig. En "større motor" brænder mere energi ;)

Hvis jeg skulle lave et program til dig, skulle det inkludere nogle mere tunge øvelser, som:

squat

bænkpres

dødløft

chin ups

militarypress

og så køre mave MEGET tungere end du gør. Fibrene i maven er nogle, som er kaldet fast twitch (FT), som skal have få og tunge gentagelser. Så nogle reps under 10, ville være med en større fordel.

Og så er både progression og variation et par vigtige elementer, da det samme program over længere tid, vil stagnere, og du vil derfor ikke få det optimale ud af din tid i træningscenteret.

Så noget med at du f.eks. kører 3 uger med 3x8, 3 uger med 4x8, 3 uger med 5x6 og forfra. Dette er bare et eksempel, da der er uendeligt mange kombinationer.

Generelt, så må du rigtig gerne presse dig maksimalt under styrketræning. Nu ved jeg ikke om dette er tilfældet ved dig, men rigtig mange kvinder er bange for at løfte vægte, som ser maskuline ud. Bare rolig, det er også for kvinder. Jeg træner pt. en lille kvinde på 56kg og 160cm høj. Hun squatter 120kg, og ser vildt godt ud. Intet macho over hende! Mange skubber de bedste resultater væk, fordi de har fordomme. Ikke sikkert dette gælder dig, men altid godt at vide ;)

Mht. dit løb, så prøv evt. at variere din forbrændingstræning. Man kan ofte stagnere her, da man hurtigt vænner sig til den samme rute, samme hastighed eller bare løber sig sur i det.

Prøv konstant at løbe en ny tur, med en varieret intensitet. Det handler i bund og grund om at gøre sig bedre og hurtigere. Jo hurtigere du løber, jo mere forbrænder du.

Du kan evt. også lave træning som rulleskøjter, cykle, svømme og hvad du ellers kan finde på.

Det vigtigste overhovedet er, at du synes at det du laver, er sjovt! Hvis din konditræning keder dig, så lav noget andet.

Synes at din kost ser rigtig fin ud. Så tvivler meget på at det er her du skal ofre dig. Mht. når du spiser, så spis bare til at du er mæt. Ikke overmæt, bare behagelig mæt. Din daglige forbrænding har også meget med at gøre hvordan du spiser. Spis til du er behagelig mæt og spis ofte. Dette får også din forbrænding i gang.

Men overall, så er min erfaring at mange ikke vil ofre sig nok, når de træner. De synes at det er hårdt og ubehageligt, når man bliver presset til det yderste. Men man kan vænne sig til rigtig meget, med den rigtige progression. Så prøv konstant at nå længere, blive hurtigere, blive stærkere. Det er den rigtige vej til dine mål.

Husk at det hele tager tid. Det tager ikke fire skridt for at nå målet, men måske en million. Det vigtigste er at du følte at turen op mod dit mål har været sjov og udfordrende.

Rigtig god fornøjelse ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share