Meget lavt HbA1c niveau!


Gnuen
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg var for 3 uger siden ved lægen, fordi jeg synes jeg går sukkerkold alt for nemt - dvs. også i hverdagen, hvor der ikke har været nogen fysisk aktivitet, ud over hvad der må betegnes som normalt - det betyder altså også på dage uden træning!

Han tog en masse blodprøver, og i dag fik jeg så svaret!

Jeg er generelt supersund! :bigsmile: Og gik derfra med beskeden om, at jeg nok skulle blive over 100år! :tongue:

Han mente han havde fundet grunden til at jeg går sukkerkold - mit HbA1c niveau var meget lavt, det blev målt til 0,048 ?? I følge lægen var det meget lavt, og formentlig skyld i, at jeg gik sukkerkold!

Han kunne ikke komme med en forklaring på den lave værdi, og sagde oven i købet, at jeg ikke kunne gøre noget ved det - jeg måtte bare spise noget oftere! Han tilføjede dog, at min krop muligvis var lidt for længe om at sænke mit insulinniveau, efter jeg havde spist. :dry:

Er der nogen herinde, der har kendskab til ovenstående, og evt. kan komme med en lidt bedre forklaring end min læge, og evt. et bud på hvorfor det er som det er?

Link to comment
Share on other sites

Der er såmænd et ganske normalt HbA1c.

Hm... det var jo ikke lige hvad lægen sagde?

Det jeg har kunnet finde på nettet, siger at normal-niveauet ligger mellem 4,2 og 6,4 - og hvis det er rigtigt, er der da et stykke vej derop - men det betyder ikke noget eller hvordan?

Link to comment
Share on other sites

Hm... det var jo ikke lige hvad lægen sagde?

Det jeg har kunnet finde på nettet, siger at normal-niveauet ligger mellem 4,2 og 6,4 - og hvis det er rigtigt, er der da et stykke vej derop - men det betyder ikke noget eller hvordan?

Det er to forskellige måder at angive tallet på:

0,048 = 4,8

Link to comment
Share on other sites

Det er to forskellige måder at angive tallet på:

0,048 = 4,8

Jamen så ligger jeg jo indenfor normalen!

Hvorfor dælen siger min læge så noget andet? :blink:

Jeg fik resultaterne fra blodprøverne med hjem, og tallet er markeret med fed fordi det ligger under normalniveauet! Derudover er der noget P-albumin der også er markeret med fed da det ligger over normalen, men det betyder vist intet!

Link to comment
Share on other sites

Jamen så ligger jeg jo indenfor normalen!

Hvorfor dælen siger min læge så noget andet? :blink:

Jeg fik resultaterne fra blodprøverne med hjem, og tallet er markeret med fed fordi det ligger under normalniveauet! Derudover er der noget P-albumin der også er markeret med fed da det ligger over normalen, men det betyder vist intet!

Du er helt sikker på at det er HbA1c?

Har du udskrift fra lab og hvad skriver de som referenceinterval?

Link to comment
Share on other sites

Hvad var dit fasteblodsukker?

Hvis I mener det skyldes et "for" lavt blodsukker er den eneste gode måde at tjekke det, at tage en blodsukker måling når det er.

Det blev målt samme dag som blodprøverne blev taget. Jeg kan ikke huske hvad det var, men i hvert fald sagde han, at det var helt normalt! Kan det passe at det var 5 eller deromkring?

Og jeg mener slet ingen ting! Jeg synes bare det er vanvittig træls, at gå sukkerkold så pludseligt som det jævnligt er tilfældet! :gal:

Link to comment
Share on other sites

definer sukkerkold?

Det plejer at starte med, at jeg bliver irriteret over små ting, mister overblikket eller får svært ved at koncentrere mig og jeg begynder at ryste. Jeg begynder at svede, egentlig uden at have det varmt? Min stemme begynder at bævre lidt (når det er slemt)! Jeg har 4-5 gange indenfor de sidste 2½ måneder, prøvet at det har været så slemt, at det er begyndt at sløre lidt for mine øjne, og jeg har haft følelsen af, at være lukket inde i en klokke? :blink:

Det forsvinder igen hurtigt efter at jeg har spist - inden for 10-20 minutter, men jeg er temmelig træt efterfølgende!

Jeg har ofte, prøvet at gå sukkerkold, når jeg har løbet lange ture, eller hvis jeg efter lange løbeture, ikke lige har "tanket op" når jeg er kommet hjem - det føles på samme måde, der er bare ikke nogen udløsende faktor nu, hvis man kan kalde det det? Derudover føles det noget mere voldsomt!

På det sidste har det været sådan, at jeg har været nødt til at tanke kulhydrater på, inden jeg skal ud og løbe 7-10km, ellers går jeg stensikkert sukkerkold, indenfor kort tid efter jeg er kommet hjem - jeg har løbet on/off i ca. 8-9år, og har aldrig før oplevet det i den grad!

Link to comment
Share on other sites

prøv at gå på apoteket og køb et blodsukker apperat - koster ca. 100,

og mål så dit blodsukker efter disse løbeture, og om morgen før din morgenmad. samt om aftenen ca. ½-1 time efter maden.

et bs. på 5 er helt normalt ( 4-8 std.).

-

Hvordan er dit blodtryk??

aner intet om hvad det kan være(dine symptomer...), men det lyder som om at du har en "sløv" produktion af insulin ( bugspytkirtlen). For du burde da ellers have rigeligt med kulhydrat i blodet, når turene ikke er længere end det.

-

når du har går sukkerkold(irreteret mv.) kan det typisk være pga. lavt blodsukker. og når du beskriver at du bliver træt efter indtagelsen af føden, kan det hos diabetikere være et tegn på for Højt blodsukker.

prøv at snakke med din læge om det igen. evt. på lavet en glukose-belastnings test.

Link to comment
Share on other sites

Det er vigtigt når man snakker om stigninger og fald i blodsukkerniveauet, at snakke om den kost der indtages. Mad stimulerer insulinproduktionen forskelligt. Nu ved jeg ikke hvor gammel du, men hvis du spiser som en typisk teenager, med masser af sukker i hvert måltid, så er det ikke så sært hvis du går sukkerkold i forbindelse med træning, da meget sukker i kosten stimulerer stor frigivelse af insulin.

De symptomer du oplever når du går sukkerkold er præcis det diabetikere oplever når blodsukkeret falder til lavt niveau. Det er ikke sjovt og kan være skræmmende hvis man ikke er vant til det, så gør som det er blevet nævnt før! Gå på apoteket efter et blodsukkermåleapperat og mål dit blodsukker hver dag, gerne flere gange om dagen. Mest optimalt før hvert måltid, det giver en go idé om hvordan dit blodsukker opfører sig i løbet af dagen. Det eneste minus der er ved den måde er at de målestrimler apperatet bruger er pissedyre!!!

held og lykke

Link to comment
Share on other sites

Der er ingen grund til at bruge penge på at måle blodsukkeret hver dag, flere gange dagligt til at starte med. Det vigtige er at finde ud af om blodsukkeret reelt bliver lavt når du føler dig dårlig, så mål så snart du føler det. Det er sjældent at blodsukkeret bliver lavt hos raske mennesker, men det skader jo ikke at tjekke. Strimlerne koster ca 10 kr, altså pr. test.

Link to comment
Share on other sites

DU behøves ikke at have sindssygt lavt blodsukker for at få føling... det kommer helt an på hvad du er vant til.

Jeg får føling allerede omkring 4.8 i blodsukker mens min kammerat, som er diabetiker først får det omkring 2.

Jeg kan dog uden problemer "træne" mig længere ned i perioder på eks. diæt hvor jeg har et lavt kulhydratindtag, her rammer jeg ofte 3.5-3.8 får føling... men så bliver jeg også hurtig dårlig herefter :dry:

Link to comment
Share on other sites

DU behøves ikke at have sindssygt lavt blodsukker for at få føling... det kommer helt an på hvad du er vant til.

Jeg får føling allerede omkring 4.8 i blodsukker mens min kammerat, som er diabetiker først får det omkring 2.

Jeg kan dog uden problemer "træne" mig længere ned i perioder på eks. diæt hvor jeg har et lavt kulhydratindtag, her rammer jeg ofte 3.5-3.8 får føling... men så bliver jeg også hurtig dårlig herefter :dry:

Hvilke fysiologiske forklaringer er der på at man får "føling" ved et almindelig blodsukkerniveau?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hvilke fysiologiske forklaringer er der på at man får "føling" ved et almindelig blodsukkerniveau?

Lægerne tror ikke meget på beskrivelsen, så længe man ikke har sukkersyge, men det er rigtigt nok.

Blodsukkeret falder hurtigt, i mit tilfælde til ca. 20 a 30% af det normale i kort itd. God beskrivelse længere oppe.

Det er arveligt. Min mormor, min mor, jeg selv og min datter med samme problem. Årgang 1900, 1943, 1961 og 1992. Ganske normale mennesker, uden stor overvægt men sikkert for lidt motion generelt. Reguleringen af insulinen er bare ikke i orden.

Det har været et problem fra helt ung og fx min datter er besvimet flere gange som barn. Man skal tage sig meget i agt og kende signalerne.

Jeg selv har udviklet sukkersyge de sidste år og min mormor døde også af sukkersyge, men min mor og datter har ikke sukkersyge. Jeg kan forresten anbefale en medicin, jeg lige er startet på, med indhold af sitagliptin og metformin, det holder blodsukkeret meget mere stabilt.

Jeg skriver her, fordi jeg selv i mange år ikke kunne få en forklaring. Kun mennesker med regulær sukkersyge kender normalt til føling og disse problemer med blodsukkeret. Det er et ret komplekst problem, når man læser gennem internettet, efter ord som diabetes 2 og medicien bag, mv.

//Ulrik.

Link to comment
Share on other sites

Hej Gnuen!

Hvordan spiser du (specifikt hvor meget kulhydrat og hvilken slags?)

Træner du meget?

Dit HbA1c niveau er ikke sygeligt men svarer til en person der har et meget lavt blodsukker, mere eller mindre hele tiden. Dette ville man kunne forvendte hvis du var i meget stort energiunderskud igennem længere tid eller fulgte en diæt med lavt kulhydrat indhold!

Hvis det ikke passer på dig, er du formodentlig på en kost der ikke passer til dig!

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share