Træningsprogram til volleyball spiller


møller_987
 Share

Recommended Posts

Nu ved jeg ikke hvor gammel du er, og på hvilket niveau du spiller. Men hvis du er fuldt udvokset, kan du tage udgangspunkt i et ganske almindeligt styrketræningsprogram med frie vægte, der er bygget op omkring de store flerledsøvelser. Der er flere forskellige sådanne programmer her på siden. Klassiske øvelser som eksempelvis squat og bænkpres kan gavne dig meget i forhold til volleyball.

Når det specifikt er volleyball din træning er rettet imod, vil jeg anbefale at du inddrager en del plyometrisk træning, som du eksempelvis kan læse om her:

http://www.motion-online.dk/styrketraening...-_introduktion/

Grunden til dette er, at plyometrisk træning fokuserer på forspænding, hvilket er særdeles relevant i forbindelse med volleyball. Samtidig vil jeg anbefale, at du laver mange spil-nære øvelser, eksempelvis blokadehop på midten, hvorefter du laver en sidebevægelse og laver blokadehop på kanten tilbage igen osv. eksempelvis 15 gange. De fleste betragter måske den slags øvelser som opvarmningsøvelser, men hvis du varmer op i forvejen og så giver dig fuldt ud og f.eks laver 3x15 af denne øvelse kan spil-nære øvelser som denne på sigt give rigtig meget, fordi du træner springstyrke, koordination og spilbevægelser på samme tid. Husk selvfølgelig at have fokus på teknik og balance, samtidig med at du springer igennem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share