Min Kostplan (bulk) Vudering


hassan14a
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg ville meget gerne have vuderet min kostplan som jeg har kørt i 2 uger nu

Den startede med at ligge på 2500 Kcal og har sat den ned til 2200 Kcal da jeg tog 1 kilo på første uge og 900 gram anden uge.

Jeg drak 250g skummetmælk om morgenen i starten som jeg nu har fjernet da jeg tror jeg evt ikke kan tåle lactose...

Aftensmaden varier mellem Grov pita brød, kartofler og spaghetti dog altid med 210 gram hakket oksekød 3-6%.

Det skal lige siges jeg bruger raps/solsikke olie til at stege kødet, kylling filet og laksefilet. ca. 4-5g per på panden hvergang. Ville det egentlig være en god ide at undgå dette eller?

kostplan.jpg

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart fint, men jeg ville måske sørge for at få lidt mere protein i morgenmåltidet. Når du vågner er din krop jo mere eller mindre tømt for alt hvad du har givet den aftenen før.

Brocolli indeholder rigtig mange gode vitaminer og mineraler, men du kunne måske med fordel spise lidt flere grøntsager.

Sørger du for at få noget protein+kulhydrat efter træning?

Og så synes jeg godt nok det lyder af lidt med 2200kcal. Vægtøgning kan også være på grund af øget væskeindtag og væskebinding. Der vil nok ikke gå ret lang tid før det begynder at gå meget langsomt med så lidt mad, men så justerer du selvfølgelig bare lidt op. :xmas:

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart fint, men jeg ville måske sørge for at få lidt mere protein i morgenmåltidet. Når du vågner er din krop jo mere eller mindre tømt for alt hvad du har givet den aftenen før.

Brocolli indeholder rigtig mange gode vitaminer og mineraler, men du kunne måske med fordel spise lidt flere grøntsager.

Sørger du for at få noget protein+kulhydrat efter træning?

Og så synes jeg godt nok det lyder af lidt med 2200kcal. Vægtøgning kan også være på grund af øget væskeindtag og væskebinding. Der vil nok ikke gå ret lang tid før det begynder at gå meget langsomt med så lidt mad, men så justerer du selvfølgelig bare lidt op. :xmas:

Hehe jeg vejer godt nok ikke så meget er ikke så høj

Min nuværende vægt er 58.4 Kg og højde 169 Cm (startede på 56.4 Kg 2 uger siden)

Men tog kcal ned med 250 i sidste uge også må jeg jo se om jeg tager på i slutningen af denne uge eller ej.

Men vedr. grøntsager der spiser jeg også gulerødder hverdag, agurk og tomater. Når jeg laver spaghetti med kødsauce har jeg også majs og grønne ærter i.

Hmm ja jeg skal nok bruge lidt mere om morgenen, men det er lidt svært når jeg skal holde mig fra mælken da den jo giver en god sjat... men evt en banan?

Hvor har du sat din kostplan op, er det noget excel eller hvad ?.

Undskyld jeg forstyrre trådens indhold..

Det er inde på bodybuilding.dk - de har deres egen kostplan program

---------------------------------

Hvis jeg også skal have sund fedt om aftenen, er det så ikke for meget? Syntes allerede 30g peanutbutter og 10g valnødder og 10g mandler lyder af meget...

Jeg træner der hjemme så jeg får proteiner og kulhydrater ca. 20-30 min efter træningen (det er så aftensmaden)

Edited by hassan14a
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke, at du har nok kulhydrater i din kost. 40-50% er ikke ret meget, når det overvejende er det du bruger, når du træner. Hvad skal du bruge ALLE de proteiner til? Jeg har engang læst mig til, at det er umuligt at tage mere end ~12 kg ren muskelmasse på et år. Hvis du så regner det ud til hvor mange proteiner det er der er brug for om dagen, så er det ikke engang tæt på de enorme mængder, som du indtager.

De proteiner du indtager går bare i høj grad til substrater i gluconeogenesen, så dine glucogen-depoter m.m. kan opretholdes. Så alt i alt, så går der faktisk energi til spilde i den måde du spiser på, da gluconeogenesen kræver mere energi end kroppen får ud af at brænde det kulhydrat af, som kommer ud af det.

Et højt indtag af proteiner er til gavn for folk der vil tabe sig, ikke folk som vil tage muskelmasse på.

Mit råd er at holde dit proteinindtag på omkring 2g protein pr. kg kropsvægt ligeligt fordelt over hele dagen, hvorefter have ~25% fra fedt og resten kulhydrater. Også selvom at det bliver til en hel del energi fra kulhydrater.

Edited by Dysp
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor?

Fordi kulhydrater øger dit blodsukker og dermed insulinproduktionen, og du har jo ikke brug for at yde noget, når du sover.

Protein er godt inden sengetid, da kroppen på den måde vil modtage en jævn strøm af aminosyrer(proteins bestanddele), som vil blive brugt til opbygning og restutition. Man kan sige, at du vil vokse, mens du sover.

Fedt er ideelt på dette tidspunkt, da fedt sænker optagelseshastigheden af proteinen. Selvfølgelig skal det være fedt af den sunde slags, f.eks. nødder eller en god olie(f.eks. raps, tidsel osv.)

Et højt indtag af proteiner er til gavn for folk der vil tabe sig, ikke folk som vil tage muskelmasse på.

Hvad definerer du som et højt indtag?

Edited by Nick_91
Link to comment
Share on other sites

Fordi kulhydrater øger dit blodsukker og dermed insulinproduktionen, og du har jo ikke brug for at yde noget, når du sover.

At man ikke skal yde noget er ikke ensbetydende med at man ikke har brug for energi fra kulhydrater som er lettere omsætteligt end i hvertfald fedt.

Nu er der jo forskel på hvor stort et insulinrespons forskellige typer kulhydrater giver, og det er ikke tilrådeligt for trænende mennesker(vel egentlig ikke nogen) at få decideret lavt blodsukker. Afhængig af hvor lang perioden dette forekommer er, vil glykogendepoterne i muskelvævet tømmes og muskelvæv nedbrydes for at bruges som energi. Et jævnt, moderat blodsukker vil være at foretrække for de fleste, dvs. komplekse kulhydrater med højt fiberindhold kan med fordel indtages jævnt hele dagen, også om aftenen, og simple kulhydrater i forbindelse med træning.

Protein er godt inden sengetid, da kroppen på den måde vil modtage en jævn strøm af aminosyrer(proteins bestanddele), som vil blive brugt til opbygning og restutition. Man kan sige, at du vil vokse, mens du sover.

Men du vokser ikke hvis der ikke er energi til rådighed. Protein kan også bruges som energi istedet for opbygning af muskler hvis det er det der er brug for. Dette kunne fx forekomme i situationer med lavt blodsukker og tømte energidepoter i musklerne.

Hvad definerer du som et højt indtag?

+2g/kg kropsvægt kunne det lyde som.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke, at du har nok kulhydrater i din kost. 40-50% er ikke ret meget, når det overvejende er det du bruger, når du træner. Hvad skal du bruge ALLE de proteiner til? Jeg har engang læst mig til, at det er umuligt at tage mere end ~12 kg ren muskelmasse på et år. Hvis du så regner det ud til hvor mange proteiner det er der er brug for om dagen, så er det ikke engang tæt på de enorme mængder, som du indtager.

De proteiner du indtager går bare i høj grad til substrater i gluconeogenesen, så dine glucogen-depoter m.m. kan opretholdes. Så alt i alt, så går der faktisk energi til spilde i den måde du spiser på, da gluconeogenesen kræver mere energi end kroppen får ud af at brænde det kulhydrat af, som kommer ud af det.

Et højt indtag af proteiner er til gavn for folk der vil tabe sig, ikke folk som vil tage muskelmasse på.

Mit råd er at holde dit proteinindtag på omkring 2g protein pr. kg kropsvægt ligeligt fordelt over hele dagen, hvorefter have ~25% fra fedt og resten kulhydrater. Også selvom at det bliver til en hel del energi fra kulhydrater.

Hmm ja jeg er godt klar over mit protein indtag er for høj..

Men det eneste jeg så kan komme i tanke om er at spise 110g hakket oksekød til aftensmad også spise 100g spaghetti eller bare flere kartoffler..

Så kommer jeg ned på 140g protein hvilket så kun er 20gram mere end jeg skal bruge...

Ved ikke ellers hvordan jeg får protein indtaget uden at komme for langt ned i kcal indtag... plus jeg er lidt kræsen så det er ikke alt jeg spiser :)

Link to comment
Share on other sites

Hmm ja jeg er godt klar over mit protein indtag er for høj..

Men det eneste jeg så kan komme i tanke om er at spise 110g hakket oksekød til aftensmad også spise 100g spaghetti eller bare flere kartoffler..

Så kommer jeg ned på 140g protein hvilket så kun er 20gram mere end jeg skal bruge...

Ved ikke ellers hvordan jeg får protein indtaget uden at komme for langt ned i kcal indtag... plus jeg er lidt kræsen så det er ikke alt jeg spiser :)

jeg ville ikk tage mig af at indtage for meget protein, ville langt hellere indtage mere protein end for mange kulhydrater

Link to comment
Share on other sites

Men du vokser ikke hvis der ikke er energi til rådighed. Protein kan også bruges som energi istedet for opbygning af muskler hvis det er det der er brug for. Dette kunne fx forekomme i situationer med lavt blodsukker og tømte energidepoter i musklerne.

Nej, det er korrekt. Men et måltid bestående af protein(og fedt) lige før sengetid, vil hjælpe med at holde på muskelmassen, mens man sover, da kroppen også har brug for protein om natten. Og da man faster, mens man sover, er kroppen nød til at tære på muskelmassen for at skaffe protein, hvis det ikke bliver tilført udefra(lige før sengetid).

Ovenstående gælder især, hvis man er i kalorieunderskud.

Muskelopbyning kræver også, at glycogendepoterne er fyldte.

Muskelopbygning kræver et kalorieoverskud. Dette behøver ikke være i form af kulhydrater.

Edited by Nick_91
Link to comment
Share on other sites

Nej, det er korrekt. Men et måltid bestående af protein(og fedt) lige før sengetid, vil hjælpe med at holde på muskelmassen, mens man sover, da kroppen også har brug for protein om natten.

Ja men det ændrer et samtidigt indtag af komplekse kulhydrater ikke på. Snarere tværtimod.

Og da man faster, mens man sover, er kroppen nød til at tære på muskelmassen for at skaffe protein, hvis det ikke bliver tilført udefra(lige før sengetid).

Ovenstående gælder især, hvis man er i kalorieunderskud.

Kroppen nedbryder ikke muskelmassen for at skaffe protein, men glukose. Kroppen vil under faste ikke få tilstrækkelig energi fra fedtdepoterne til at møde det behov for energi der er(hvilket vil være væsentligt højere hos en person der træner og har et højere stofskifte heraf) da fedt nedbrydes væsentlig langsommere end kulhydrat. Forekommer der et lavt blodsukker vil glykogendepoterne først tømmes og herefter muskelvæv nedbrydes og omdannes til glukose for at få den nødvendige energi.

Har du et tilstrækkeligt højt kcal indtag bestående af primært protein skal ens krop nok finde ud af at få omdannet næringen til det den har brug for, dog findes der en del fibre i fødevarer som rugbrød, havregryn, fuldkornspasta som din krop og fordøjelse kun har godt af, men jeg mener stadig det er forkert at sige et indtag af gode kulhydrater inden sengetid er skidt.

Muskelopbygning kræver et kalorieoverskud. Dette behøver ikke være i form af kulhydrater.

Dit kalorieoverskud dannes ikke af en ting alene, men af den samlede mængde næring du indtager, og jo det er svært og unødvendigt at gøre uden kulhydrater.

Link to comment
Share on other sites

Nej, det er korrekt. Men et måltid bestående af protein(og fedt) lige før sengetid, vil hjælpe med at holde på muskelmassen, mens man sover, da kroppen også har brug for protein om natten. Og da man faster, mens man sover, er kroppen nød til at tære på muskelmassen for at skaffe protein, hvis det ikke bliver tilført udefra(lige før sengetid).

Ovenstående gælder især, hvis man er i kalorieunderskud.

Muskelopbygning kræver et kalorieoverskud. Dette behøver ikke være i form af kulhydrater.

Wrong.

Wroooooooooooooooooong. I hvert fald som du forstår det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share