Nybegynder: Hjælp til et specielt program! (Fundament)


Mekkix
 Share

Recommended Posts

Hejsa derude. Jeg står i den situation, at jeg gerne vil til at styrketræne lidt, men da jeg aldrig rigtig førhen har begået mig i styrketræningens verden, søger jeg et par råd angående noget program, der nok bliver lidt specielt, da jeg går på Efterskole.

__________________________________________________________________________

Ting I skal vide om mig rent kropsligt og fysisk:

1. Jeg er meget spinkel, men har tidligere dyrket badminton på eliteplan, så min krop er ganske vant til at være i bevægelse og blive udsat for pres.

2. Jeg har aldrig rigtigt dyrket styrketræning - udover et stort antal mavebøjninger, armbøjninger og rygbøjninger igennem min badmintonkarriere.

3. Jeg går på efterskole, så det er ikke muligt for mig at tilrettelægge min kost. Har dog adgang til masser af mængder af grønsager, ris, kartofler og kød (3 gange om dagen fordelt på forskellige tidspunkter).

4. Mit stofskifte er UTROLIG højt, og jeg har MEGET svært ved at tage på.

5. Jeg er i god form konditionsmæssigt.

Mine specifikationer:

16 år gammel.

180,5 cm høj.

60 kg.

__________________________________________________________________________

De fleste programmer, jeg har kunnet finde, har indkluderet bænkpres og andre øvelser med en vægtstang, men sådan en har jeg desværre ikke til rådighed! Jeg søger et program, som skal danne et fundament til når jeg om 4-5 måneder skal til at begynde i et træningscenter, hvilket jeg simpelthen ikke tror jeg er i stand til med min nuværende muskelmasse.

Materialer, jeg har:

Træningsunderlag

Håndvægte

Håndtræner

Jeg kunne jo selvfølgelig bare tage nogle armbøjninger og nogle løft med mine vægte et par gange om dagen, men vil gerne optimere min træning mest muligt for at få et bedre resultat! Er meget målrettet og klar til at investere den nødvendige tid i det her projekt. Jeg søger ALLE former for råd og tips - både angående kost og træning. Forslag til øvelser og kost - jamen alting! Og hvis der mangler ting i min tråd her, så spørg endelig løs, så skal jeg uddybe/svare!

På forhånd tak, Jeppe!

Edited by Mekkix
Link to comment
Share on other sites

Hvad vejer dine håndvægte?

De fleste programmer, jeg har kunnet finde, har indkluderet bænkpres og andre øvelser med en vægtstang, men sådan en har jeg desværre ikke til rådighed! Jeg søger et program, som skal danne et fundament til når jeg om 4-5 måneder skal til at begynde i et træningscenter, hvilket jeg simpelthen ikke tror jeg er i stand til med min nuværende muskelmasse.

Man kan det man kan og sidst jeg tjekkede var der ingen minimumsgrænse for muskelmasse i et træningscenter.

Når det er sagt er der selvfølgelig ingen skade i at du begynder på træning nu.

Start her:

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=42685

og her:

http://www.motion-online.dk/fora/index.php...t&p=1181997

http://www.motion-online.dk/fora/index.php...c=23727&hl=

er rigtig mange gode forslag til alternative øvelser og øvelser med minimalt udstyr

Link to comment
Share on other sites

Mine håndvægte er med tilhørende vægtskiver - dvs jeg har rigeligt med vægt. :)

Og selvfølgelig er jeg i stand til at tage i et fitnesscenter nu, men det ville sgu være dejligt med en fornuftig muskelmasse inden som fundament.

Jeg tager et kig på de øvelser, men vil meget gerne have tilrettelagt et program, hvis nogen ville bruge lidt af deres tid på det. :D

Link to comment
Share on other sites

Klem masser af ris, kartofler og kød ned.. Men husk også at have dine grøntsager med selvfølgelig.

Den bedste muskelmasse opnår du nok ved at tage i et center med det samme, så du får adgang til rigtig bænkpress, squat og dødløft.

Hvad for et center har du mulighed for at tage i. Er der instuktører der kan hjælpe dig med teknik osv. ?

Link to comment
Share on other sites

Klem masser af ris, kartofler og kød ned.. Men husk også at have dine grøntsager med selvfølgelig.

Den bedste muskelmasse opnår du nok ved at tage i et center med det samme, så du får adgang til rigtig bænkpress, squat og dødløft.

Hvad for et center har du mulighed for at tage i. Er der instuktører der kan hjælpe dig med teknik osv. ?

Har desværre kun adgang til et rum, hvor der er en vægtstang og bænk i. Ikke nogen instruktør, men en ganske garvet træner, der kan hjælpe mig med de fleste teknikker. Jeg ville dog foretrække at holde den oldschool med vægte og liggeunderlag :D

By the way, hvad med sovs osv? Skal man holde sig helt fra det, eller er det lovligt at "krydre" sine ris lidt? =)

Og hvordan er den nemmeste måde at finde ud af, hvor mange kalorier, man skal have, for at vedligeholde sin vægt? Bare stille sig på vægten om morgenen, og så spise som normalt (og måle antal kalorier), og så stille sig på vægten igen om aftenen/morgenen? Er lidt forvirret.

Edited by Mekkix
Link to comment
Share on other sites

Find dit ligevægtsindtag/totale energiforbrug, så har du det antal du skal spise for at vedligeholde vægten.

Smid 500 kalorier oven i det du når frem til, for at stige moderat i vægt.

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vae..._energiforbrug/

Du kan så tælle dine kalorier til at starte med, og evt. bruge en vægt til dine portioner.

Efter lidt tid kan du med øjemål (ca) bedømme dit kalorieindtag.

Hvis det er for besværligt kan du selvfølgelig styre det på vægten,

men ikke hver dag, det vil give dig alt for unøjagtige målinger.

Sørg for at gå på vægten fks. om morgenen hver gang

Hold dig i princippet til 1,5-2 gr. protein per kilo reglen, og massere gode kulhydrater.

Du kunne godt bare æde igennem hvis målet er at tage på, men det er langt fra optimalt hvis du er ude efter muskelmasse.

Edited by Cormack
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil i første uge forsøge at indtage 3500 kalorier, og se hvor meget jeg tager på af det, og derefter rette den lidt ind. Jeg går efter 0.5kilo om ugen og ja, det er muskelmasse jeg går efter.

Skal man tage en C-vitaminspille samt en multivitaminspille dagligt? Og hvad med fiskekapsler osv? Jeg søger alle de råd, jeg kan få. :)

Edited by Mekkix
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share