Foie gras


michael
 Share

Recommended Posts

Foie gras - "fedtleverpostej" lavet på and eller gås - hvad er energi-indhold og -fordeling i sådan noget?

Jeg har hørt at befolkningen omkring Perigord, hvor størstedelen af Frankrigs foie gras produktion sker, har færre hjerteproblemer. Det skulle være fordi ande- og gåsefedtet er mindre skadeligt (hvis ikke ligefrem sundt) end andet fedt. Kan nogen bekræfte den historie?

PS. det smager fantastisk (også for asketer som os).

Link to comment
Share on other sites

:teachingfinger:

Jeg stiller mig desværre dybt ufortstående overfor, at foie-gras stadig bliver produceret og solgt til danske butikker og restauranter. Der er tale om grov dyremishandling, hvor gæs bliver tvangsfodret flere gange om dagen, således at de udvikler en sygelig stor lever.

Gæssene sidder enkeltvis i bure med mindre plads end en burhøne, det vil sige at gæssene overhovedet ikke kan bevæge sig. Kun hoved og hals stikker ud af buret, der er placeret på et samlebånd. Gæssene kører regelmæssigt forbi en person, der stikker et 40 cm langt rør ned i halsen og videre ned i mavesækken på dem. Ved hjælp af en fodpedal reguleres mængden af foder, der derpå blæses med trykluft ned i maven på gåsen.

Resultatet er en fugl, der har forøget sin vægt med 61 % og en lever der har forøget sin vægt med 371 %. Dyrene kan ikke klare transport til slagtested, så de dræbes normalt på stedet. Når leveren er fjernet, kan man tydeligt se, hvorledes det abnorme organ har presset ind mod hjerte og lunger, med store lidelser for gåsen til følge

Jeg er fuldstændig ligeglad med hvor godt det smager, import af foie-gras burde forbydes i Danmark!!!

Link to comment
Share on other sites

I Danmark er det strafbart at fremstille gåselever, men hvis man spiser importeret gåselever sker der desværre intet.

Når danske lovgivere har fundet frem til, at fremstilling af foie-gras er dyrplageri, så må det også være dyrplageri når den fremstilles i f.eks. Frankrig. Derfor kan vi kun håbe på at der snart indføres import-forbud.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share