Motivation til styrke gået død


Mullekrulle
 Share

Recommended Posts

Hej MOL'ere

Jeg er pige, 18 år, lige knap 80 kg, 166 cm, fedt% 35,2.

Jeg har været igang med et vægttabsprojekt og er stadig igang. Har tabt mig lidt over 4 kg.

Under mit vægttab har jeg selvfølgelig styrketrænet og jeg har formået at bibeholde det meste af min styrke, som jeg opnåede før jeg startede på at tabe mig.

I den forbindelse er jeg nu gået død i mit eget hjemmelavede program. Jeg mangler motivation og jeg mangler inspiration til noget nyt.

Mit styrkeprogram ser sådan ud:

- Squat

- Lunges

- Maveøvelse: Ved ikke hvad den hedder. Man støtter kun på r*ven, med knæene trukket op til brystet -> strækker benene og læner sig bagud, stadig kun med røven i gulvet -> Trækker kræene op til brystet igen.

- Maveøvelse: "Planken"

- Side laterals

- Ryg på samme 'bænk'/'maskine' som jeg laver side laterals på. Kender desværre ikke navnet.

- Bænkpress med frie vægte

- Biceps curl

- Triceps med 1 vægt over hovedet, siddende.

Jeg laver 3x10 eller 2x10 afhængig af hvor meget tid jeg har.

Jeg er ikke interesseret i at bruge oceaner af tid på styrketræningen, da jeg har interesser andre steder pt. (spinning, svømning, løB), men om ikke andet, så ved jeg, at den er uundværlig for mit projekt (vægttab).

Så jeg er interesseret i nogle øvelser der giver samme udbytte, kræver ca. samme tidsforbrug og som jeg kan lave uden de store forklaringer. Jeg er vant til at træne, så det meste skulle være muligt.

Det er med garanti ikke alle øvelser der kan skiftes ud eller piftes lidt op - da squat og lunges næsten også er uundværlige.

Men bare lidt nyt input ville gøre underværker :) Jeg har kigget på MOL's eget splitprogram under styrketræning-> Øvelser/programmer, men det har jeg opgivet, da jeg ser det har fået en del kritik, samt at det indeholder en del øvelser i stationære maskiner, og jeg træner helst med frie vægte.

Jeg takker for jeres hjælp.

Link to comment
Share on other sites

Mit styrkeprogram ser sådan ud:

- Squat

- Lunges

- Maveøvelse: Ved ikke hvad den hedder. Man støtter kun på r*ven, med knæene trukket op til brystet -> strækker benene og læner sig bagud, stadig kun med røven i gulvet -> Trækker kræene op til brystet igen.

- Maveøvelse: "Planken"

- Side laterals

- Ryg på samme 'bænk'/'maskine' som jeg laver side laterals på. Kender desværre ikke navnet.

- Bænkpress med frie vægte

- Biceps curl

- Triceps med 1 vægt over hovedet, siddende.

Squat kan laves på mange forskellige måder med meget forskelligt udstyr! Dødløftøvelser kunne også være et alternativ! Lunges kan du udskifte med en eller to andre øvelser (benstræk+bencurl eller skrå hyperekstensions med lige ryg) Side laterals kan udføres med cabel eller elastikker og evt varieres med upright row. Der findes flere mave øvelser end der findes brugere! Rygøvelser er normalt heller ikke en mangelvare da alle tænkelige variationer af puldovn og roning kan bruges. Bænkpres kan udføres i maskine eller med håndvægte eller med en skråt stillet bænk. Biceps kan udføres siddende stående med håndvægte/stang/elastikker med eller uden rotation af hånden eller helt udelades hvis du kører underhåndsgreb på dine puldovns! Triceps kan udøres med 2 håndvægt og liggende på ryggen.

Det kunne måske være en ide at have flere programmer du kan veksle imellem!

Mvh Andreas

Edited by AndreasH
Link to comment
Share on other sites

jeg er ikke helt sikker på hvad du mener, men hvorfor skriver du at "den er uendværlig, for dit projekt"?? Mener du at der er nødvendigt for få et vægttab, at der skal styrketrænes??

hvorfor træner du vægttræning? hvad er målet?

hvor længe har du trænet efter dette program? siden du er gået død i det?

Hvorfor er du gået død i det? - det behøver jo ikke at være programmets skyld! men en anden faktor der spilder ind på din motivation.

hvorfor træner du mest med løse vægte?

mange maskiner giver god effekt, selv for den krævne bruger.

Edited by Bo th
Link to comment
Share on other sites

jeg er ikke helt sikker på hvad du mener, men hvorfor skriver du at "den er uendværlig, for dit projekt"?? Mener du at der er nødvendigt for få et vægttab, at der skal styrketrænes??

hvorfor træner du vægttræning? hvad er målet?

hvor længe har du trænet efter dette program? siden du er gået død i det?

Hvorfor er du gået død i det? - det behøver jo ikke at være programmets skyld! men en anden faktor der spilder ind på din motivation.

hvorfor træner du mest med løse vægte?

mange maskiner giver god effekt, selv for den krævne bruger.

Nej, jeg mener, at jeg for at få et fornuftigt vægttab/fedttab er nødt til at vedligeholde min styrketræning for at bibeholde det meste af min muskelmasse i processen.

Jeg vægttræner for at bibeholde min muskelmasse mens jeg taber mig.

Jeg har trænet disse øvelser siden juni 2008 (sådan intensivt).. har småtrænet lidt før da, men ikke noget seriøst.

Jeg ved ikke hvorfor jeg er gået død, men ja, det kan sagtens være andre faktorer såsom, at jeg synes spinning og svømning er en hel del mere interessant for tiden. Ellers kan et bud være manglende fremgang.

Jeg træner med frie vægte fordi du i maskinerne bruger 1 muskel intensivt hvor du med de frie vægte får gavn af en masse 'hjælpemuskler' i øvelsen = flere muskler i bevægelse.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder jo meget fornuftigt :smile:

Jeg ville nok prøve at starte på en omgang HST for at få noget afveksling, altså du kan sagtens fortsætte med de samme øvelser men få noget progression ind i det - så ser du en fremgang og det gør det sjovere at træne.

valget af øvelser kan du jo ændre som det passer dig, du kunne evt. prøve at skifte de øvelser du bruger håndvægte i ud med en stang eller omvendt for den sags skyld.

Ydermere ville jeg nok tilføje dødløft og noget row.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share