Bærbar computere


Bukse
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg sidder og overvejer at bestille en ny bærbar fra en svensk hjemmeside. I den forbindelse tænkte jeg på om der måske er nogen af jer der har erfaring med computere fra sverige. Er tastaturet til at leve med? Og hvad med operativ systemet (typisk windows XP)? Kan man bare indstille den til dansk eller hvad? Nu har en tidligere købt en vista opgradering så jeg kunne opgraderer min gamle pc fra windows XP til vista. Er det noget man måske bare kan installere på den svenske computer og dermed få et dansk operativ system?

Håber der er nogen der kan komme med lidt info, som har mere styr på det end mig.

Link to comment
Share on other sites

Du kan se det svenske tastatur layout her: http://www.microsoft.com/globaldev/keyboards/kbdsw.htm

Så vidt jeg lige kan se, adskiller det sig ikke væsentligt fra det danske. Om det er til at leve med må jo være en smagssag. Men man kan jo som bekendt vende sig til meget. I forbindelse med arbejde støder jeg ofte på engelsk/US tastaturer hvor der er flyttet noget mere rundt på tasterne og det oplever jeg ikke længere som et problem.

Du kan ikke bare skifte sprog på din Windows. Styresystemet er købt som f.eks "Windows XP Swedish" eller "Windows XP Danish" etc, og det er du bundet til med mindre du vil betale for en såkaldt language pack (og de er vist ikke helt billige). Om du kan lægge en dansk Vista opgradering direkte ovenpå tør jeg ikke sige. Men jeg tror ikke du kan bruge den opgradering du allerede har. Den licens er nok som en alm Vista licens og gælder kun til en PC (og den har du jo brugt allerede). Den skal højst sandsynligt aktiveres enten via internet eller tlf opkald til MS, og der skal du nok ikke forvente den store forståelse for dit problem. De ER ret strikse med deres licenser.

Kan det ikke betale sig evt at se om du kan spare noget ved at købe maskinen uden operativ system. Så kan du købe en dansk version herhjemme og installere den. De ligger vist omkring 6-700 Dkr for en vista home premium nu om stunder. Så har du da ihvertfald dit på det tørre.

/Chris

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share