Ålborg Sportshøjskole


Kim Dahl
 Share

Recommended Posts

Jeg har tænkt på at tage mig en uddannelse som fitness træner og har i den forbindelse kigget lidt på Ålborg Sportshøjskole. Mit spørgsmål til jer, er om I mener jeg er for gammel til at starte på Sportshøjskole. Planen er at starte i sommeren 2010 hvor jeg er blevet 33 år.

Edited by Kim Dahl
Link to comment
Share on other sites

Næh, der er mange mennesker som laver karrier skift undervejs i deres liv også i en sen alder, men det har ingen ting at sige imo.

Hvad er det der skulle være galt i at starte som 33 årig ? ok så er du færdig som 34 årig.. Jeg har en kammerat der ingen studenter eksamen har og som 32 årig valgte han at påbegynde den og uddanne sig som læge.

Sætter tingende lidt i perspektiv

Link to comment
Share on other sites

Hejsa!

Det er aldrig forsent i mine øjne.. Dog skal du være opmærksom på at de fleste er mellem 18-25. Sådan var det da jeg var på Nordjyllands Idrætshøjskole.

Men altså dem 3 som var oppe i starten af de 30 var klart på fod med os andre og gav endda til tider mere ro på os :)

Så ta du bare afsted....

KP Sport

Link to comment
Share on other sites

Jeg gik på Trænerskolens styrketræningslinie som 38 årig uden problemer.

Aldersfordelingen på Trænerskolen er større end på den rene højskolelinie og der var da en på 76 på fitnesslinien da jeg gik der, så du er sikkert ikke den ældste. :bigsmile:

Det største problem er nok hvis du er gift, for fitnesslinien tiltrækker mange kønne unge piger. :blush:

Link to comment
Share on other sites

Der er en del over 30 deroppe i år også, og folk kommer generelt med mange forskellige forudsætninger og formål. Nogle er der bare for undervisningen og tager hjem til kone og børn efter skolen, mens andre hovedsageligt er der for det sociale. Hvis du vil være fitnessinstruktør ville jeg helt klart vælge styrkelinjen, det giver mange flere redskaber du kan bruge til dit job. Fitnesslinjen er meget aerobic, thai-bo og alt muligt andet holdsport, og så en lille smule teori/anatomi osv. Vi bruger "Science and practice in strenght training" af zatsiorsky og "Designing Resistance training programs" af Kraemer og Fleck som grundbøger, så google evt dem og se om det ikke er noget for dig :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu er Friche jo lidt inhabil i det med valg af linjer, da han selv er på styrke ;)

Der er fordele og ulemper ved begge linjer:

Som jeg ser det (og jeg er en af de eneste og modigste fyre på fitness-linjen), så er fordelen ved fitness, så du får et bredere perspektiv og bliver allround. Du kan sagtens blive personlig træner i den virkelige verden via fitnessuddannelsen, samt du modtager holdundervisning og kan springe direkte ud i centre som instruktør - både til maskiner men også til de hold, du nu måtte finde interessante. Samtidig får du noget om center-ledelse, så du i realiteten kan begå dig som centerleder eller fitness-koordinator.

Når det så er sagt, så gør denne alsidighed og allround-agtige tilgang også, at du nok ikke bliver ansat som personlig træner i sportsklubber, da dette mere er til højrebenet af styrkelinjen. Styrkelinjen bliver også personlige trænere, men de kan så bare det ekstra, at de kan komme ind på netop "elite"niveau i håndbold, fodbold osv osv.

Fitness = allround, personlig træner, motionister, centerledere, holdinstruktører, fitnessinstruktører osv

Styrke = personlige trænere, elite-trænere

Så der er plusser og minusser ved begge - det kommer an på din lyst...

Til sidst skal siges, at folk generelt er smukkere og mere intellektuelle på fitnesslinjen (minus et par stykker som trækker ned ;) ) end folk på styrke, der primært spiser havregryn. råber SQUAT FOR SATAN og ellers brummer dagen lang!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share