Diffusionsvarigheder - mangler kilde


Yetti
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg sidder med nogle opgaver, jeg er ved at formulere til noget undervisningen.

Problemet er forskellen på diffusions varigheden til samme absolutte koncentration i venen.

Koncentration i arterie/kapillær 265 (100 % mættet) til 50 ml O2 / liter blod i venen

Koncentration i arterie/kapillær 200 (97 % mættet) til 50 ml O2 / liter blod i venen

Partialtrykket er i begge tilfælde meget tæt på 100 mmHg.

Jeg ved, at diffusionsvarigheden sandsynligvis vil være noget længere i den første situation, men jeg kan ikke finde en kilde på, hvordan jeg regner diffusionsvarigheden ud?

Nogle bud?

På forhånd tak... Yet

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal gerne forsøge give et bud når jeg er hjemme (kræver nok et bogopslag :blush: som jeg ikke har mulighed for hvor jeg sidder nu).

Så hvis du kan vente til sent i aften kaster jeg mig gerne ud i et forsøg på at hjælpe.

PS: Har du prøvet at "wikipediae" Ficks' love omkring diffusion ? Aner ikke om det umiddelbart har nogen relevans, skal indrømme at min viden på området ligger lidt for langt tilbage til jeg på stående fod tør påstå et eller andet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal gerne forsøge give et bud når jeg er hjemme (kræver nok et bogopslag :blush: som jeg ikke har mulighed for hvor jeg sidder nu).

Så hvis du kan vente til sent i aften kaster jeg mig gerne ud i et forsøg på at hjælpe.

PS: Har du prøvet at "wikipediae" Ficks' love omkring diffusion ? Aner ikke om det umiddelbart har nogen relevans, skal indrømme at min viden på området ligger lidt for langt tilbage til jeg på stående fod tør påstå et eller andet.

Tak for hjælpen - jeg har faktisk selve fundet løsningen - Ficks Love, men efter en omgang i tænkeboksen bliver opgave formuleringen vist for hardcore, hvis jeg holder mig til min oprindelige tanke...

Grund ideen var, at de skulle have et godt overblik over ilt transportkæden..., men de skal også komme relativt ugrædende igennem!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share