1000 kcal om dagen


Sebstar
 Share

Recommended Posts

Hej.

Stats

Højde: 174cm

Vægt: 85kg

Køn: Mand

Alder: 21

Lidt forhistorie...

Jeg har været overvægtig hele mit liv, kom op på 145kg August 2007, og besluttede for det skulle være slut. Jeg læste alt om ernæring, motion osv. osv. og begyndte generelt at spise sundere, som med alt andet jeg går op i, i mit liv, skal det være perfekt - og jeg lavede flere og flere restriktioner og blev til sidst nærmest en overvægtig anoretisk der levede af grøntsager og 500kcal om dagen, til tider 0kcal.... Til tider fastede jeg 14-21 dage og spiste kun kylling og tun, undgik totalt kylhydrater... Det virkede skam også, og tabte mig til 75kg på 1 år... Jeg kom i psykiatrisk behandling pga. min spiseforstyrelse, og har nu fået styr på det.

Jeg ville forsøge at finde mit ligevægtsindtag, og startede på 1000kcal om dagen, men selv på 1000kcal om dagen, tager jeg på! Jeg gik til min læge og fik foretaget nogle stofskifte tests, og ifølge min læge, er mit stofskifte normalt.. Hvordan hænger det så lige sammen, at jeg kan spise 1000kcal om dagen, og ha' taget 10kg på, på 2 måneder? det giver ingen mening i min verden.

Jeg har overvejet om jeg forsat taber fedt, men de 10kg udelukkende er væske fra de kulhydrater jeg nu spiser, som jeg slet ikke havde rørt tidligere, og tidligere havde tømte glykogen depoter... Hvad tror i?

Det skal dog nævnes at jeg ikke ligefrem er vokset ud af mit tøj på trods af, at jeg har taget 10kg på - passer stadigvæk min medium hoodie og mine str. 32 jeans uden problemer.

Det er fanme frustrerende at leve af Grøntsager, Frugt, Fuldkornsbrød, Fuldkornspasta, og vilde ris (i vilkårlig rækkefølge) baseret på en 1000kcals diet, og samtidlig tage på, og det giver mig øjeblikkelig lyst til at boycotte min diet og gå i "sulte-mode" igen.

Kosten består af

1000 kcals

70% carbs fra Grøntsager, Frugt, Fuldkornsbrød, Fuldkorns pasta, Brune ris.

20% protein fra Sojabønner, mandler osv. osv.

10% fedt kun fra sunde kilder som oliven olie, nødder og frø.

Jeg er iøvrigt konverteret til veganer, jeg ved godt dette ikke nødvendigvis er sundt og ikke nødvendigvis er en god idé, men jeg har et behov for at være restriktiv mht. min diet og spise anderledes end alle andre. Bare det at spise uden at få sindsyg dårlig samvittighed og selvtillid har været et stort skridt, og jeg har alså behovet for at være restriktiv.

Iøvrigt, er der nogle beviser for at Coke Zero / Pepsi Max samt sukkerfrit tyggegummi hæmmer vægttab? Jeg er godt klar over aspartarme er noget LORT fra et sunheds perspektiv, men hvad med vægttab?

På forhånd tak.

Edited by Sebstar
Link to comment
Share on other sites

Det er lidt tricky, self vil du tage lidt på hvis du går fra ingenting til noget.

Men du skriver 2 måneder, så jeg har en ide om at du spiser mere end 1000 kcal.

70% carbs fra Grøntsager, Frugt, Fuldkornsbrød, Fuldkorns pasta, Brune ris.

20% protein fra Sojabønner, mandler osv. osv.

10% fedt kun fra sunde kilder som oliven olie, nødder og frø.

Din proteinkilde forvirrer mig.

Here are some examples for each macronutrient category:

* Carbohydrates: oatmeal, brown rice, potatoes, yams, fruit

* Proteins: chicken breast, turkey breast, lean red meat, eggs, fish, low fat cottage cheese

* Fats: almonds, cashews, all-natural peanut butter, olive oil, flax oil, fish oil, avocados

Jeg ville nok gå 50/30/20 carb/prot/fedt.

Laver du nogen form for træning?

ahhhh hell missede veganer første gang jeg læste det igennem....

Link to comment
Share on other sites

Det er lidt tricky, self vil du tage lidt på hvis du går fra ingenting til noget.

Men du skriver 2 måneder, så jeg har en ide om at du spiser mere end 1000 kcal.

Din proteinkilde forvirrer mig.

Jeg ville nok gå 50/30/20 carb/prot/fedt.

Laver du nogen form for træning?

ahhhh hell missede veganer første gang jeg læste det igennem....

Jeg spiser ikke over 1000kcal, det er sikkert og vidst - jeg notere vægt, kalorie indhold osv. og vejer alt hvad jeg spiser (vane fra mine spiseforstyrede dage) og logger det i et program der hedder FitDay

Overview:

Time Period: 01/01/09 - 21/01/09

Average Calories pr day: 689

80% carbs

10% protein

10% fat

Total Calories Burned pr day: 2474 (udregnet ud fra BMR som "sengeliggende" for at få mit ekstreme minimum at gå ud fra)

Jeg går til og fra skole, ca. 2.5km hver vej. Så handler jeg ind, går på posthuset, banken osv. normale hverdags ting og sager. Dyrker ikke noget decideret motion da det tog seriøst overhånd sidst jeg begyndte på det, så nu vil jeg normalisere mine spisevaner først, hvis jeg går igang med fitness ender det bare med at jeg står på stepmaskinen indtil jeg har forbrændt hele mit daglige indtag.

Det skal dog siges jeg IKKE vejer mig hver dag, da min psykiater har opfordret mig til at kyle min vægt af helvede til, hvilket jeg har gjort - Så principielt kunne jeg godt ha' taget 14kg på de første 14 dage i væske for derefter at smide 4kg fedt - jeg bliver kontrolvejet på sygehuset, hvilket jeg har det fint med - hvis jeg har en vægt vejer jeg mig hver gang jeg har pisset.

Men kan det seriøst passe at ens stofskifte kan gå så meget i dammen at man forbrænder under 1000kcal om dagen når man går 5+ km om dagen, normal hverdagsaktivitet samt 6 timers undervisning i skolen? Kan NÆSTEN ikke forestille mig min vægtøgning er andet end væske...

Håber godt nok vægten stabilisere sig med tiden så jeg kan spise "normale" og "fornuftigt" og opnå et "fornuftigt" stabilt vægttab på 1-1½ kg ugenligt.... det andet er sgu for deprimerende i længden.

Link to comment
Share on other sites

Til de der ikke tror på at sebstar indtager omkring 100 kcal, og oplever vægtøgning, kan jeg informere om en kvindelig bekendt, der er i samme situation. Hende og jeg vejer det samme (87 kg), som et eksperiment har vi forsøgt at følge samme kostplan i 4 uger (De danske vægtkonsulenter), med det resultat at jeg tabte 5,3 kg, og hun tabte 0,9 kg.

Hun lever på ca. 1400 kcal. og har mange uger uden vægttab, endda flere periode med vægtøgning. Så jeg er meget interesseret i at høre om du kan knække koden, for det vil uden tvivl også kunne hjælpe hende lidt på vej.

Det skal også lige nævnes at hun er 163 cm. høj, og moderat aktiv i hverdagen.

Link to comment
Share on other sites

Aspartame er ikke noget lort mht. til det sundhedsmæssige. Det er virkelig, virkelig gennemtestet og de fleste negative omtaler er baseret på myter.

Du burde virkelig, virkelig, virkelig overveje at droppe dit veganer-lort. Ja, undskyld, at jeg kalder det for noget lort, men helt ærligt, så er det hamrende farligt, fordi du virkelig skal strukturere en sindssyg kost. Det er pisse dyrt med proteinkilder, som ikke er fra dyr, såfremt du skal opretholde en fornuftig proteinkilde. Du burde virkelig overveje at spise kød, da det klart er nemmere, billigere og bedre i en vægttabsmæssig sammenhæng(og sundhedsmæssig). Du kan godt lade være med at spise meget kød, men lidt skal der altså til. Kød har, udover proteiner, også et fornuftigt mineralindholdd, samt b-vitaminindhold. Køds aminosyreprofil er optimal, hvorimod du skal spise mange forskellige bælgplanter m.m. for at opnå samme profil.

Spis kød.

Til det andet, så synes jeg, at det er en svær nød at knække. Mine tanker er omkring de fedtceller, som du stadigvæk har fra din forhenværende fedme. Faktum er, at disse fedtceller aldrig forsvinder, de tømmes, så at sige, bare for fedt. Når man bliver federe, så ændres antallet af fedtceller. Man får flere modsat muskler, hvor mængden af muskelceller aldrig ændres; kun størrelsen af den enkelte.

"Jeg har overvejet om jeg forsat taber fedt, men de 10kg udelukkende er væske fra de kulhydrater jeg nu spiser, som jeg slet ikke havde rørt tidligere, og tidligere havde tømte glykogen depoter... Hvad tror i?"

Hvis den mængde kulhydrater du spiser skal binde vand, så skal det lagres som kulhydrat. Det er fysiologisk umuligt for kroppen at lagre kulhydrater(fra et normalt udgangspunkt) nok til at binde 10kg vand på 2 måneder. Desuden tror jeg ikke, at du med 1000kcal om dagen, har et særligt sund lager af kulhydrat(glycogen).

Du kan derfor have en masse fedtceller, som dominant regerer over insulinreceptorerne og derfor optager en størstedel af det, som du spiser. I sammenspil med, at du ikke dyrker motion overhovedet, stimulerer du ikke insulinsensiteten i henhold til muskelcellerne. Dette er dog kun lidt et skud i tågen, men jeg tror ikke det er umuligt. Hvis det, såfremt, er et muligt scenarie, så vil du, eftersom du har taget 10kg på 2 måneder, ligeledes være fejlernæret, hvis du kun har indtaget 1000kcal om dagen. Du har måske et fornuftigt indtag af nogle vitaminer/mineraler fra carb-produkter, men du har nok haft en ringe aminosyreprofil(10% protein er imo ikke nok, især når du kun indtager 1000kcal(du skal have >0.8g protein pr. kg kropsvægt)).

Derudover har du et uhyre lavt indtag af fedt, hvilket undertrykker en del hormoner, især dine kønshormoner.

Overall indtager du for lidt og er langsomt ved at fejlernære dig selv, såfremt du ikke allerede er det. 1000 kcal er ikke engang nok til en inaktiv kvinde på din størrelse. Det er slet, slet, slet ikke nok til dig som mand.

Som det ser ud nu, så er du mere døende end du er sundhedsforbedrende.

Edited by Dysp
Link to comment
Share on other sites

Til de der ikke tror på at sebstar indtager omkring 100 kcal, og oplever vægtøgning, kan jeg informere om en kvindelig bekendt, der er i samme situation. Hende og jeg vejer det samme (87 kg), som et eksperiment har vi forsøgt at følge samme kostplan i 4 uger (De danske vægtkonsulenter), med det resultat at jeg tabte 5,3 kg, og hun tabte 0,9 kg.

Hun lever på ca. 1400 kcal. og har mange uger uden vægttab, endda flere periode med vægtøgning. Så jeg er meget interesseret i at høre om du kan knække koden, for det vil uden tvivl også kunne hjælpe hende lidt på vej.

Det skal også lige nævnes at hun er 163 cm. høj, og moderat aktiv i hverdagen.

Females have less metabolically active tissue than males and as such require far fewer calories.

Går ud fra at du er mand, og hun er tydeligvis kvinde. Hvis i spiser præcis det samme er det meningen at du skal tabe dig mere end hende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share