God kostplan?


casa
 Share

Recommended Posts

Er der nogen der kan lægge en god kostplan til mig?

Jeg styrketræner 4 gange om ugen - og er indstillet på at blive større. Egentlig tror jeg at jeg ikke får  proteiner nok - selvom jeg forsøger at spise 6 gange om dagen, og bl.a. spiser tun i vand, kylling, kalkunlår, fedtfattige yoghurt´er, drikker skummetmælk og cacaoskummetmælk.

Men hvad er de mest effektive proteinkilder, der samtidig ikke mætter særligt meget?

Link to comment
Share on other sites

Prøv at tælle efter, hvor mange gram protein du får pr. dag nu. Hvis du ligger i nærheden af de 2 gram protein pr. kg. kropsvægt, så får du efter al sandsynlighed rigeligt. Husk at indtage protein umiddelbart efter træning.

Hvis du (ligesom jeg selv) er spinkelt bygget og har svært ved at tage både muskelmasse og fedt på (kaldes vistnok Ectomorph kropstype), så lad være med at tænke for meget på fedtindtaget. Æd til du revner; det er let at smide fedtet, når du først har opbygget en tilfredsstillende muskelmasse. (Prøv f.eks. at tænke på, at en BB'er som Ronnie Coleman vejer 25 kg. mere off-season end til konkurrencer).

Er du i den anden ende af skalaen (Endomorph kropstype), hvor du let tager både fedt og muskelmasse på, så kan det godt være du skal holde lidt øje med det samlede kalorieindtag. Dertil er de fødevarer du selv foreslår gode proteinkilder. Prøv også med Fromage Frais, der indeholder meget protein og næsten ingen fedt. Det samme gælder for torsk. Brune ris og bønner er også godt. Det er noget med, at nogle fødevarer indeholder protein, hvori ikke alle de 20 essentielle aminosyrer er til stede. Derfor skal de spises i kombination med andre proteinkilder. (Tror det gælder for bønner. Er der nogen, der ved mere om dette?)

Hvis du godt kan tåle lidt fedt, så spis nogle af de fede fisk som makrel og laks.

Mvh.

Morten

Link to comment
Share on other sites

Tak for rådene.....

Ja, jeg er "spinkelt" bygget 185 cm - ca. 80 kg - og har også tænkt over, at det er ligegyldigt med fedtet - som Los siger!

Jeg synes at jeg får mine 160/170 gram protein pr. dag - og så alligevel er det også på stressede arbejdsdage, hvor det glipper.

Vil jeg få noget nytigt ud af proteinpulver - eller er det ligeså med cacaoskummetmælk?

Link to comment
Share on other sites

En hvilken som helst producent af proteinpulver vil selvfølgelig fortælle dig, at det er langt lettere for kroppen at optage deres protein. Om det er rigtigt? Tjah... Jeg tror at f.eks. et godt pulver lavet af valleprotein-isolat (hedder det vist nok...) er lettere optageligt end proteinen i mælk/kakaomælk, men spørgsmålet er, hvor stor forskellen er. Personligt bunder jeg for tiden en liter økol. skummetmælk efter træning, og min fremgang er markant. Mindst lige så markant som da jeg købte proteinpulver og kreatin i dyre domme, men jeg er selvfølgelig også blevet bedre til at træne og sammensætte min kost, såh...

Hvis du ikke kan opnå fremgang ved at "optimere" kost, træning og mentaltræning, så prøv da at investere i noget godt valleprotein.

Mvh.

Morten

Link to comment
Share on other sites

Det burde streng taget ikke være nødvendigt at bekymre sig om kalorietal selvom man har en Endomorph kropstype. Hvis man vil have optimale betingelser for muskelvækst så er ekstra fedt på kroppen nu engang en del af det. Man kan jo altid bare trimme fedt væk på et senere tidspunkt, evt. op til sommersæsonen...

:cool:

Link to comment
Share on other sites

Ja, du risikerer at få en yver! :biggrin:

Nej, såvidt jeg ved er der ikke noget galt i det. Jeg indtager selv store mængder mejeriprodukter, så jeg har også overvejet, hvorvidt man f.eks. kan blive "laktose-resistent" eller noget andet skidt, men jeg tror det ikke...

Xax>>

Næh, hvis maksimal muskelvækst er målet (uden hensyntagen til middel og proces), så synes jeg da også at endomorphe skal gå ombord i truget. Men for de "ekstremt endomorphe" kan det nok få lidt uoverskuelige konsekvenser...

Mvh.

Morten

Link to comment
Share on other sites

Men for de "ekstremt endomorphe" kan det nok få lidt uoverskuelige konsekvenser...

Jep...de bliver til de store tykke mænd som vi ofte ser i stærkmandskonkurrencer.

:)

Som kommentar til casa sidste spørgsmål:

Mælk er godt for knoglerne og tænderne, så med mindre du har problemer(specielt mave) med de store mængder af laktose, så er 3 liter absolut ikke usundt...

Link to comment
Share on other sites

Hej Casa

Jeg er ked af at sige det, men du kan ikke være ligeglad med dit fedtindtag.

- For det første er det vigtigt, at du får den rigtige type fedt, da det ikke er alt fedt din krop kan bruge til optimal muskeltilvækst

- For det andet så har din krop også en "inderside", som helst ikke skulle kalkes for meget til inden du når de 30 år

- For det tredje og måske den mest vigtige grund, så er de gode fedtsyrer med til at give dig en bedre hukommelse både hvad angår den almindelige og den for muskelreceptorer. Det skyldes at de membraner som omslutter dine nerveceller ved f.eks. et højt indtag af n-3 fedtsyrer bliver meget mere bevægelige. Hvis du spiser meget af det dårlige fedt bliver dine membraner stive og det vil i sidste ende gå ud over dine fremskridt både mentalt og muskelmæssigt.

En anden lille ting, når du nu nævner, at du er tynd er...

at det er vigtigt, at du ikke laver for meget konditionstræning det første lange stykke tid. Det er nemlig således at vores krop indeholder cirka lige mange hvide og røde muskelfibre, men oven i dette kommer også nogle ikke-type-bestemte fibre, som enten kan blive hvide eller røde alt efter motionsform. Det er vigtigt, at hvis din krop fra naturens hånd er beriget med lange, slanke røde fibre, at du ikke prioterer disse i din træning, men at du får løftet tungt og rekruteret de sidste ikke type-bestemte-fibre til at blive til hvide muskelfibre. Efter et stykke tid når kroppen har fået endnu flere hvide fibre, så kan du gå i gang med evt. konditionstræning uden den store risko for at de ikke-type-bestemte fibre skifter til røde fibre forudsat at du stadig træner tungt

(håber ikke det var en for lang smøre!!!)

p.s et godt kostprogram hvis du ikke har styr på hvad din mad indeholder er:DANKOST fra Dansk Catering Center

Link to comment
Share on other sites

Hej Angel.

Spændende indlæg. Må jeg spørge, hvor du får din viden fra, og kan du evt. henvise til noget videnskabeligt materiale?

Specielt det her med kausaliteten mellem fedttypeindtagelse og bevægeligheden af membraner vil jeg gerne vide noget mere om.

Du har ret; jeg burde ikke opfordre til at spise uhæmmet af hvad som helst. Det er selvfølgelig at foretrække, at fedtindtaget mestendels består af polyumættede fedtsyrer. Selv spiser jeg som en mindre landsby, da mit basalstofskifte kan sidestilles med en blåhvals, men jeg forsøger at indtage madvarer med en fornuftig energifordeling.

Mvh.

Morten

Link to comment
Share on other sites

Lige en lille kommentar til det med de 3 liter mælk. Meneskets krop er ikke bygget til indtagelse af mælk, ved barnsben har vi et enzym der hedder laktase der nedbryder mælkesukkeret (laktose) som maven ikke kan fordøje, fortsætter mennesket imidlertid med at indtage mælk bliver laktase enzymet også i kroppen. Dette ændrer dog ikke på at tre liter mælk om dagen er for meget.

For det første kan du risikere at få h****** ondt i maven og tyndskid den næste uge da nyren pga. mælkesukkeret ikke udskiller alt mælken som urin - dette gør at du praktisk talt skider mælk (LÆS: tyndskid)

En anden ting er at længerevarende indtag af for meget mælk kan give kalk-forgiftning - en temmerlig ubehagelig sygdom -

Morale: en liter mælk om dagen holder lægen væk (hvis du kan ramme ham......) men 3 liter er altså lige i overkanten...

Bare en skræmmehistorie omkring mælk.... :) hygge!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share