Kalorieforbrug ved løb


CFL
 Share

Recommended Posts

Selvfølgelig afhænger løb af intensiteten - og ens vægt. :retard:

Kan du eventuelt bidrage med lidt mere end det? :D

Selvfølgelig afhænger energiforbruget af hastighed, distance, samt vægt. Vægten indgår så også i den præsenterede formel. Det er hastighedselementet der mangler.

Der må da være nogen af de hardcore løbere her på MOL der kan de her formler/tommelfingerregler på fingerspidserne?

Link to comment
Share on other sites

Vel en ca. angivelse kan man da godt komme med. Gælder vel for en gennemsnitlig løber = 70-80 kg

Let løb: 40-50 kj/min

Medium løb: 50-60 kj/min

Hårdt løb: 60-70 kj/min

Maks intensiv løb: > 70 kj/min

De færreste skal forvente at komme over 80 kj/min, hvis aktiviten skal vare mere end et minuts tid - og det vil sjældent være i løbdeciplinen, men derimod i roning og langrand (fordi også overkrops- og armmuskulaturen bliver aktiveret her).

Link to comment
Share on other sites

Det er klart at en tommelfinger-regel er meget upræcis.

Men det er ikke umuligt, at hastigheden ikke er så vigtig eftersom de 4 Kj/Kg/Km er angivet ud fra distancen. Hvis man løber hurtigere forbrænder man klart mere pr. minut, men ikke nødvendigvis specielt meget mere pr. km.

Selv med alle faktorer indregnet bliver det aldrig bedre end en tommelfinger-regel - dertil er variationen mellem løbere helt sikkert for stor.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig burde jeg have nævnt en kilde. Det tal er et der bliver refereret til i mange arbejdsfysiologibøger. Så mulige stede er i Åstrand og Rodahls gamle Exercise Physiology fra 1986 eller McArdle, Katch & Katch´ exercise physiology. Her skulle gerne være refereret til den angivne værdi.

go´ træning

Dr. Sport

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share