Sergent-optagelsesprøve


28591987
 Share

Recommended Posts

Nogen der kan beskrive hvad sergent-optagelsesprøven går ud på? Har læst alt hvad der er at finde om den på forsvarets hjemmeside, men ingen uddybende forklaringer om f.eks. dansk-, engelsk-, teknisk- og matematik prøven!

Nogen der kan uddybe dem nærmere?

Link to comment
Share on other sites

Jeg var til optagelsesprøve her i november sidste år, det tog ca 4 timer de skriftlige prøver, i dansk og engelsk var der en grammatisk del, og en synonym/ordforståelses del. Matematikken var ganske ligetil, med nogle regnestykker og lidt diagram sjov. Den tekniske forståelse er lidt sværere at forklare, men går ud på om man har en nogenlunde forståelse for mekanik og.lign, ikke noget man skal bruge noget særlig for at klare, mere bare logisk tænkning. Så fik man udleveret et stykke papir og skulle om aftenen skrive en selvbiografi, som man skal aflevere til psykologen næsten dag.

Edited by MortenSj
Link to comment
Share on other sites

De fysiske prøver foregår om formiddagen den første dag, efterfulgt af de skriftlige prøver, og består netop af 2km løb og 15 mave og rygbøjninger, samt lidt armstrækkere. Bemærk at der, i hvert fald til min session, var rimelig hård opvarmning, så man skal gerne have lidt mere overskud end lige netop nok til de 2km og øvelserne

Matematikken er uden lommeregner, men det er heller ikke nødvendigt, det er ikke super svært, og jeg er mere eller mindre sinke til matematik, så hvis jeg ku, kan de fleste vist:)

Edit: det er 1sæt med 15 gentagelser i hver øvelse, og ikke 15sæt:) bare hvis du skulle være i tvivl, det havde du nemlig skrevet

Edited by MortenSj
Link to comment
Share on other sites

Tjaaa, sproglig fejl fra min side med de sæt..... ;)

Prøver at træne mig op til kravende til MP skolen, men det klarer jeg nok desværre ikke, da jeg ikke har tid nok til at blive klar! De er jo lidt mere krævende end til den almindelige sergentskole, og heller ingen forskel på om man er mand eller kvinde i forhold til hvad der kræves. Så det ender nok med den almindelige sergentskole!

Så derfor er det rart at vide hvad man skal forvente, så man kan forberede sig hjemmefra! Når det er et par år siden man er gået ud af folkeskolen, så er man jo fuldstændig tabt til det folkeskole matematik, så det skal der i hvert fald trænes på!

Jeg er super glad for dit svar, det er dejligt at kunne forberede sig! Hvis der er flere ting eller gode råd du evt ligger inde med, så kunne det være fedt!

Link to comment
Share on other sites

Hvad er kravene dertil?

Den almindelige sergentskole tror jeg nu også er ganske udemærket, regner med at starte i sønderborg på sergentskolen til maj, efter min værnepligt, som starter på mandag!:0

Ja, jeg var sgu heller ikke helt skarp til alle de klassiske folkeskole matematik spørgsmål, en smule oplæsning ville nok ikke have gjort skade:)

Tror ikke jeg har flere guldkorn lige umiddelbart, andet end at det er skide sjovt at være til session, og de instruktører jeg mødte var enormt flinke. Der hersker heller ikke den der helt vildt strenge militære disciplin, de vil jo gerne have folk igennem, såfremt at de kan selvfølgelig.

Link to comment
Share on other sites

Fysiske krav til MP-sergent skolen:

Kropshævninger: (bom). Udgangsposition er med strakte arme, skulderbredde mellem hænderne og underhåndsfatning. Brystkassen skal op og røre bommen og derefter tilbage til udgangsposition ved hver gentagelse. 4 stk

Forsideøvelser: benene bøjes 90º med fødderne i ribbe, håndflade på tinding. Albuerne føres til knæene og skulderbladene tilbage i gulvet ved hver gentagelse. 20 stk.

Knæstrækninger: udføres med 10 kg på skulderen. Skulderbredde mellem fødderne, svaj i ryggen, brystkassen frem og kig opad. Benene bøjes til min. 90º, derefter op igen. 20 stk

Armstrækninger: skulderbredde mellem hænderne og samlede fødder, kroppen strakt og hoften løftes lidt fra gulvet. Armene strækkes helt og brystkassen skal retur og røre gulvet ved hver gentagelse. 15 stk.

Rygøvelser: fødderne mellem 1. og 2. ribbe og hænderne flettet under panden. Overkrop løftes fri af gulv og retur til gulvet ved hver gentagelse. 20 stk.

Løbeprøve: 3000 m. på 14:30 min.

Men tror desværre ikke jeg når at blive klar dertil! Det kommer selvfølgelig an på hvornår jeg skal aflægge prøve, har lige sendt mine papire afsted i dag!

Jamen så kan det da FORHÅBENLIGT (krydser fingre for jeg kommer igennem) være vi støder på hinanden i Sønderborg, men ved jo selvfølgelig ikke hvor hurtigt jeg kommer igennem systemet...

Link to comment
Share on other sites

Fysiske krav til MP-sergent skolen:

Kropshævninger: (bom). Udgangsposition er med strakte arme, skulderbredde mellem hænderne og underhåndsfatning. Brystkassen skal op og røre bommen og derefter tilbage til udgangsposition ved hver gentagelse. 4 stk

Forsideøvelser: benene bøjes 90º med fødderne i ribbe, håndflade på tinding. Albuerne føres til knæene og skulderbladene tilbage i gulvet ved hver gentagelse. 20 stk.

Knæstrækninger: udføres med 10 kg på skulderen. Skulderbredde mellem fødderne, svaj i ryggen, brystkassen frem og kig opad. Benene bøjes til min. 90º, derefter op igen. 20 stk

Armstrækninger: skulderbredde mellem hænderne og samlede fødder, kroppen strakt og hoften løftes lidt fra gulvet. Armene strækkes helt og brystkassen skal retur og røre gulvet ved hver gentagelse. 15 stk.

Rygøvelser: fødderne mellem 1. og 2. ribbe og hænderne flettet under panden. Overkrop løftes fri af gulv og retur til gulvet ved hver gentagelse. 20 stk.

Løbeprøve: 3000 m. på 14:30 min.

Men tror desværre ikke jeg når at blive klar dertil! Det kommer selvfølgelig an på hvornår jeg skal aflægge prøve, har lige sendt mine papire afsted i dag!

Jamen så kan det da FORHÅBENLIGT (krydser fingre for jeg kommer igennem) være vi støder på hinanden i Sønderborg, men ved jo selvfølgelig ikke hvor hurtigt jeg kommer igennem systemet...

Der er godt nok ikke meget tilbage af den gamle MP prøve ......

Link to comment
Share on other sites

Det er altså ikke de vilde optagelseskrav der er til de to uddannelser, MP har en smule hårdere fysisk del, men det er ikke meget. Forskellen ligger i personligheden, MP'erne søger en lidt speciel type.

@28591987

Det skal da ikke komme an på den fysiske prøve om hvilken uddannelse du vælger, MP og almen Sergent at altså noget vidt forskelligt. Så du må da gøre op med dig selv hvad du helst vil.

Link to comment
Share on other sites

Kan godt se de er lidt mere krævende end sergentprøverne, men dog stadig rimelig ligetil.

Jeg synes bare du skal give den gas med træningen, og så se hvor langt du kan komme:)

Jeg kom ret hurtigt igennem det hele, man får selvølgelig svar på andendagen om man er erklæret egnet, og så aftaler man derefter evt værnepligtsted, og hvornår man skal starte i sønderborg. Men ja, lad os håbe vi støder hovederne sammen i det sønderjydske, held og lykke herfra i hvertfald!

Giv evt. noget update på hvor langt du er med træningen hen ad vejen

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share