Styrketræning af ben


sanneroeper
 Share

Recommended Posts

Hej :smile:

Jeg er i obtober blevet opereret i venstre knæ og er nu igang med genoptræningen af dette. Jeg er blevet lidt i tvivl mht. mit træningsprogram, da jeg træner flere dage i træk.

Jeg er i tvivl om jeg træner de samme muskler uden at holde pause, hvilket ikke skulle være godt. Derfor håber jeg på, at der er nogen der har lidt forstand på dette og kan fortælle om jeg skal ændre på mit program.

Mandag: yderlår, inderlår, baglår(balle) & leg.

Tirsdag: benpres, leg ext. & leg curl

Onsadag: yderlår, inderlår, baglår(balle) & leg.

Torsdag: benpres, leg ext. & leg curl

Fredag: fri

Lørdag:benpres, leg ext. & leg curl

Søndag: fri

Da jeg har fået at vide at musklerne gerne skulle have en dags pause, er jeg blevet i tvivl om min træning derfor ikke hjælper, eller om det er forskellige muskler jeg træner..

Håber nogen kan hjælpe :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan udføres din balle-træning? Hvis du træde bagud med strakt ben, så bruger du også haserne, hvilket du også gør når du laver leg-curl. Ved ben-pres, bruger du både musklerne på forsiden af låret (m. quadriceps)+ haserne på bagsiden af låret + baller. Benpres eller endnu bedre squat er en god all-round benøvelse, som dog mest træner forsiden af låret. Når det er sagt ser dit program ikke helt tosset ud, selv ville jeg dog undlade at træne "inder og ydersiden" da disse muskler ikke går over knæet.

Mit råd er: træn squat og leg-curl (haser) med let vægt og 2-3 sæt med 10-12 gentagelser. Nu ved jeg ikke have du er operertet for? hvis det er foreste korsbånd, så er det meget vigtigt at træne haserne, da disse hjælper med at holde knæet(underbenet) på plads.

Hvis du træner squat istedet for benpres-maskine, for du desuden trænet stabiliteten i knæet bedre.

Link to comment
Share on other sites

Hej :smile:

Jeg er i obtober blevet opereret i venstre knæ og er nu igang med genoptræningen af dette. Jeg er blevet lidt i tvivl mht. mit træningsprogram, da jeg træner flere dage i træk.

Jeg er i tvivl om jeg træner de samme muskler uden at holde pause, hvilket ikke skulle være godt. Derfor håber jeg på, at der er nogen der har lidt forstand på dette og kan fortælle om jeg skal ændre på mit program.

Mandag: yderlår, inderlår, baglår(balle) & leg.

Tirsdag: benpres, leg ext. & leg curl

Onsadag: yderlår, inderlår, baglår(balle) & leg.

Torsdag: benpres, leg ext. & leg curl

Fredag: fri

Lørdag:benpres, leg ext. & leg curl

Søndag: fri

Da jeg har fået at vide at musklerne gerne skulle have en dags pause, er jeg blevet i tvivl om min træning derfor ikke hjælper, eller om det er forskellige muskler jeg træner..

Håber nogen kan hjælpe :smile:

Hej Sanne :smile:

Det undrer mig, at du træner ben hver dag, det ville jeg ikke selv kunne gøre... Træner du tungt eller let...?? hvor mange sæt og gentagelser tager du...?? Bruger du elastik i nogle af øvelserne...??

Jeg ville nøjes med at køre benpres/sguat, legcurl og læg og højst træne det hver anden dag. Ellers ender du ud i overtræning og så går det først ud over knæet.

Når det gælder læggen kan du næsten ikke overtræne og du kan med fordel veksle mellem tung belastning og få gentagelser og let belastning og mange gentagelser (højrep). Ved benpressen rammer du primært lårets forside, men du rammer også baglår og baller + lårets inderside. Har jeg kørt tungt i benpressen, kan jeg tydeligt mærke det i bagdelen og lårets inderside dagen efter. Legcurlen tager jeg med for lige at få det sidste ud af baglåret og her rammer du også bagdelen.

Hvis du vil vide lidt mere om, hvordan de forskellige øvelser virker, kan du gå ind i dette øvelsesbibliotek. Det har hjulpet mig meget :smile:

Jeg håber du kan bruge det til noget.

Mvh

\\Vidya :smile:

Edit: Jeg har dog ikke selv erfaring med genoptræning af knæ, så jeg håber ikke, at jeg anbefaler noget forkert. Jeg tror dog, at hvis du husker at mærke efter, hvordan dit knæ har det og træner efter det, gør du ikke noget forkert.

Edited by Vidya
Link to comment
Share on other sites

Hej :)

Ja jeg træner tirsdag og torsdag ved en fysoterapeut og det program skal jeg også lave en gang i weekenden - helst lørdag.

Meningen med træningen er at jeg skal gå ned i gentagelser og gå op vægten og på den måde finde min max.

Jeg startede på ingen vægt i samtlige maskiner, da jeg ikke havde nogle muskler overhovedet. I nogle af øvelserne er jeg steget mere end andre og laver dem kun med mit dårlige ben..

benpres tager jeg nu 40 kg med venstre, mens jeg i starten havde svært ved at løfte de 9 kg. der var på som minimum...

Jeg startede programmet rigtig i uge 1 og er i løbet af de uger der er gået, gået fra 15 gentagelser ned til 10..

Jeg har fået rekonstrueret mit foreste korsbånd og selve operationen gik som den skulle. Perioden efter har bare været meget svær, da jeg hele oktober/november og starten af december ikke var i stand til at lave de øvelser jeg egentlig skulle, pga. hævelse og ar der var stramme.. Derfor er jeg lidt bagud med træningen, og burde nok have mere vægt på end jeg har, men smerterne stopper mig ved dette..

Fx. kan jeg ikke lave leg ext. øvelsen uden smerte - ikke engang sidende på en stol og løfte benet uden vægt! (da jeg får smerter på ydersiden af knæet - ved siden af knæskalden)

mange tak for svarerne indtil videre :) Håber ikke det blev for indviklet det her.. :)

Link to comment
Share on other sites

ja nogenlunde.. ikke noget der er unormalt i hvert fald. mangler et par grader i strækket, men det er max 2-3 stk. og jeg kan strække det fuldt ud passivt (hvis nogen strækker det for mig)

Dog kan jeg ikke bøje helt, men de fysoterapeuter der har kigget på det, har ikke nævnt det som et problem. kun styrken i benet...

jeg blev skadet d. 26 april og opereret d. 9 oktober..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share