At begynde med at løbe


Guest Slettet
 Share

Recommended Posts

Hej,

Som overskriften hentyder til, vil jeg gerne i gang med at løbe hver morgen før jeg skal i skole. Mit mål er at løbe ca. 20-30 minutter hver morgen.

-Jeg vil gerne høre om i spiser morgenmad før i løber? - hvis nej, hvad der så bliver spist?

-Hvad tøj i løber i? - hvilke sko? - og i givetfald om et pulsur ville være værd at overveje? Skal siges at jeg er en mand

Samt øvrige erfaringer/ gode råd så jeg er godt rustet til at komme igang :)

Mit mål med at begynde at løbe er primært for at komme godt fra start på dagen, og dernæst at jeg gerne vil stå ekstra skarpt året rundt rent fedt% mæssigt, samt selvfølgelig mere energi/ bedre kondi.

Det skal siges at jeg ud over løbet dyrker tung styrketræning ca. 5 gange om ugen, så jeg er lidt bange for at det her bliver overkill, men det må tiden vise :-)

Edited by Nis
Link to comment
Share on other sites

Generalt løber jeg ikke om morgenen, fordi min krop er det tætteste man kan komme på at være død, dog uden at være det :)

Det er jo altid en god ide at få fyldt din "benzintank" op før du skal ud og løbe, dog skal du stå rimeligt tidligt op og spise morgenmad, hvis ikke det skal komme til at ligge for tungt i maven under løbet!

Mit råd til dig er at få spist rigtig godt aftenen før du skal ud og løbe, og om morgenen inden du løber, få godt med væske og måske en banan eller lign.

I starten vil jeg råde dig til at tage den med ro! Finde en god rytme, og hold pause hvis du bliver træt! Efterhånden kan du så løbe længere og uden så mange pauser!

Et pulsur er smart hvis du f.eks har et mål med dit løb! Hvis du ønsker at kunne løbe langt, kan man finde en stabilpuls og holde den derpå, så man ikke løber livet af sig selv for hurtigt! Så det kommer nok lidt an på hvad dit mål er med dit løb, om du har brug for et pulsur! - Jeg har et, som jeg mest bare bruger, fordi jeg på den måde kan se om jeg kan presse mig selv lidt hårdere eller jeg lige skal tage en slapper..

Et lille kort svar fra mig, omkring mine erfaringer :)

Link to comment
Share on other sites

Hej,

De gange jeg løber når jeg står op, spiser jeg en banan samt drikker noget vand. Det synes jeg holder mig fint i gang, også selvom jeg løber mere end de 20-30 min. du nævner. Og jeg plejer ellers at spise masser af morgenmad :smile:

Ellers er det bare direkte i tøjet og afsted. Det er altid rart at komme hjem fra løb om morgenen/formiddagen og så snuppe morgenmad og bad bagefter. God start på dagen!

Mht. tøj og sko, kan det klart anbefales at købe

1. Sko der passer til ens løbestil. Dvs. smut ned i en butik, hvor man bliver testet på løbebånd (fx. Kaiser sport eller Marathonsport). Det kommer godt nok til at koste 1000-1200 kr, men pengene er godt givet ud, hvis man ikke er interesseret i at få skader.

2. Svedtransporterende tøj er altid vigtigt. Her om vinteren løber jeg i skiundertøj, fleecetrøje, løbebukser og løbejakke.

For dig var det dog måske en idé at starte ud i noget træningstøj du har i forvejen, hvis du ikke er sikker på om du vil forsætte med løb eller ej. Træner selv 3 gange styrketræning, 3 gange løb og 2-3 gange fodbold om ugen - og det kan godt være svært at overskue nogle gange :tongue: Og det er måske lidt dumt at smide 1000 kr efter fancy løbetøj, hvis kun det bliver brugt en måned.

Så kan der evt. også komme pulsur senere. Jeg er personligt ligeglad og løber uden, mens det for andre er uundværligt :smile:

Ellers er rådet vel bare, at starte roligt ud, hvis du ikke er vant til at løbe. Det er hård belastning for benene, så hvis du starter med at spurte afsted fordi kondien måske er til det, så er der stor chance for at der hurtigt vil opstå skader. Og der er sgu ikke noget mere demotiverende end at få skader ligeså snart man er kommet i gang.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun løbet siden sidst i november, men har dog alligevel fået lidt erfaringer allerede :smile:

Jeg løber både om morgenen og sidst på dagen. De dage jeg løber om morgenen spiser jeg kun en lille smule cornflakes og drikker et glas vand inden jeg suser afsted. Det må ikke ligge tungt. Jeg spiser det min. 1 time før jeg løber.

Link to comment
Share on other sites

Hej Nis

God ide at begynde at morgenløbe. Jeg løber selv til arbejdet. På den måde får jeg listet 15-20 km ekstra ind i det ugentlige løbeprogram.

Da jeg begyndte på morgenløbet kom jeg hurtigt ind i overtræning, da jeg ved siden af kørte mit sædvanelige løbeprogram fyldt med kvalitetstræning. Mit råd er, at du først og fremmest kun løber roligt løb om morgenen og ikke for langt. Start evt. med løb hver anden dag i et par uger, før du sætter de resterende dage på programmet.

Da jeg selv løber roligt løb om morgenen, har jeg intet problem med at spise almindelig morgenmad forinden: En god portion havregrød med rosiner og mandler. Det er meget individuelt, hvad forskellige personer kan klare. Forsøg dig lidt frem.

Løbettøjet er i øjeblikket vintertights, langærmet svedtransporterende undertrøje med en T-shirt udover og en vindtæt jakke yderst, tynde strikhandsker og en svedtransporterende hue.

Skoene er lidt blandede (alle neutrale sko): Asics Nimbus Gel 10, Nike Pegasus Air, Asics DS Trainer (hvis jeg skal løbe hurtigt på turen hjem). Få evt. testet din løbestil hos fx. Marathonsport for at se, hvilke sko, der passer dig bedst. Køb dem dog på nettet, hvis din samvittighed er til det. Her er de ofte 60% billigere. Se fx. på loebeshop.dk.

Uret er Garmin Forrunner 305. Uret måler puls, hastighed og distance og er efter min mening det bedste bud på et løbeur.

Det vigtigste råd af alle er, at du skal lytte til din krop. Bliver du meget træt er det tegn på overtræning. Spring gerne en dag eller to over, hvis du føler det er nødvendigt. Ellers løber du hurtigt ind i skader, der kan stoppe din træning i en længere periode.

mvh.

TS

Loebesiden.dk - gode råd om løb

Link to comment
Share on other sites

Gode svar herinde..

Det med pulsur. Vent du bare med det.. Det er fuldstændig ligegyldigt for de flestes vedkommende og er bare endnu en latterlig løbe gadget alt for mange løbere benytter sig af.

Morgenløb er et meget morale og indstillingsspørgsmål. Jeg har personligt brug for at love mig selv det om aften inden jeg ligger mig til at sove og når jeg så vågner er det bare direkte ud, få tøj på og skylde munden og drikke et enkelt glas vand. Du behøves ikke mere. At spise en banan eller hvad det måtte være for den lille afstand er irrelevant. Du når alligevel ikke at optage det inden du igen er færdig.

Som ovenstående siger, så pas på med overtræning. Du kan hurtig mærke det i kroppen, hvis du er i tvivl kan du evt. måle din hvilepuls nu, og hvis du er udsat for overtræning vil din hvilepuls stige. Tilmed vil du også kunne mærke at du mister appetiten.

Lyt til din krop, det betaler sig :)

God træning og held og lykke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share