Dybde i øvelser


Soft
 Share

Recommended Posts

Jeg træner med en makker og vi træner en del forskelligt vægtmæssigt og jeg har fundet forklaringen på hvorfor. Når jeg træner kan jeg bedre li at træne med mindre vægt på og sænker stangen i bænk pres så den kommer ned og rører mit bryst og tilbage til udgangspositionen. Når jeg træner biceps curl med stang sænker jeg stangen hver gang så jeg har den i udstrækt arm. Når jeg træner bryst med kabel hvor jeg presser frem med fremskudt bryst foretrækker jeg at gå så langt tilbage med kablerne at jeg kan mærke at mine brystmuskler bliver strukket helt ud (og man kan mærke at der kommer en fold på ryggen). Min makker er modsat, han sænker stangen i bænk pres så den er 15 cm fra brystkassen, i bicepscurl så armen har en vinkel på lidt mindre end 90 grader og i bryst pres med kabler så albuerne er langs siden. Jeg har selv eksperimenteret med det og når jeg ikke går så dybt, kan jeg tage langt mere vægt på, men jeg føler ik at øvelsen er så hård, som med mindre vægt og mere dybde.

Hvilken betydning har det for, hvor dybt man går i øvelserne? Hovedparten af alle andre som jeg ser træne i motionscenteren incl. min makker træner langt fra lige så dybt som mig, men jeg føler selv at det er bedre træning, men har jeg ret? Det stresser vel musklerne mere og er derfor bedre hypertrofi-mæssigt?

Jeg har kigget rundt omkring i gamle tråde og har kun fundet en om dips, og der lød svaret mere eller mindre at jo dybere jo mere muskelvækst, men er det gældende for alle øvelser også taget i betragtning af lavere vægt? Trådene om squat sagde noget af det sammen men at risikoen for skader også kan øges.

Link to comment
Share on other sites

Hovedreglen må gå på at jo mere ROM (Range Of Motion), jo mere skal musklen arbejde og jo mere hypertrofi. Dog skal det bemærkes at variation i din træning også kan være at ændre dybde for dermed at kunne løft mere vægt, "snyde" øvelser kan være en måde til at komme igennem et platue.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share