Nybegynder ironman


LLoui
 Share

Recommended Posts

Hej alle..

Jeg søger information om ironman!! Tanken om en ironman har ramt mig og langsomt er forberedelserne ved at tage form.

Har kigget rigtigt mange steder på nettet om information, men jeg har endnu ikke fundet det jeg søger.

Har brug for: ideer til træningsmængde for en nybegynder, generalinfo om træningsplanlægning, evt. hvilken konkurrence som er god for en som mig(har de tid til at vente:-)), hvor er det bedst at lægge sit træningsfokus???

Håber at I kender til links som henviser til dette....

Hilsen Lennart

Link to comment
Share on other sites

Hej LLoui

Først og fremmest tillykke med at du har valgt verdens fedeste sport.

Det er lidt svært at give dig vejledning når jeg ikke kender dine forudsætninger. Nybegynder er et vidt begreb. Gamle konkurrencesvømmere har f.eks. væsentligt bedre forudsætninger end cykelmotionister.

Det første du bør gøre, er at sætte dig et mål. Hvornår vil du køre IM. Jeg vil anbefale at du gør det tidligst i 2010. Så kan du bruge tiden inden, til at køre motionsstævner på kortere distancer. Herved får du en fornemmelse for hvad triathlon er.

Mht. træningsfokus bør du altid lægge det på din dårligste disciplin.

Mht. træningsplanlægning må du prøve dig lidt frem. Start med korte ture med lav intensitet. Byg derefter langsomt mængden op og derefter intensiteten. Prøv at starte i en tri-klub. Her kan du få sparring med andre folk der har samme mål som dig. Hvis du har mange penge, kan du evt. få en personlig træner der kan lave træningsprogrammer til dig.

Held og lykke med projektet

Link to comment
Share on other sites

Tak for linket Kobe...

Til Tri:

jeg er nybegynder i den forstand at jeg ikke rigtigt har gjort mig i triathlon før..... men jeg er gammel svømmer. Det er efterhånden lang tid siden, men teknikken er der stadig, dog bliver jeg hurtigere træt i skulderne:-). Jeg løber et marathon på små tre timer. Cyklingen er mit sværeste punkt, som jeg dog arbejder en del med iøjeblikket. (dette foregår hovedsagtigt gennem bodybike).

Så jeg vil sige at jeg absolut ikke starter fra nul, heller ikke formmæssigt...

Jeg er i gang med at udarbejde en målsætning, som er delt op i mange underpunkter. Ift. træningsplanlægning så er det den svære for mig. Hvor meget kræver det og alt så noget.

Jeg tænker helt klart også små konkurrencer inden IM og så vil jeg nok søge råd fra andre triatleter:-)

Ved du om der er et IM, som er godt for sådan èn som mig??

Lennart

Link to comment
Share on other sites

Eftersom du er gammel svømmer, er du hjulpet rigtigt godt på vej.

Det kræver faktisk ikke så meget mere, hvis du skal gennemføre en ironman. (Det skulle da lige være lidt landevejscykling.)

Men spørgsmålet er om du bare vil gennemføre eller om du har et mål for en bestemt tid...Må jeg høre din målsætning.

tjek www.ironman.com for div. løb. De fleste er udsolgt for 2009, men hold øje med hvornår de åbner for tilmeldingen til 2010. Man skal ikke vente for længe. F.eks var Frankfurt udsolgt på 12 timer.

Der er en del danske stævner på de kortere distancer som du kan se på www.dtrif.dk.

Som tidligere svømmer kan du jo overveje om ikke du skulle satse på OL-distancen i stedet for IM. Det er IMO både hårdere og sjovere.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen:-)

Jeg arbejder på at udforme en hovedmålsætning med delpunkter. Men den er ikke færdig endnu:-)

Hovedmålet er selvfølgelig at gennemføre (jeg er overbevist om at dette kan lykkes), dernæst tænker jeg under 12 timer...

Som delpunkter tænker jeg en målsætning for svøm, cykling og løb: Svøm 1-1,5 time - Cykling 6-6,5 timer - løb 4-4,5 timer... Min kæphest er cyklingen. Jeg har ingen føling med om jeg kan klare cyklingen på 6 timer...

Men et problem for mig kan være træningsmængden/tid, som jeg er usikker på hvor stor den skal være. Jeg har søgt og søgt og kan læse mig til at træningningsmængden burde ligge på omkring 15 timer i de hårdeste træningsperioder. Men det er selvfølgelig individuelt. Som familiefar har jeg desværre ikke den tid....

Jeg har kig på kalmar ironman den 1 aug. 2009 eller 2010- Kender du det ?

Har du foreslag/ideer til træning??

Hilsen Lennart

Link to comment
Share on other sites

Træningsmængden skal være den du har mulighed for og lyst til. Du kan sagtens gennemføre en IM med en træningsmængde på ca. 5 timer/uge.

Det er ikke så vigtigt hvor meget du træner eller hvor hårdt du træner, men mere at du træner kontinuerligt.

Mit råd er at du bør fastlægge din uge med træningstidspunkter.

1) find ud af hvor mange gange om ugen du vil hhv. svømme, cykle og løbe (nogen styrketræner også, men i dit tilfælde vil jeg fraråde det. Hvis du er tidspresset er tiden givet bedre ud med specifik træning)

Mit forslag til dig er noget i retning af 2 svømning, 3 cykling, 4 løb.

2) læg træningen i et skema så du altid ved hvilke dage om ugen du træner og hvornår på dagen du træner. Derved misser du færrest mulige træningspas. (hold 1 træningsfri dag om ugen)

F.eks

Mandag: langt løb kl. xx

Tirsdag: cykling rolig kl xx

Onsdag: morgenløb kl.xx svømning kl. xx

Torsdag: interval løb kl xx

Fredag: morgensvømning kl xx Hård cykling kl xx

Lørdag: Hviledag

Søndag: Lang cykling med efterfølgende løb kl. xx

Tilpas programmet til hvad der passer med dig.

Sørg for at nogle træningspas er "nøgle pas"

Hård løb: intervaller

kombipas: Lang cykling med efterfølgende løb

hård cykling

Evt. hårdt svømmepas

Disse pas er de vigtigste. Ved du at du misser et pas så vælg et af de mindre vigtige

3) Træn ikke for hårdt og ikke for let.

Folk har en tendens til at træne for let i cykling og for hårdt i løb

Sørg for at en stor del af din træning ligger i din IM-puls (ca. 74% af max for cykling og ca. 80% af max for løB)

Der er meget delte meninger om hvorvidt det er smart at træne intervaller i omkring AT og VO2-max. Jeg mener det kan gavne rigtigt meget så længe du ikke glemmer en masse træning i IM-puls.

Håber du kan bruge det lille træningsoplæg.

Husk at: "Det gælder om at træne så lidt som muligt for at nå sine mål"

Jeg kender ikke kalmar, men jeg ved at den tit bliver brugt som "nødløsning" for dem der er sent ude med tilmeldingerne.

Jeg er ikke i tvivl om at du kan gennemføre hvis du stiller op i 09, men jeg tror du får en bedre oplevelse hvis du gør det i 2010. Prøv at køre en ½-IM i år for at se hvad det går ud på.

Hvis jeg var dig ville jeg vælge et rigtigt IM, der er flere deltagere og tilskuere hvilket gør oplevelsen meget større.

F.eks

Klagenfurt

Zürich

Frankfurt

Alternativt et tysk stævne på IM-distancen f.eks. Roth. Tyskerne laver nogle enormt fede stævner.

Håber du kan bruge det.

Link to comment
Share on other sites

Det er fandme iorden Mr tri.... Jeg kan helt sikkert bruge dien inputs til noget. Jeg er så småt igang med at lave en planlægning, uge for uge....

Hvor langt tid (antal uger) vil du vurdering at man skal starte på fokuseringen af træningen til en IM?? Det forusætter at man er i form:-)

Jeg kan godt forstår dit argument ift. hvornår jeg skal køre konkurrencen... Men der er bare lang tid til!!!! Kan du anbefale noget specifik træning, som jeg skal fokusere på indtil da eller er det bare udholdenhed x 1000?

Håber iøvrigt at jeg må spørge dig til råds løbende:-)

Hilsen Lennart- Tak for hjælpen

Link to comment
Share on other sites

Det er svært at sige hvor mange uger du skal fokusere træningen. Du skal nok snart til at komme igang hvis du insisterer på at køre en i år.

Jeg starter normalt med grundtræningen i november. Det er ca. 30 uger før 1. konkurrence.

mht. træning, er det bedste du kan gøre at træne kontinuerligt. Ingen store udsving hverken i mængde eller intensitet uge for uge, og så ellers bare en masse træning i IM-pace.

Du skal være velkommen til at spørge hvis der er noget du er i tvivl om.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share