Vægttab og alt det der


JacobH
 Share

Recommended Posts

Hej MOL.

Jeg går og mangler lidt inspiration og gode råd til at smide en 10-15 kg, og det her virkede som et godt sted at gøre begge dele, så here goes.

Jeg er 29 år gammel, omkring 173-174 cm høj og vejer lige pt. 84 kg, hvilket jeg håber på at få reduceret markant over de næste par måneder.

Jeg har hyggetrænet over nogle perioder de sidste mange år, men det har aldrig været rigtigt seriøst, men lige nu har jeg motivationen til at gøre noget mere ved det - kald det en midtvejskrise, om I vil :P

Jeg træner pt. mere eller mindre dagligt, men stadig på hvad jeg vil kalde hyggeniveau. Jeg cykler en 12-15km hver gang jeg er i træningscenteret og bruger også lige omkring 50min på gåben på transport til og fra.

Mht. styrketræning træner jeg en smule bænkpres og tager et par runder på maskinerne nede i træningscenteret - men det bliver ikke til mere end en håndfuld maskiner om ugen, hvilket jeg ikke tager for det store. Ikke desto mindre kan jeg godt mærke at jeg i både bryst, mave og arme har fået større muskelmasse over de sidst par måneder, og dette kan selvfølgelig også ses på den øgede belastning på maskinerne.

Min kost er relativt sund, men ikke forfærdelig varieret. Når jeg spiser hjemme, er det typisk groft rugbrød med noget fedtfattigt kødpålæg. To skiver om morgenen og to-tre om aftenen. Til frokost spiser jeg 3-400g salat fra kantinen på universitetet. Jeg indtager også 200ml kakao om morgenen og typisk også efter træning, og det er vist dét. Jeg har ingen idé om hvor mange kalorier der er i salaten, så det bliver gætværk.

Alt i alt giver det:

Morgenmad:

2 x rugbrødsmad = 2 x 140 kcal

1 x 200ml kakao = 120 kcal

Frokost:

400g blandet salat + lidt dressing = 5-600 kcal?

Aftensmad:

2 x rugbrødsmad = 2 x 140 kcal

1 x 200ml kakao = 120 kcal

Rundt regnet giver det samlet:

1400 kcal

Jeg har lidt på fornemmelsen at jeg spiser forkert - bør jeg droppe kakaoen? Jeg begyndte i sin tid kun at gøre det for at få lidt sukker og fedt ind i maden, og fordi jeg havde hørt det var godt efter træning, men hvis jeg ikke træner hårdere end det jeg gør, så er det vel dumt, når jeg gerne vil tabe mig? Omvendt så vil det også trække 240kcal ud af skemaet, men dem kan jeg vel erstatte med noget mere fornuftigt? Frugt fx? Jeg må indrømme at jeg lidt ser kakaoen som en form for belønning, men jeg er ikke mere knyttet til den end jeg vil smide den overbord for at opnå resultater.

Jeg vil som sagt gerne tabe mig (eller i hvert fald smide fedt og tage muskler på), men hvor nemt kan dette kombineres? Ville det være smartere at fokusere på at smide fedtet først (det vigtigste for mig) og så derefter kigge på det andet? I så fald, hvordan bærer jeg mig nemmest ad med det?

Alt i alt føler jeg at jeg har brug for råd mht. kost og evt. også træningsprogram. Håber I kan give en hånd med. For mig betyder det her livsstilsomlægning, og jeg må indrømme at målet på sigt er at kunne se mine mavemuskler. Jeg ved de allerede er solide, men der sidder ligesom noget i vejen for dem. Jeg har aldrig været mere motiveret end jeg er nu, så hjælp mig med at optimere processen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share