Hvornår daler konditionen?


NinaLund
 Share

Recommended Posts

Jeg har søgt og søgt, men kan ikke rigtig finde det jeg leder efter svar på, så nu prøver jeg med jer herinde:-)

Men mit spørgsmål lyder:

Hvornår begynder ens kondition at bliver ringere?

Jeg har ligget syg en uge, og er selvfølgelig klar over at kroppen er træt oven på sådan en omgang.

Men vi har diskuteret, hvor stor betydning det har for ens kondition ikke at kunne træne en uge.

Det skal siges, at jeg kører MTB og plejer at ligge på 8-10 timers træning i ugen!!

Håber I kan hjælpe:)

Link to comment
Share on other sites

Regn med at den gør det fra dag 1. Efter en ordentlig gang influenza kan der sagtens gå 3-4uger inden du er rigtig i omdrejninger igen. Selvom du ikke er direkte syg mere, så går der en del tid inden kroppen er 100% oppe at køre igen. I den periode får du jo heller ikke max ud af din træning.

Så regn ikke med at du ser en forbedring i din træning de næste uger.....

Vi har en instruktør oppe ved os der blev ramt af Mononukleose - det tager i sig selv et par mdr. at komme over - men iflg. eget udsagn, er det først her et år efter han føler sig helt oppe igen. Så sygdom koster på formen.

Men det positive er, at når man er i god form så bliver man ikke så let syg - og restitutionsperioden er også meget kortere når man er i god form, end hvis man ikke er. Men man lægger selvfølgelig mere mærke til at formkurven tager et dyk, når man er i god kondi... - der er jo meget længere til bunden - hvorfor det umiddelbare fald i kondien også vil være større for en meget trænet end for en utrænet (der kan kondien jo ikke rigtig falde).

Link to comment
Share on other sites

Selve ens kondition falder ikke nævneværdigt på så kort tid men dine musklers aerobe kapacitet daler ret hurtigt. Dvs en maxtest ville ikke vise nogen nævneværdig tilbagegang men du vil formodentlig mærke at dine ben ikke kan klare det samme som før!

Hvorfor daler den den aerobe kapacitet eller evnen til at holde en høj fart over længere tid så hurtigt??

Edited by Argon18
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor daler den den aerobe kapacitet eller evnen til at holde en høj fart over længere tid så hurtigt??

Jeg har ikke noget svar på, hvorfor det ændrer sig så hurtigt... Sådan er kroppen bare indrettet! Men noget af forklaringen ligger i, at det er enzym aktiviteten, der ændres, og det forkommer normalt ret hurtigt...

Link to comment
Share on other sites

Men det positive er, at når man er i god form så bliver man ikke så let syg - og restitutionsperioden er også meget kortere når man er i god form, end hvis man ikke er. Men man lægger selvfølgelig mere mærke til at formkurven tager et dyk, når man er i god kondi... - der er jo meget længere til bunden - hvorfor det umiddelbare fald i kondien også vil være større for en meget trænet end for en utrænet (der kan kondien jo ikke rigtig falde).

Den relative ændring vil sandsynligvis være lige stor i trænede og utrænede...

Hvorvidt restitutionsperioden er mindre for trænede, må stå for din egen regning - det kan jeg ikke finde noget godt argument for.

Og ja i total inaktivitet går det urimeligt hurtigt med form nedgang..

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor daler den den aerobe kapacitet eller evnen til at holde en høj fart over længere tid så hurtigt??

Forklaringen på det hurtige fald i musklernes aerobe stofskifte er som Yetti nævner at enzymkoncentrationen begynder at dale med det samme. De enzymer der er ansvarlige for udholdenhedsadaptationer i musklerne har en kort levetid (få dage) og ens træning er med til at stimulere aktiveringen af de ansvarlige gener, dette leder så til at manglende træning vil lede til manglende stimulering etc.

Ens kondition derimod er typisk begrænset af ens cardiære output, som igen er afhængig af ens kredsløbssystem (hjertet blodkarrene og ikke mindst mængden af blod i kroppen). Røde blodlegemer har en betydeligt længere levetid (120dage tror jeg) og det betyder at der vil gå flere uger inden et væsentligt fald i ens ilttransportkapacitet kan måles. Et lille fald vil dog sikkert forekomme pga reduceret mængde plasma (mindre vand i blodet) og reduceret iltekstraktion på lidt længere sigt (kapilærisengen vil også ændre sig når træningen ophører men næppe før der er gået uger!)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share