LØB - Ondt i knæ dagen efter


Alfredo
 Share

Recommended Posts

Hey...

Jeg begyndte for alvor at løbetræne sidste år, og har vel løbet omkring 500 km sidste år, løb bl.a. en halvmarathon... Og har ikke haft problemer med skader overhovedet... Jeg stoppede med at løbe omkring oktober/november.

Jeg har så igen fundet løbeskoene frem til januar, og begyndte så småt at løbe, og det gik fint, jeg har kun løbet mellem 5 og 7 km og så 2-3 gange om ugen gennem det meste af januar, og starten af februar. Så holdt jeg en pause på 10 dage, i forrige uge begyndte jeg så igen, og løb 3 gange, i ugen efter løb jeg om mandagen, og dagen efter havde jeg ondt på venstre forside af knæet (det gjorde hovedsagligt ondt, når jeg havde siddet stille i længere tid, og når jeg skulle op af trapper). Onsdag havde jeg kun meget lidt ondt, og løb så 5 km uden problemer med knæet, men dagen efter havde jeg igen ondt... Har så holdt pause med at løbe fra onsdag til igår (tirsdag) og løb så 5 km igår, og om aftenen begyndte jeg at få lidt ondt i knæet og igen i dag har jeg forsat ondt i knæet når jeg går...

Udfra hvad jeg har kunnet læse mig frem til rundt omkring på nettet, er det vel det man kalder løberknæ??? Men har aldrig været skadet før, så ved ikke om det er?

Er der nogen der har nogle gode råd til mig? Eller som har haft samme problem? Jeg har aldrig haft sportsskader før, og har altid dyrket en del motion... Er omkring 1,83 m høj, og vejer omkring 80 kg, så vil heller ikke sige jeg er overvægtigt...

Nogen der kan hjælpe?

MVH Alfredo

Link to comment
Share on other sites

Det lyder meget som om du har pådraget dig et løberknæ. Det er en meget typisk skade (nok derfor det kaldes et løberknæ).

Her er et par gode råd.

1) tjek dine løbesko. udskiftes pr. 1.000 km +/- hellere lidt for tit. Sørg for at de er tilpasset din løbestil.

2) Pauser løser ikke problemet, men udskyder det.

Sørg for stadig at løbe 3 gange om ugen, men løb kun roligt og meget kort. f.eks. 15 min. Løb dog ikke hvis du har smerter.

Hvis du begynder at få smerter under løbeturen så begynd at gå indtil smerterne forsvinder og løb så igen.

3) Udstrækning og evt. massage.

Problemet kommer af at ballemusklen er for stram. Som minimum skal denne strækkes ud, men også gerne andre muskler. (Jeg strækker altid baller, forlår, inderlår, haser og lægge.)

Stræk 45 sek - 1 min på hver muskel 3 gange. Udstræning må ikke gøre ondt, så har det ikke den ønskede effekt.

Udstrækning udføres når du er skadet 3 gange om dagen og altid lige efter et træningspas.

Massage er super godt, men også dyrt.

4) Lyt til din krop.

Har du meget ondt lige efter træning eller dagen efter, så har du trænet for hårdt/meget. Sæt intensiteten eller distancen ned.

Hav tålmodighed og øg mængden af træningen meget langsomt.

Håber du kan bruge det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil lige skynde mig at sige at jeg synes det er nogle gode råd, men jeg blev lidt nysgerrig alligevel og spørger så bare frit fra leveren.

Hvordan kan pause udskyde problemet - hvis der i pauseperioden arbejdes med udstrækning og massage?

Hvorfor strække så lang tid - er det ikke nok at strække i 20 sek? Og hvorfor lige efter træningspas?

Er det i øvrigt ikke osse vigtigt at strække på tractus iliotibialis (selvom det ikke lige er det nemmeste at strække på) - det er vel senebåndet der er den egentlige årsag?

Er det i øvrigt 'normale' løbeknæssymptomer der beskrives? Jeg var egentlig af den opfattelse at smerten fra et løberknæ kom efter kort tids løb og ikke efter løb? Og efter sådan en sætning bliver der næsten nødt til at stå: jeg synes du skal få det undersøgt grundigt ellers kan det forlænge skadesperioden.

Link to comment
Share on other sites

At pauser udskyder problemet skal forstås på den måde at, hvis man holder pause til en smerte er væk og så tror at man igen er skadesfri, så tager man fejl. Der er mange der holder 14 dages pause løber i 14 dage indtil smerterne er tilbage, holder 14 dages pause, osv.

Har man smerter bare man løber 2 skridt, skal man selvfølgelig holde pause og alene arbejde med massage og udstrækning. Men man kommer ikke udenom at træne på nedsat tid.

At strække i 45 sek. er noget jeg har fået fortalt. Når man begynder et stræk er musklernes naturlige reaktion at kæmpe i mod, og det tager 10-15 sek. inden de slapper af og man får noget ud af strækket, herefter skal man som du skriver holde strækket i 20 sek. Hvis du holder strækket i 45 sek er du dermed sikker på at du har fået de 20 sek du har brug for.

Det er muligt at ovenstående er en gang lommefilosofi, men det virker.

At udstrækningen ligger umiddelbart efter et træningspas er ikke et krav, men jeg har haft stor glæde af det. Der er ingen tvivl om at udstrækning er noget frygteligt kedeligt noget, og det gælder om at gøre det så let for sig selv som muligt. Lægger man det efter et træningspas føles det egentligt bare som en god måde at afslutte træningen på og ikke som en sur pligt.

Min fornemmelse er at jeg får mere ud af udstrækning efter træning end på andre tidspunkter.

Jeg tror ikke det hjælper at strække på selve senen, men på de muskler den hæfter på. Derfor har jeg foreslået at strække ballerne.

Men ellers ja. Jeg har også forstået det som at det er en for stram tractus der giver hele problemet.

Har før lavet nogen øvelser med at køre en massagebold hen over tractus, men synes ikke rigtigt det har hjulpet.

Jeg tror ikke du kan sige at smerter ved "løberknæ" kommer ved kort tids løb og ikke efter løb. Jeg tror det er meget forskelligt. Smerter udvendigt på og lidt over knæet vil jeg kalde løberknæ uanset om de er der under eller efter træning.

De råd jeg er kommet med, mener jeg er en god måde at forholde sig på, ved alle skader og vil aldrig kunne forlænge en skadesperiode. I værste fald sker der en meget lille eller slet ingen fremgang.

Nøgleordet her er at man aldrig skal løbe med smerter. Smerter er kroppens måde at sige at man gør noget forkert. At holde sig igang øger blodgennemstrømningen til det skadede område og styrker senerne.

Når det så er sagt, kan det som du skriver være en god idé at få det undersøgt, men det skal være af en der ved noget om det. f.eks. en fysiotherapeut eller massør der arbejder med løbere.

Link to comment
Share on other sites

ondt på venstre forside af knæet (det gjorde hovedsagligt ondt
Udfra hvad jeg har kunnet læse mig frem til rundt omkring på nettet, er det vel det man kalder løberknæ???

Typisk vil smerten fra løberknæ være på lateral (ydre) siden af knæet

Link to comment
Share on other sites

Har selv pt løberknæ! Vil rådgive dig til at få en henvisning til en fys af din læge. Din fys vil herefter behandle dig, og fortælle hvordan du skal "gribe din skade an"! Har lige selv været til fys i dag, og føler allerede jeg kan mærke hun har fået fat i noget!!!

God bedring

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share