Vægttab med træning


Christine M
 Share

Recommended Posts

Jeg har nogle ubesvarede spørgsmål jeg håber, at I vil kunne hjælpe mig med.

Jeg er en pige på 18 år, 168cm høj og vejer nu 63-64 kg. Jeg begyndte at træne for 3 måneder siden med formålet om at blive mere slank og tabe nogle kilo. Da jeg dengang vejede 57-58 kg kan man ikke sige, at jeg når mine mål. Jeg ved, at noget af det må være muskler, men jeg synes at 5kg er meget, især da det var mit mål at tabe mig. Det er især fedtet omkring hofterne, som jeg ønsker skal forsvinde og lårene som meget gerne må være mere slanke.

Min træning starter med 15-20min konditionstræning, derefter muskeltræning og så slutter jeg af med 20-25 min konditionstræning igen. Jeg træner omkring 3-4 gange om ugen. Det skal også siges at jeg spiser en fornuftig og varieret kost (dog havde jeg en dum, kort periode, hvor jeg bedrog mig ind på det "forbudte område" med slik, chips osv.)

Selvfølgelig finder jeg det deprimerende, at jeg ikke går ned i vægt og vil nu sætte en ekstra indsats ind på træningen og jeg har skærpet en del ned på kalorierne. Desværre er jeg dybt forvirret over, hvad jeg nu skal gøre. Skal jeg træne mere og hårdere for at gå ned i vægt eller vil det blot få mine muskler til at blive større? Hvilket jeg bestemt ikke er interesseret i. Skal jeg fortsætte min muskeltræning eller kun fokusere på konditionstræningen? Og skal jeg blive ved med at træne ofte? jeg træner 5 gange om ugen nu.

Christine

Link to comment
Share on other sites

Den forandring der er sket i med din krop hvordan udformer den sig foran spejlet?

Din vægt er .. egentlig bare det den er. Et tal der fortæller dig hvor meget din samlede krop vejer, ikke hvor mange muskler du har(dette tal burde være rimelig statisk, deres størrelse kan dog variere :laugh: ).

Det der (burde?) tælle er hvordan du har det når du ser dig selv i spejlet. Hvilke forandringer er der sket med din krop, dit humør, dit overskud, din daglige energi?

Din træning lyder fornuftig, omend jeg er nysgerrig efter hvilke øvelser din "muskeltræning" består af og hvor meget tid det fylder ud.

Hvis du træner som du skriver og lever sundt så har du foretaget de forandringer der skal til for at få fedtet væk fra din krop, men det tager tid.

Slutteligt, der hersker vist bred enighed om at det er okay med en "off-diet" dag hver 14. dag, det er som bekendt ikke starten på enden hvis man spiser en burger. Det er blot et skridt i den forkerte retning, men kender man den rigtige retning så kan man hurtige komme tilbage på rette kurs.

Link to comment
Share on other sites

Afhængig af dit tidligere fysiske niveau er det ikke utænkeligt, at du bare ser en smule ekstra vægt pga. øget muskelmasse. Fem kilo synes dog at være en del på så kort tid, så måske spiser du rigtigt mht. hivlken mad du vælger at proppe i dig, men bare lidt for meget af det? Vægttab er ikke nogen speciel avanceret videnskab, man skal bare forbrænde mere end man indtager. Det er selvf. lettere sagt end gjort, men du burde ikke (rettere: kan ikke) tage 5 kilo på hvis du træner fornuftigt og indtager mindre energi end du forbrænder. Prøv evt. at spise meget små måltider men lidt flere gange om dagen, det har til tider hjulpet mig med at skære ned på mit totale mad forbrug uden at man føler sig sulten konstant.

Link to comment
Share on other sites

Angående min forandring har jeg mere overskud og jeg bliver i meget bedre humør når jeg træner. Hvis jeg ikke har trænet i f.eks 3 dage kan jeg mærke at mit humør svinger en del, så er allerede blevet afhængig af min træning. Dog har jeg altid været glad for at træne, har bare ikke trænet lige så meget før. Før i tiden løb jeg 4km 1-2 gange om ugen.

Når jeg ser i spejlet ser jeg stadig ikke helt det jeg ønsker. Jeg kan se at jeg er blevet bredere om hofterne og jeg ønsker stadig at blive mere trænet ved lårene. Alligevel synes jeg, at det virker som om, at mine muskler bl.a. på lårene er rimelig store, men I mener at jeg bare skal blive ved med at træne dem?

Min muskeltræning varer omkring 30min, hvor jeg træner rygmuskler, skuldre, arme, lår, balder og mave.

Jeg tror, som I siger, at det har en del at gøre med min indtagning, jeg føler mig tit meget sulten. Jeg spiser små måltider fra morgen til eftermiddag. Hvorimod jeg så spiser en del til middag, og så spiser jeg ikke efter det før næste morgen. Så må vel bare spise lidt mindre og være tålmodig mht mine ønskede resultater :)

Link to comment
Share on other sites

Angående min forandring har jeg mere overskud og jeg bliver i meget bedre humør når jeg træner. Hvis jeg ikke har trænet i f.eks 3 dage kan jeg mærke at mit humør svinger en del, så er allerede blevet afhængig af min træning. Dog har jeg altid været glad for at træne, har bare ikke trænet lige så meget før. Før i tiden løb jeg 4km 1-2 gange om ugen.

Når jeg ser i spejlet ser jeg stadig ikke helt det jeg ønsker. Jeg kan se at jeg er blevet bredere om hofterne og jeg ønsker stadig at blive mere trænet ved lårene. Alligevel synes jeg, at det virker som om, at mine muskler bl.a. på lårene er rimelig store, men I mener at jeg bare skal blive ved med at træne dem?

Min muskeltræning varer omkring 30min, hvor jeg træner rygmuskler, skuldre, arme, lår, balder og mave.

Jeg tror, som I siger, at det har en del at gøre med min indtagning, jeg føler mig tit meget sulten. Jeg spiser små måltider fra morgen til eftermiddag. Hvorimod jeg så spiser en del til middag, og så spiser jeg ikke efter det før næste morgen. Så må vel bare spise lidt mindre og være tålmodig mht mine ønskede resultater :)

At spise næsten ingenting i løbet af dagen og meget til aften er det mest uhensigtsmæssige du kan gøre med vægttab for øje. I en tidligere læst artikkel er det netop den fremgangsmåde sumobrydere benytter, netop for at øge fedtdeponering.

Det bedste du kan gøre er, at sørge for at spise nogle gode solide morgen, frokstmåltider og mellemmåltider, så du har masser af energi til at give den fuld gas til træning. Hermed mener jeg, at du under din kredsløbstræning skal træne ved så høj intensitet som du kan, for at forbrænde så meget fedt som muligt. Højere puls/intensitet=mere forbrændt fedt.

Årsagen til din vægtøgning kan måske findes i, at kroppen som resultat af træning, tilpasser sig ved at ophobe væske og øge blodvolumen i kroppen (der ligger en art. herinde) - Det kan godt udgøre 1 - 2 kg. evt. mere. MEN kun hvis du ligger på dit kcal ligevægtsindtag eller i overskud. Jeg er dermed tilbøjelig til at tro, du har indtaget for mange kcal og dermed ikke ser et vægttab. Jeg har svært ved at tro at du har øget din muskelmasse med 3-4 kg. på 3 mdr. med mindre du har ligget i stort energioverskud...

Nu er det ikke meningen, at man skal gå rundt at være sulten hele tiden, det nedsætter bare forbrændingen uhensigtsmæssigt. Det vigtigste er at spise fornuftigt. På den måde kan tilmed kosten bidrage til en øget forbrænding og dermed have en yderligere gunstig effekt på dit dit vægt/fedttab.

Det kunne således være interessant, at vide hvad du (helt ærlig og præcis) indtager af fødevare i løbet af en gennemsnitlig dag!?

Håber du kan bruge noget af det.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share