Hjælp - skal have vaskebræt.


Anonym94
 Share

Recommended Posts

Hej..

Jeg er en dreng på 15 år som har ønsket mig et vaskebræt i meget lang tid. Jeg er ca. 185 høj og vejer ca. 72 kg. - ikke at jeg er fed, men jeg vil gerne have vaskebrættet frem.. Jeg har læst mig frem til at det ikke rigtigt er vigtigt at lave maveøvelser mm. i starten - det kan ligge gemt bag ved.. - jeg dyrker selv fodbold 2-3 gange i ugen + squash 1 gang i ugen. Jeg er forholdsvis aktiv..

Jeg tror snarere problemet er min kost. Jeg spiser tit slik & chips mm. Jeg har hørt at der er noget med at man ikke skal have for meget af et eller andet.. Er det det som hedder "kcal" som de anbefaler at man får 2000 af pr. dag? Jeg er lidt forvirret i alle de begreber der er blevet skrevet frem og tilbage..

Jeg er klar på at droppe de søde sager og holde øje med hvor mange kcal osv jeg får hvis jeg får nogle tips og tricks - evt nogle som har forslag til noget som kan erstatte slik :D ?

Anyways, jeg håber virkelig i vil hjælpe mig, hvad er de vigtige ting for at få det lidt "overflødige fedt" væk? jeg tror der ligger lidt gemt bag ved, og når jeg kan se det lidt, vil jeg så begynde med øvelser for at fremhæve det.. PLEASE HJÆLP.

På forhånd mange tak!!

Link to comment
Share on other sites

desværre svulmer muskler ikk op, efter en weekend med hård træning.

så selv om at du få en lavere fedt % - selv om det ikke burde være nødvendigt med din højde og vægt.

du må da have meget tynde arme og ben... hvis det fedt du har kan dække din mave muskler?

Så drop slikket - som det eneste kost forslag jeg vil give her i starten. og vurder resultatet om 2 mdr.

og begynd i denne weekend med at tage 5 gange 15-20 mavebøjninger hver dag.

og helst også 5 x 20 rygbøjninger for at kompensere for den øgede mavetræning. så du ikke får problemer med kropsholdning mv.

kender du til de mavebøjninger hvor du holder fokus på blot at løfte skuldrene? ofte kaldt "crunshes".

hvis ikke så læs:

læg dig på ryggen med buggede ben, fødderne i gulvet. lig hænderne på dine lår, og løft så skuldrepartiet indtil hænderne ligger oven på dine knæ. og så helt! ned igen. gentag gentag osv.

er det for let, så lig håndfladen på dine øre i stedet for, men løft IKKE LÆNDEN under denne øvelse.

og om 3-6 mdr. kan du forvente at se forskel på maven!

Link to comment
Share on other sites

Det afgørende punkt for et vaskebræt er din krops fedtprocent. Så sørg for at forbrænde flere kcal end du intager og træn! Jeg træner mave hver dag, dog ikke i weekender og indtager som udgangspunkt 1800 kcal om dagen. Jeg ligger inkl. motion og træning ca. 500-550 kcal under mit samlede daglige kcal indtag, som er på max. 2200 kcal. Jeg er 1.80 høj og vejer 77 kg. Min fedtprocent er nok på ca. 5,50-6 %.

Link to comment
Share on other sites

Så altså..

Jeg skal holde øje med de der "kcal" som man ca. skal ha' 2000 om dagen af? Hvis jeg nu prøver at holde mig på de 1500-1700 hvis det kan lade sig gøre - så taber jeg mig automatisk med den sport jeg dyrker?

Du skal finde dit gennemsnitlige forbrug af kcal (kalorier) om dagen. Dette gøres bedst ved at regne vægt + kcal indtag ud i 14 dage, og finde gennemsnittet. du ligger sikkert på ca. 2200 eller mere. Når du dyrker motion forbrænder du kcal. Hvis du eksempelvis løber en times tid, så forbrænder du omkring 500 kcal alt efter hvor hurtigt du løber osv. Dette kan du regne ud, hvis du søger lidt på nettet.

Hvis du indtager færre kalorier end du forbrænder vil du tabe fedt. Dog skal du huske, at du taber muskelmasse, hvis du ikke får proteiner nok. Du skal derfor give det tid, og måske være i 200-300 kcal underskud om dagen. Du kan også sætte dig ind i den rigtige måde at være i kalorierunderskud, dog tror jeg ikke du formår dette, hvis du ikke kan forstå kcal/KJ osv som ofte bliver nævnt på siden. Held og lykke med det!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Som de fleste siger skal man naturligvis have en lav fedtprocent. Min diætist fortalte i sin tid, at man normalt skulle under 10% fedtprocent for mænd for at se vaskebrættet.

Men, det er naturligvis et problem, hvis du ikke har trænet nok mave, for så er der intet vaskebræt, selvom du har en lav fedtprocent.

Så, gør som jeg selv har gjort i en periode. Træn mave i træningscentret 2-3 gange om ugen. Og ja, jeg mener det, KUN mave, og så ca. 1 time pr. gang.

Og hold dig langt væk fra standard mavebøjninger. Det skal udelukkende være "tunge" maveøvelser. Søg evt. "Abs exercise" på youtube.com, for at få inspiration. Og husk også de skrå :)

Anyways, ovenstående har virket fortræffeligt for mig selv.

Link to comment
Share on other sites

Som de fleste siger skal man naturligvis have en lav fedtprocent. Min diætist fortalte i sin tid, at man normalt skulle under 10% fedtprocent for mænd for at se vaskebrættet.

Men, det er naturligvis et problem, hvis du ikke har trænet nok mave, for så er der intet vaskebræt, selvom du har en lav fedtprocent.

Så, gør som jeg selv har gjort i en periode. Træn mave i træningscentret 2-3 gange om ugen. Og ja, jeg mener det, KUN mave, og så ca. 1 time pr. gang.Og hold dig langt væk fra standard mavebøjninger. Det skal udelukkende være "tunge" maveøvelser. Søg evt. "Abs exercise" på youtube.com, for at få inspiration. Og husk også de skrå :)

Anyways, ovenstående har virket fortræffeligt for mig selv.

lyder da som en rigtig dårlig idé, eller muligvis ren spild af tid. du tager vel forhåbentlig heller ikke i fitness og træner kun biceps i 1 time?

Gå du heller igang med hrd intens mavetræning nogle gange om ugen og ellers fokusere på store basisøvelser.. Derudover, kan du - hvis du træner meget - komme til at virke fed af at have store skrå mavemuskler...

Link to comment
Share on other sites

lyder da som en rigtig dårlig idé, eller muligvis ren spild af tid. du tager vel forhåbentlig heller ikke i fitness og træner kun biceps i 1 time?

Gå du heller igang med hrd intens mavetræning nogle gange om ugen og ellers fokusere på store basisøvelser.. Derudover, kan du - hvis du træner meget - komme til at virke fed af at have store skrå mavemuskler...

Måske du har ret. Jeg ved bare at ovenstående har virket fint for mig, men på den anden side, kan det godt være at 3 gange mavetræning om ugen er overkill.

Kunne være jeg selv, skulle prøve at skære lidt ned her, for at se om det ændrer noget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share