At spise sent i forbindelse med vægttab


ZulFo
 Share

Recommended Posts

Min livsstilsændring går rigtig godt, og min vægt skyder nedaf i et rigtig fornuftigt tempo, og har tabt ca. 29,5 Kg siden midten af november 2008.

Mine måltider er næsten regelmæssige, det vil sige at jeg spiser morgenmad hver dag omkring kl. 7.15, middagsmad omkring kl. 12.00, og derimellem spiser jeg et par stykker frugt, men så er "problemet" at jeg ind i mellem først får aftensmad mellem 19 og 20, men jeg får dog lidt frugt ind til da. Inden aftensmaden har jeg som regel trænet 1 - 1 1/2 time, det vil sige cyklet, lidt vægttræning og en smule bordtennis normalt, men størstedelen er 45 minutter på cykel.

Mit egentlig simple spørgsmål er, om det er for sent at spise kl. 19 - 20 stykker? Jeg er ikke meget for at skulle afsted til træning efter at have spist, da jeg træner i virksomhedens kælder - så det er nemt lige efter arbejde, som så kan hænde først at være omkring kl. 18

En "klog kone" (en vendinde) har engang sagt til mig, at jeg skulle sørge for ikke at spise aftensmad efter kl. 18

Link to comment
Share on other sites

Spis du bare når du har lyst,forbrændingen går heldigvis ikke med ur..

Videnskaben har ikke kunne finde nogen årsag til,at man ikke skulle kunne spise om aften,og ikke tage på.

Årsagen til at nogle taber sig ved ikke at spise efter kl .20.00 (eller hvad folk nu finder på),er at de så ikke er lige så tilbøjlige,til at spise aftenhygge,som mange ellers gør..

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med dit flotte vægttab.

Med hensyn til at spise sen aftensmad har dette ikke den store betydning. Det er det samlede energitab over døgnet, der afgør om du er i energooverskud og tager på eller er i energiunderskud og taber dig. Det der med, at "Det du spiser efter atten sætter sig som fedt om natten" er som udgangspunkt noget bavl.

Link to comment
Share on other sites

Spis du bare når du har lyst,forbrændingen går heldigvis ikke med ur..

Videnskaben har ikke kunne finde nogen årsag til,at man ikke skulle kunne spise om aften,og ikke tage på.

Årsagen til at nogle taber sig ved ikke at spise efter kl .20.00 (eller hvad folk nu finder på),er at de så ikke er lige så tilbøjlige,til at spise aftenhygge,som mange ellers gør..

Meget uspecifikt svar, som jeg egentlig fattede hat af.

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med dit flotte vægttab.

Med hensyn til at spise sen aftensmad har dette ikke den store betydning. Det er det samlede energitab over døgnet, der afgør om du er i energooverskud og tager på eller er i energiunderskud og taber dig. Det der med, at "Det du spiser efter atten sætter sig som fedt om natten" er som udgangspunkt noget bavl.

Faktisk er det ikke, som udgangspunkt, noget bavl. Kroppen reagerer ikke pr. dag, men pr. nu. Du kan derfor ikke forvente, at kroppen tænker over, at du har trænet forinden og derfor godt kan tage en del af energien til det. Det hele sker som følge af behov for energi. Hvis man har trænet før, vil kroppen nødvendigvis have et større behov i en periode efter træning, men at tro på, at kroppen selv kan udregne energimængder pr. dag, er altså en misforståelse.

For du har nemlig lidt ret i hvad du siger. Hvis man befinder sig i et kalorieoverskud eller -underskud, så vil man rigtig nok enten tage på eller tabe sig over en periode. Men, dette skyldes at tendensen, fx, er kalorieunderskud, hvorfor personen vil spise i et underskud i det meste af tiden og som produkt af dette, tabe sig.

Men, prøv at se på energiindtaget over et døgn som en graf. Jo mere stabil denne kurve er, jo større vil vægttabet være kontra en ustabil kurve, også selvom det overall kalorieunderskud(eller bare kalorieindtag) er det samme. Man bør derfor stabilisere sit energiindtag kontra ens energiforbrug over hele dagen. Du kender godt til rådet; spis 6 gange om dagen. Dette sikrer en udemærket, stabil udglatning af den energikurve, som skal indtages.

Hvis vi kigger tilbage på aftensmaden, så befinder denne sig på et tidspunkt, hvor energiforbruget er minimalt grundet inaktivitet. Det er nok herfra, at det elendige råd om, at man ikke må spise efter kl. 18:00, stammer fra. Der må ikke herske nogen tvivl om, at det er totalt hamrende idiotisk ikke at spise noget på bestemte tidspunkter af døgnet. Men, jeg vil også gerne pointere, at der ingen grund er til at overspise. Som på andre tidspunkter i døgnet, bør man stabilisere energiindtaget i forhold til energiforbruget i den periode, som man befinder sig i(fx inaktivitet her, dog med en restitutionsperiode som følge af træning). Dette betyder ikke, at man skal spise ingenting, for kroppen, også til trods for inaktivitet, behøver energi hele tiden. Så stik det råd op i numsen, men lad være med at spise 2 portioner aftensmad.

Har jeg gjort det klart nok hvad jeg mener? Lad mig lige prøve at opsummere:

1. Spis efter energiforbrug i den periode, som du befinder dig i.

2. Vær ikke bange for at spise om aftenen, bare lad være med at overspise. Og med overspise, så mener jeg 7-800+ kcal.

3. Der vil, i øvrigt, være endnu et måltid efter aftensmaden, som bør indtages. Dette kunne typisk være noget fiberrigt grovbrød med en fedtfattig ost. (Fiber + Komplekse kulhydrater + kassein proteiner). Husk på, at når du sover, så indtager du ingen mad i op til 6-10 timer(afhængigt af hvor meget du sover, selvf.).

Link to comment
Share on other sites

Jeg hælder derimod til at jo senere man spiser jo værre er det. Kan desværre ikke give en videnskabelig forklaring, det være sig at man ikke når at forbrænde kalorierne eller at forbrændingen er programmeret til at gå langsommere om aftenen....men er stensikker på, at det ikke er godt for vægten.

Et kinesisk ordsprog: om morgenen spis som en kejser, om dagen som en prins, om aftenen som en tigger.

Dan

Link to comment
Share on other sites

Jeg hælder derimod til at jo senere man spiser jo værre er det. Kan desværre ikke give en videnskabelig forklaring, det være sig at man ikke når at forbrænde kalorierne eller at forbrændingen er programmeret til at gå langsommere om aftenen....men er stensikker på, at det ikke er godt for vægten.

Et kinesisk ordsprog: om morgenen spis som en kejser, om dagen som en prins, om aftenen som en tigger.

Dan

Du tager meget fejl og jeg synes virkelig, at du burde overveje, om det betyder så meget for dig at poste råd, når du absolut ingen viden har om emnet. No offence, men hvis det stod til folks personlige meninger, så havde vi jo en kæmpe industri indenfor suppe-kure, akupunktur og hellige aura-sten.

Link to comment
Share on other sites

Faktisk er det ikke, som udgangspunkt, noget bavl. Kroppen reagerer ikke pr. dag, men pr. nu. Du kan derfor ikke forvente, at kroppen tænker over, at du har trænet forinden og derfor godt kan tage en del af energien til det. Det hele sker som følge af behov for energi. Hvis man har trænet før, vil kroppen nødvendigvis have et større behov i en periode efter træning, men at tro på, at kroppen selv kan udregne energimængder pr. dag, er altså en misforståelse.

For du har nemlig lidt ret i hvad du siger. Hvis man befinder sig i et kalorieoverskud eller -underskud, så vil man rigtig nok enten tage på eller tabe sig over en periode. Men, dette skyldes at tendensen, fx, er kalorieunderskud, hvorfor personen vil spise i et underskud i det meste af tiden og som produkt af dette, tabe sig.

Men, prøv at se på energiindtaget over et døgn som en graf. Jo mere stabil denne kurve er, jo større vil vægttabet være kontra en ustabil kurve, også selvom det overall kalorieunderskud(eller bare kalorieindtag) er det samme. Man bør derfor stabilisere sit energiindtag kontra ens energiforbrug over hele dagen. Du kender godt til rådet; spis 6 gange om dagen. Dette sikrer en udemærket, stabil udglatning af den energikurve, som skal indtages.

Hvis vi kigger tilbage på aftensmaden, så befinder denne sig på et tidspunkt, hvor energiforbruget er minimalt grundet inaktivitet. Det er nok herfra, at det elendige råd om, at man ikke må spise efter kl. 18:00, stammer fra. Der må ikke herske nogen tvivl om, at det er totalt hamrende idiotisk ikke at spise noget på bestemte tidspunkter af døgnet. Men, jeg vil også gerne pointere, at der ingen grund er til at overspise. Som på andre tidspunkter i døgnet, bør man stabilisere energiindtaget i forhold til energiforbruget i den periode, som man befinder sig i(fx inaktivitet her, dog med en restitutionsperiode som følge af træning). Dette betyder ikke, at man skal spise ingenting, for kroppen, også til trods for inaktivitet, behøver energi hele tiden. Så stik det råd op i numsen, men lad være med at spise 2 portioner aftensmad.

Har jeg gjort det klart nok hvad jeg mener? Lad mig lige prøve at opsummere:

1. Spis efter energiforbrug i den periode, som du befinder dig i.

2. Vær ikke bange for at spise om aftenen, bare lad være med at overspise. Og med overspise, så mener jeg 7-800+ kcal.

3. Der vil, i øvrigt, være endnu et måltid efter aftensmaden, som bør indtages. Dette kunne typisk være noget fiberrigt grovbrød med en fedtfattig ost. (Fiber + Komplekse kulhydrater + kassein proteiner). Husk på, at når du sover, så indtager du ingen mad i op til 6-10 timer(afhængigt af hvor meget du sover, selvf.).

Du har da ret. Men i forhold til spørgsmålet trådstarter stillede kan vi vel godt være enige i, at det er ret underordnet om han spiser aftensmad kl. 18.00 eller kl. 20.00

Edited by mugge
Link to comment
Share on other sites

Du tager meget fejl og jeg synes virkelig, at du burde overveje, om det betyder så meget for dig at poste råd, når du absolut ingen viden har om emnet. No offence, men hvis det stod til folks personlige meninger, så havde vi jo en kæmpe industri indenfor suppe-kure, akupunktur og hellige aura-sten.

Selv om min egen erfaring sikkert ikke står mål med andres her på forummet så er det for mig en kendsgerning, at jeg tager på, hvis jeg spiser om aftenen. Jeg tror, at du glemmer, at man måske har forskellig stofskifte? Har selv et par kolleger på arbejde, der æder som heste og er tynde, mens jeg ikke er så privilegeret genetisk.

Forøvrigt så foragter jeg suppekuren.

Dan

Link to comment
Share on other sites

Selv om min egen erfaring sikkert ikke står mål med andres her på forummet så er det for mig en kendsgerning, at jeg tager på, hvis jeg spiser om aftenen. Jeg tror, at du glemmer, at man måske har forskellig stofskifte? Har selv et par kolleger på arbejde, der æder som heste og er tynde, mens jeg ikke er så privilegeret genetisk.

Forøvrigt så foragter jeg suppekuren.

Dan

Du har ret i én ting; folk har svært ved at forstå hvorfor i alverden andre kan spise meget og andre kan spise lidt. Mine 2 bedste venner havde jeg diskussionen med i går. De forstår ikke helt hvorfor, at de er mere buttede end mig, som har en meget, meget lille fedtprocent. Jeg lever praktisktalt af fast food og cola, fordi jeg ikke gider lave mad, men alligevel har jeg en fremragende fedtprocent. Hvorfor kan dette være?

Jo, mine venner spiser uhyre meget når de spiser. De kan snildt indtage 1000+ kcal pr. måltid, hvilket jeg aldrig nogensinde gør, fordi jeg simpelthen ikke kan spise så meget. Derudover er de 20 cm lavere end mig og har væsentligt mindre muskelmasse end mig, men jeg vejer alligevel 80 kg og de omkring 60-65.

Kan du se sammenhængen her? Årsagen er kun, at de simpelthen spiser flere kalorier end mig og derfor tager på, hvilket jeg ikke gør, selvom typen af madvarerne jeg spiser, er meget ringe af kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal love for at der kom gang i svarene nu :)

Tak for alle jeres input - og jeg drager umiddelbart den konklussion, at så længe jeg ikke overspiser (indtager normalt ca. 400 g. grøntsager og 200 g. kyllingbryst, stegt med en smule olie) så gør de ekstra timer ikke så meget igen.

Det sker normalt kun et par gange om ugen, ellers er det rimelig regelmæssig med aftensmad mellem 18 og 18.30 - og så lidt frugt (gerne vindruer, om vel mest er vand) og knækbrød i løbet af aftenen....

Link to comment
Share on other sites

Hvis folk ved de tager på fordi de spiser sent synes jeg det er lige så dumt at sige det kun handler om kcal.

Det er ikke alt som kan puttes i fine kasser hvor man siger sådan er det bare.

Hvis folk tager på, så er det fordi, de spiser over deres ligevægtsindtag. Jeg tvivler på, at der er nogen, der er iøvrigt er i kalorieunderskud, der tager på fordi de spiser aftensmad for sent. Det lyder som en dum undskyldning.

Edited by mugge
Link to comment
Share on other sites

jeg er ret sikker på at det er bevist at man tager mere fedt på af at spise tæt på sin sengetid!

hvis du går i seng kl 23 burde det være ret ligemeget om du spiser kl 18 eller 20!

men den der med at det ikke gør nogen forskel er altså noget bavl!!! har ikke kunnet finde artiklen, men forsøget gik kort sagt ud på at man havde to grupper mus. én gruppe blev fodret til normal tid og en anden kun om natten. resultatet var at den gruppe mus der blev fodret om natten tog væsentlig mere rent fedt på end den anden gruppe. det skyldes udskillelsen af et protein under søvnstadiet om påvirker optagelsen af mad.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Som de fleste nævner er det det samlede kcal-indtag der er altafgørende for vægttab, men der kan godt være en hæmsko ved at spise sent.

Hormonelt er kroppen opbygget til at forbrænde mere i løbet af de lyse timer, så på det punkt er det fornuftigt at spise med omtanke om aftenen (man har tendens til at overspise, da kroppen er længere tid om at få blodsukkeret op, således at man registrerer "mæthed"). Vil du vide mere om Insulin (lyse timer) / Glukagon (mørke timer), kan jeg anbefale Human Nutrition af Catherine Geissler :smile: IMO er det dog marginaler vi snakker om, og man skal reelt set bare passe på med ikke at overspise (er ikke et problem hvis man tæller kcal).

Link to comment
Share on other sites

jeg er ret sikker på at det er bevist at man tager mere fedt på af at spise tæt på sin sengetid!

hvis du går i seng kl 23 burde det være ret ligemeget om du spiser kl 18 eller 20!

men den der med at det ikke gør nogen forskel er altså noget bavl!!! har ikke kunnet finde artiklen, men forsøget gik kort sagt ud på at man havde to grupper mus. én gruppe blev fodret til normal tid og en anden kun om natten. resultatet var at den gruppe mus der blev fodret om natten tog væsentlig mere rent fedt på end den anden gruppe. det skyldes udskillelsen af et protein under søvnstadiet om påvirker optagelsen af mad.

hehe.

Jeg har forsøgt at finde den artikel hvor man påpeger at svin ikke får en vægtøgning ved at spise sent så jeg er egentligt overbevist om det modsatte.

Link to comment
Share on other sites

Faktisk er det ikke, som udgangspunkt, noget bavl. Kroppen reagerer ikke pr. dag, men pr. nu. Du kan derfor ikke forvente, at kroppen tænker over, at du har trænet forinden og derfor godt kan tage en del af energien til det. Det hele sker som følge af behov for energi. Hvis man har trænet før, vil kroppen nødvendigvis have et større behov i en periode efter træning, men at tro på, at kroppen selv kan udregne energimængder pr. dag, er altså en misforståelse.

For du har nemlig lidt ret i hvad du siger. Hvis man befinder sig i et kalorieoverskud eller -underskud, så vil man rigtig nok enten tage på eller tabe sig over en periode. Men, dette skyldes at tendensen, fx, er kalorieunderskud, hvorfor personen vil spise i et underskud i det meste af tiden og som produkt af dette, tabe sig.

Men, prøv at se på energiindtaget over et døgn som en graf. Jo mere stabil denne kurve er, jo større vil vægttabet være kontra en ustabil kurve, også selvom det overall kalorieunderskud(eller bare kalorieindtag) er det samme. Man bør derfor stabilisere sit energiindtag kontra ens energiforbrug over hele dagen. Du kender godt til rådet; spis 6 gange om dagen. Dette sikrer en udemærket, stabil udglatning af den energikurve, som skal indtages.

Hvis vi kigger tilbage på aftensmaden, så befinder denne sig på et tidspunkt, hvor energiforbruget er minimalt grundet inaktivitet. Det er nok herfra, at det elendige råd om, at man ikke må spise efter kl. 18:00, stammer fra. Der må ikke herske nogen tvivl om, at det er totalt hamrende idiotisk ikke at spise noget på bestemte tidspunkter af døgnet. Men, jeg vil også gerne pointere, at der ingen grund er til at overspise. Som på andre tidspunkter i døgnet, bør man stabilisere energiindtaget i forhold til energiforbruget i den periode, som man befinder sig i(fx inaktivitet her, dog med en restitutionsperiode som følge af træning). Dette betyder ikke, at man skal spise ingenting, for kroppen, også til trods for inaktivitet, behøver energi hele tiden. Så stik det råd op i numsen, men lad være med at spise 2 portioner aftensmad.

Har jeg gjort det klart nok hvad jeg mener? Lad mig lige prøve at opsummere:

1. Spis efter energiforbrug i den periode, som du befinder dig i.

2. Vær ikke bange for at spise om aftenen, bare lad være med at overspise. Og med overspise, så mener jeg 7-800+ kcal.

3. Der vil, i øvrigt, være endnu et måltid efter aftensmaden, som bør indtages. Dette kunne typisk være noget fiberrigt grovbrød med en fedtfattig ost. (Fiber + Komplekse kulhydrater + kassein proteiner). Husk på, at når du sover, så indtager du ingen mad i op til 6-10 timer(afhængigt af hvor meget du sover, selvf.).

Hvis vi ser rent på vægttab og ikke kropssammensætning, så er det fløjtende ligegyldigt om du spiser 1, 3, 5 måltider om dagen om du spiser alting om aftenen eller om morgenen.

Du bær virkeligt læse op på den research der er tilgængelig på området, før du udtaler dig så skråsikkert!

Jeg ha rikke referencerne her, men kan godt grave dem frem til dig hvis du er interesseret.

Der er nogle ulemper i forhold til kropssammensætning, blodsukkerprofil, blodlipider osv. ved at spise et måltid vs 3 om dagen, men i kontrollerede forsøg hvor forbrænding monitoreres 24/7 og kosten monitoreres vises der ingen forskel på vægttab ved de forskellige måltidsmønstre.

Man holde rdog bedr epå muskelmasse ved flere måltider og har sundere blodprofil/glykosetolerance etc..

I praksis ses følgende:

Hyppige små måltider giver mindre sult ved samme fødevareindtag en sjældne større måltider.

Compliance over for en hypokaloriske diæt er også højere (man falder sjældnere i).

Sene aftensmåltider kan påvirke insulin mere kraftigt og til dels væksthormon udsondringen under søvnen. For at det skal påvirke vægttab isoleret set negativt, så handler det dog stadig om det samme: Kcal ind vs kcal ud. Hverken mere eller mindre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share