Vand under konditionstræning


Christian Rasmussen
 Share

Recommended Posts

Hvor meget vand kan kroppen optage under meget intensiv konditionstræning. Her tænker jeg specielt på spinning, hvor mange, mig selv incl. sveder meget.

jeg drikker normalt 2 - 2½ l vand på 2 timer.

Jeg har hørt flere varianter at kroppen max kan optage 0,3 - 0,5 l pr. time. Hvem har en mening om det ?

Jeg har altså ikke 1 - 1½ l vand liggende og skvulpe i maven efter spinning.

Hvis jeg ikke drikker ovenstående mængde vand under træningen , kan jeg godt få det dårligt efter træning.

Hvad er rigtigt ?

Christian

Link to comment
Share on other sites

Vand absorberes fra den øverste del af tyndtarmen. Generelt tolereres mellem 150-300 mililiter hvert 15. til 20. minut. Dette afhænger af mavetømningshastigheden, svedtab og tolerance overfor væskevolume, som er meget forskellige fra person til person.

  At du drikker regelmæssigt undervejs gør, at du kan opretholde en høj mavetømningshastighed, eftersom en større volume resulterer i, at væsken forlader maven hurtigere.

Du kan estimere dit væsketab ved at veje dig før dit træningspas og igen bagefter (efter du har tøret sveden af). Herved kan du se hvor mange kg du har tabt, hvilket ca. vil svare til den væske du bør erstatte under din træning. Under denne test skal du naturligvis ikke drikke undervejs (Burke & Deakin 2000 s. 386)

   Det kan nævnes, at den belastning/intensitet, du cykler på påvirker mavetømningshastigheden. Højere belastninger nedsætter mavetømningshastigheden på grund af en reduceret blodgennemstrømning til mave-tarm systemet.

  Altså såfremt du ikke føler ubehag ved den mængde væske, du indtager burde der ikke være noget i vejen for dette. Tilsyneladende ligger du i den høje ende af "væsketoleranceskalaen".

(Redigeret af Jakob 12:35 am - April 9, 2001)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Jeg har hørt en del om at en halv liter vand per halve time i løb passer fint ind så vil tro at det vand du siger du drikker passer meget godt ind, drik noget vand når du føler behov for det og hvis du ikke er ved at tisse i bukserne bagefter har du nok ikke drukket for meget;). Og hvis du så heller ikke får det dårligt af det vil du højst sandsynligt heller ikke have drukket for meget? Jeg drikker selv ca 2L under 2 timers basket træning, og det er et behov jeg har for ikke at få det dårligt :)

Nu skal i endelig rette mig hvis jeg siger noget forkert, jeg taler bare ud af min egen erfaring og min fars erfaring :)

Link to comment
Share on other sites

Hej med dig,

Du bør holde dig til det Jacob skriver. Det er DESVÆRRE blivet meg et moderne at bælle vand under konditionstræning. Det passer meget godt for de fleste (også ved hård og varm træning/konkurrence) at drikke ca 150-300ml hver 20min. Det passer forøvrigt meget godt med en drikkedunk (750ml) pr time.

Link to comment
Share on other sites

Hvor meget vand kan kroppen optage under meget intensiv konditionstræning. Her tænker jeg specielt på spinning, hvor mange, mig selv incl. sveder meget.

jeg drikker normalt 2 - 2½ l vand på 2 timer.

Jeg har hørt flere varianter at kroppen max kan optage 0,3 - 0,5 l pr. time. Hvem har en mening om det ?

Jeg har altså ikke 1 - 1½ l vand liggende og skvulpe i maven efter spinning.

Hvis jeg ikke drikker ovenstående mængde vand under træningen , kan jeg godt få det dårligt efter træning.

Hvad er rigtigt ?<p>Christian

1 liter i timen er på ingen måde urimeligt når du sidder på en cykel! Der er ikke nødvendigt at erstatte 100% sit svedtab mens man træner. Men prøv i hvertfald at få dækket 50% af svedtabet mens træningen står på. Svedtab på over 2 liter i timen kan forekomme i spinning og det er selvfølgelig svært at drikke så meget mens man træner!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share