Grønskolling, med mest vægt på udstyrsvalg.


kwinkel
 Share

Recommended Posts

For at starte, så er jeg helt og aldeles grøn inden for styrketræning, men har længe gået og tænkt på at starte. Og efter jeg er flyttet i egen lejlighed har jeg både bedre plads og større muligheder for at starte. Mit mål er at forøge min kropsvægt, og samtidig få en muskuløs krop. Jeg er ikke ret stor, og har altid været en smule flov ved at stå i bar overkrop. Jeg er 21, vejer ca.55-57kg og er 175cm høj, dvs ret spinkel af bygning.

Jeg er indforstået med at kosten spiller en stor rolle, og derfor vil jeg tage den del så seriøs som det nu er muligt, jeg vil ikke til at måle hvert et gram jeg indtager, men anderledes set, vil jeg overveje mere hvad jeg stopper i munden. Dog vil jeg tilføje at jeg vil mene jeg spiser nogenlunde fornuftigt, spiser varieret, slik og generelt søde sager meget sjældent, og frugt i massevis.

Ang. Selve træningen kan jeg forstå at basic øvelserne er dem jeg skal gå mest efter.

Squat

Bænkpres

Bent over rows

Military

Curls

Men hvorvidt får jeg det sammensat til et program – hvor mange set skal man tage, og hvor mange kg skal jeg ligge ud med. Og hvor mange gange om ugen ?

Lige på det punkt synes jeg ikke jeg kan finde noget ”univasal”

Jeg er som sådan ude efter et program som er let at gå til.

Da jeg vil træne hjemmefra skal jeg selvfølgelig have noget udstyr. Er nået så langt at det vist er mest praktisk med en løs bænk og et løst justerebart Squat-stativ, frem for en træningsbænk hvor det er ud i et.

Jeg har kigget lidt rundt på nettet på de forskellige ting og fundet dette.

Bænk: http://www.sport-tiedje.dk/weider/pro130.htm

Squat-stativ: http://www.sport-tiedje.dk/hammer/langhant...ingsstation.htm eller http://www.sport-tiedje.dk/kettler/langhantelablage.htm

Dertil skal der nogen vægtskiver og stænger. Eller et komplet vægtsæt.

Har bl.a kigget op dette:

http://www.bm-fitness.dk/product.asp?product=110

Sådan overordnet, er der mere jeg skal bruge, eller er det basale dækket ind så man kan udføre et program uden at mangle noget ?

Jeg er meget åben overfor andre forslag, Især på udstyret, gerne med link. Gerne også med specifikke træningsprogrammer.

Link to comment
Share on other sites

Hej kwinkel.

Jeg startede selv på 65kg/174cm/21 år for et halvt års tid siden - dvs lidt mere end dig, men stadigvæk langt fra at være noget som helst :)

For at være hudløst ærlig, så syntes jeg, at det er en dårlig måde at bruge sine penge på, på den måde til at starte med. Med bænk+stativ+bb stang, kommer du hurtigt op i +3000kr - for det beløb kan du købe over et år i fx. FitnessWorld.

Og selvom udstyret i "ShitnessWorld" i manges øjne ikke er ret optimalt, så er det hvertfald stadigvæk meget bedre, end hvad du kan købe for 5000 kr derhjemme til dig selv.

Desuden er det en god idé at komme ned i Centret og "se" hvordan andre træner - det kan give dig inspiration, og måske slipper du for at lave nogle begynderfejl. Jeg tror også at du vil komme til at give den mere "gas" nede i centret, end derhjemme, men det har jeg selvfølgeligt intet grundlag for at vide noget om.

Summasummarum: Det er super fedt at du går i gang med at træne - men spar penge og vælg et center i nærheden af dig. Så kan du også få noget professionel hjælp -> evt. være heldig at få en her fra MOL til at hjælpe dig igang med de store øvelser :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg takker først for dit svar.

Det er lidt af principielle grunde at jeg vil have mit eget udstyr. Men nok mest fordi det er langt det mest praktiske for mig, pga min til tider skiftende arbejdstider. Så vil ikke være afhængig af at skulle lå i centeret inde det lukker. Selvom du nok har ret, ville det være bedst at starte et sted, hvor man kan få lidt starthjælp og den slags. Men det er desværre ikke en mulighed for mig. Jeg vil dog alliere mig med en som har trænet et års tid, lige til at hjælpe mig her i starten.

Link to comment
Share on other sites

Du spørger om et specifikt træningsprogram. Jeg har fundet dette på nettet som jeg personligt synes ser interesant ud. Jeg skal med det samme sige at jeg ikke har særlig meget træningserfaring selv så jeg ved ikke om det er det "optimale" program. Men det indeholder en del af de øvelser du nævner: Squat, Bænkpres, Inverted Rows (i stedet for Bent over rows), Military/Overhead press og så er det lavet ud fra at kunne laves derhjemme med ikke særlig meget udstyr til rådighed. Det minder også lidt om det jeg selv træner og det har i hvert fald virket godt den tid jeg har gjort det.

Programmet hedder:

StrongLifts 5×5 Beginner Strength Training Program

Der er også en version af det der hedder:

Strength Training with Only One Barbell hvis det er det eneste man har.

Måske de mere erfarne herinde kan komme med nogle kommentarer om dette er et godt/skidt program?

Edited by DHP
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share