Forberedelse til ny livsstil


Lakridshat
 Share

Recommended Posts

Hej med jer.

Skriver på min nye kærestes og egne vegne. =)

Kæresten vil gerne af med en 4-5 kg og få strammet op lidt omkring.

Det betyder alt for mig at hun er glad, derfor ligger det mig meget på sinde at kunne hjælpe hende så meget jeg kan.

Selvfølgelig kunne vi på eget initiativ starte med egne forsalg, men da hun, lige som jeg nemmer kan overskue ting, hvis der er

nogle generelle ting at gå ud fra.

For at beskrive hun kort.

Hun er 20 år, 159 cm høj og vejer en 56 kg. Muligt at hun ikke behøver at tabe sig, men det ligger nu en gang hende stærk på sinde. =)

Umiddelbart mangler vi idéer til at fornuftigt træningsprogram til hende, da hun af natur er noget doven i det, (lige som mig =P) og noget om kosten.

Træningen vil der ikke være så meget vanskeligt i, da hun os er begyndt til Vollyball 2 gange om ugen. =)

Det er mere forslag til suppelring af hendes trænin. Enkelt og effktivt. =)

Hvad kosten angår.

For det meste for hun spiste 3 gange dagligt, sagen er bare den at det til tider er fra en pizza bix, eller lige noget meget nemt hun strikker sammen.

Det vi har snakket om er hvordan vi kan suppelere noget ind i hendes hverdag, uden at hun skal starte med den helt ny livstils forandring.

Mit første spørgsmål er hvad skal vi gøres os af forberedelser?

- Om der er en idé i at hun sætter sig ned og skriver sine mål op?

- Ville det betale sig at hun brugte nogle dage på at skrive ned hvad det er hun egentlig spiser? På f.eks. en uge?

- Eventuelt læse lidt generelt om ernæring? For at danne sig en god grund viden hvad kosten angår.

Hvis i har trænings programmer hun eventuelt kan følge?

- Forslag til hvilke ting hun burde fokusere på, hvor vi så selv fandt nogle øvelser? Såsom gå ture, løbe, øvelser derhjemme? (Har et lille budget)

- Eventuelt andre tråde herinde fra der kan bruges?

Edited by Lakridshat
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Først og fremmest - JA! Det vil være en rigtig god ide for hende, eller jer begge, at læse diverse artikler omkring ernæring OG træning! Den nemme vej, ville være at stikke jer en kostplan i hånden, men en sådan ville ikke fungere optimalt på sigt, da hun/I således ikke aner hvorfor I spiser som I gør. For hvad gør man så, hvis man pludselig er nødsaget til at afvige fra planen? Hvis I er seriøse omkring dette vægttab, så kig rundt på nettet - der er tusindvis af artikler som handler om netop vægttab. I finder endda en masse gode basisartikler herinde på MOL, som er rigtig gode til "nybegyndere". I er nødt til at skabe jer en grundviden omkring hvilken næring kroppen har brug for, før I kan begive jer ud i at udarbejde en kostplan.

Som nybegynder, kan det syne som et uopnåeligt projekt, at fremskaffe sig al den viden man behøver, men faktisk er det slet ikke så besværligt. Start med at læse de artikler I finder herinde, omhandlende vægttab, og se eventuelt i de forskellige tråde også! Hvis I har svært ved at huske alle "informationerne", så læs artiklen igen, eller skriv noter til de helt basale principper, som fremføres.

De 4-5 kg som kæresten vil tabe, er ikke meget, og det kan sagtens lykkes. Hvis hun tillige vil stramme op, bør hun selvfølgelig lægge stor vægt på at træne både konditionstræning og styrketræning (begge dele er ligeledes centralt i forbindelse med vægttab).

Desværre er der ingen nemme løsninger, så hvis et vægttab er noget som betyder meget for hende/jer, bliver hun/I simpelthen nødt til at lægge nogle kræfter i projektet =) Du skriver at I mangler ideer til et fornuftigt træningsprogram, men eftersom du tillige skriver, at I begge er lidt "dovne", er det yderst vigtigt, at I finder en form for træning, som I finder attraktiv! Ellers vil I formentlig køre surt i programmet, og droppe det igen. Hvis det er muligt for jer, at finde noget som I begge synes er sjovt, vil det øge motivationen til at træne betydeligt. I kunne jo evt træne sammen, hvilket jeg personligt selv synes er rigtig hyggeligt! Det er en rigtig god ide at hun er begyndt til Volleyball (motivationen igen), men jeg vil dog mene, at det er for lidt, kun at træne to gange ugentligt. Træningen skal selvfølgelig passe ind i ens fritid, men det optimale ville være, hvis hun trænede 4-5 gange ugenligt (både kondition og styrke)

Med hensyn til kosten, vil det være langt bedre, hvis hun spiste 6 gange dagligt, istedet for 3. Portionerne bør i den forbindelse være mindre. Fastfood er selvfølgelig ikke en "option", hvis man ønsker at tabe fedt, hvilket siger sig selv. Hvis denne kost er grundet en meget travl hverdag, skal man selvfølgelig forsøge at finde en kost, som ikke vil være alt for tidskrævende, og det er da helt sikkert også muligt.

Mht forberedelser, er den vigtigste selvfølgelig at læse en masse om kost og træning! Det kommer I simpelthen ikke udenom. Som du selv skriver, kan det da ligeledes være en rigtig god ide at skrive sine mål op (jeg går ud fra at disse "mål" er en betegnelse for de forandringer hun ønsker), da det vil give en bedre fornemmelse for, I hvilken retning I skal gå, samt øge motivationen. det kan også være en god ide at skrive de fysiske mål ned (vægt, taljemål, hoftemål, benmål mv.) da I på denne måde kan følge fremgangen. Hvis hun øger mængden af sin træning, vil hun "muligvis" opbygge muskler, og der vil ske en ændring i blodvolumen, og begge dele påvirker vægten. Hun bør derfor fokusere mindre på hvad hun vejer, og mere på målene - altså om hun bliver smallere i livet, omkring lårene mv.

det kunne også være en god ide at skrive ned hvad hun spiser på nuværende tidspunkt, da det gør det nemmere for os andre, at forholde os til, samt til at give jer en bedre vejledning.

Du/I kan også læse mit første indlæg i tråden "Vægttab på kort sigt", da det giver en hurtig og kort forklaring omkring nogle af de vigtigste principper i forbindelse med vægttab.

MEN: Læs noget mere, og så kan I vende tilbage, og skrive hvordan det går, og stille nogle mere konkrete spørgsmål til medlemmerne af MOL.

(Med mindre I viser at I har brugt noget tid på egen hånd, til faktisk at undersøge noget omkring emnet, vil der formentlig ikke være særlig mange, som gider svare på jeres spørgsmål). Så brug lidt tid på det - det er faktisk meget spændende læsning! Og så er det jo bare rart at vide hvordan ens krop fungerer, og hvad man kan gøre for, at den har det godt!

Held og lykke med det!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share