Max fedt+kulhydratoptag?


sundance_kid
 Share

Recommended Posts

Hey

Ville lige høre om følgende er sandt, da flere af mine venner påstår det:

Kroppen har et maximum for optagelse af fedt og kulhudrater. D.v.s. at hvis jeg nu går på et totalt druk+ædegilde, så vil kroppen nå et maximum for hvor meget fedt og kulhydrater der bliver optaget. Det resterende vil ikke optages i kroppen og efter et stykke tid blive...ja... skildt ud på toilettet :D

Er der noget hold i det? Eller er mine buddys nogle bong-hoveder?

Link to comment
Share on other sites

Interessant spørgsmål. Jeg har i tidernes morgen hørt det samme, men er ikke klar over om det passer. Jeg ved det er sådan med protein f.eks. Men jeg ved ikke med kulhydrater og fedt :bigsmile: Venter med spænding på et godt svar!

Link to comment
Share on other sites

Ja, ret interessant. Logisk set vil der jo være en grænse for, hvor meget kroppen kan optage af de forskellige stoffer, hvorefter resten passerer igennem mave-tarmsystemet og viderer til porcelænshimmelen.

Det mest interessante er dog, at hvis sådan en grænse eksisterer, hvor er den så? Fordi hvis man nu tager en ordentlig omgang usund mad, hvor kroppen ikke kan optage alt det usunde, så kan man jo ligeså godt gå hele vejen, hvis max optaget er nået :D

Link to comment
Share on other sites

Det har været oppe før. Den gang var konklusionen, at kroppen optager det hele.

Der er jo teorier om, at kroppen f.eks. lader mere fedt passere, hvis man indtager kalcium. Igen noget der kræver mere forskning, men der er indikationer på, at der er noget om snakken. Hvorvidt der findes andre sådanne funktioner, kan man ikke udelukke 100%.

Men ideen om at der skulle være et max optag af indtag må vist være opfundet af vores dårlige samvittighed.

Link to comment
Share on other sites

Altså hvis jeg spiser 6-7000 kcal for meget på en dag, så går der 2 dage med underskud på 500-1000 kcal og så er jeg tilbage til status quo. Aner ikke hvor meget kroppen optager, det er bare min erfaring

Så du spiser altså 8000-9000 kcal nogle dage? Det vil jeg gerne se en kostplan på!

Link to comment
Share on other sites

Det har været oppe før. Den gang var konklusionen, at kroppen optager det hele.

Ok... så hvis man nu spiste et kilo fedt og et kilo sukker over en dag, så ville kroppen teoretisk set godt kunne optage så meget? Bare et tankeeksperiment, da det ville være pænt nasty at forsøge, hehe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share