Hvorfor bruge et løbebånd?


CKF1
 Share

Recommended Posts

Jeg har aldrig forstået ideen med et løbebånd. Hvorfor i alverden stå indendøre og løbe på et løbebånd, når man kan løbe en tur i den friske luft?

Fordelene ved at løbe en rigtig tur er da mange. Man ser noget nyt hele vejen, luften er frisk og sund og sidst min ikke mindst - man SKAL hjem igen. :wink:

Hvis nogle vil forklare mig hvorfor de vælger et løbebånd, så ville jeg faktisk blive glad!

Mvh. Claes

Link to comment
Share on other sites

Fordi det nogen gange er nemmere. Det kan også være meget sjovt, med de ting displayet viser med fart og afstand osv. Du kan teste din hastighed og så videre. Hvis det er dårligt vejr, foretrækker jeg faktisk løbebånd.

Men, du har ret, løb udenfor er da det bedste. Løbebånd er et supplement og så til dårligt vejr.

Link to comment
Share on other sites

Hej med dig,

Jeg giver dig ret, det er bedre at løbe ude. Men som sagt kan løbebånd være et glimrende suplement specielt om vinteren. Man skal bare tage højde for at man løber hurtigere på et løbebånd end udenfor. Du bruger kun energi på at bevæge dig horisontalt (at løfte dig fra båndet) og ikke i selve bevægelsen fremad. Du kan evt sætte hælningen på 1½% så passer belastningen lidt mere ift. det at løbe ude. Der er heller ingen vind og sving.

Det værste er dem der tager hele vejen i fitness-centret for at gå på båndet. Hvorfor helvede ikke bare gå en tur? Tempoet er jo ikke engang de anbefalet 100 skridt i minuttet som er nødvendigt for at forbedre konditionen. Det samme gælder stavgængere; de slæber de der blindestokke efter sig, hvorfor fanden laver de ikke noget når de nu er igang??

Forleden så jeg en pige der gik/småluntede på et løbebånd mens hun læste?????? Det er som at sætte sig mellem 2 stole; man får intet ud af træningen pga den lave intensitet og man får heller ikke meget ud af at læse lektier på løbebåndet i et fitnesscenter klokke 17 hvor det vræmler med mennesker. Man får selvfølgelig brugt sit medlemskort og det alene kan får nogle give god samvittighed.

Så kan man jo altid lige købe kage med hjem efter træningen;)

Link to comment
Share on other sites

Hej Rumlepot...

Hvor har du det med de 1,5% fra? Gider vi virkelig denne diskussion igen. Rumlepot: hop du op og ned på stedet og se hvor du havner...Du skal da springe fremad på løbebåndet. Hopper du bare op i luften????? Har du nogensinde løbet på et ordentligt løbebånd?

Men bl. a. er løbebånd rigtig godt til intervaller. Det kommer an på ens ambitioner.

Henrik

Link to comment
Share on other sites

Intervaller..

Kan man ikke det når man løber i naturen? Man kan da skifte mellem hastighed f.eks med et armbåndsur. Skifte mellem at løbe meget hurtigt og langsomt f.eks?

Jeg synes lidt et løbebånd svarer til at købe en æggekoger, i stedet for at koge ægget i en gryde vand. Eller en chokoladesmelter, i stedet for at smelte i vandbad. Hehe.. Eller hvad med måske en hakkebøf-former?

Edited by CKF1
Link to comment
Share on other sites

Hej med dig,

Nej vi skal ikke diskutere løb på løbebånd. Du har dine holdninger til træning på løbebånd og synes det er fantastisk og det er jo fint nok. Jeg er af en anden overbevisning og det har jeg det fint med. Mht løbebånds-omregner; så har man faktisk lavet undersøgelser af hældningens betydning for at kunne "overføre" løbet fra løbebånd til løb i naturen:

http://www.lassestorgaardjacobsen.dk/?lang...eadmill&id=

Hygge!

Link to comment
Share on other sites

forskellige holdninger - men jeg bruger løbebåndet til at skabe en god grund kondi. når jeg løber i det fri bliver at al for hurtig træt - ved godt at løbebåndet måske er en tam løsning, men den holder mig til ilden (dels pga tallene, dels pga at jeg føler jeg kan holde længere, så jeg ikke giver op så let). Når kondien så er blevet en del bedre er planen da også at jeg skal ud.

men jeg synes også at mange af maskinerne bliver brugt forkert - men er det så ikke vores opgave at gøre de andre opmærksom på at - man ikke hænger i steppen, at man er nød til at have noget belastning/fremdrift på løbebåndet, at det er nødvendig at få pulsen bare en anelse på?

men bare min egen private mening.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Mon ikke en del ( stor ) bruger løbebåndet til lige at varme op inden man skal til resten af sin træning ? Den anden del vil jeg tro er folk der ikke er i superform kan lide at løbe udenfor hvor man møder alle mulige ( der ikke løbetræner etc..) og derved lidt mindre pinligt for dem at være på løbebåndet.

Måske, jeg ved det ikke.

Solkatten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ondt af de stakkels mennesker, der må tage til takke med motionsrummene med deres apparater og lumre indeluft, mens vi andre nyder naturen i fulde drag, og at påstå at nogen af de indendørs monstromer er mere effektive end gå- løbe- eller cykelture i skoven er da helt hen i skoven.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ondt af de stakkels mennesker, der må tage til takke med motionsrummene med deres apparater og lumre indeluft, mens vi andre nyder naturen i fulde drag, og at påstå at nogen af de indendørs monstromer er mere effektive end gå- løbe- eller cykelture i skoven er da helt hen i skoven.

Når det regner og blæser eller tøsner eller hvad det danske vejr nu kan byde på, så er løbebåndet en bedre løsning end ikke at komme ud. Vedrørende effektivitet er jeg ikke uening. Du finder næppe en eliteløber, der har haft al sin træning på et løbebånd. Men der er omvendt ikke noget i vejen for, at man kan opbygge en superform alene på løbebånd. Igen alt er relativt. Den tilsvarende mængde træning i naturen vil nok være mere effektiv.

Edited by mugge
Link to comment
Share on other sites

Intervaller..

Kan man ikke det når man løber i naturen? Man kan da skifte mellem hastighed f.eks med et armbåndsur. Skifte mellem at løbe meget hurtigt og langsomt f.eks?

Jeg synes lidt et løbebånd svarer til at købe en æggekoger, i stedet for at koge ægget i en gryde vand. Eller en chokoladesmelter, i stedet for at smelte i vandbad. Hehe.. Eller hvad med måske en hakkebøf-former?

Jeg vil give Henrik ret. Jeg elsker intervaller på løbebånd. Men hey der findes et ord der hedder varision (stave?) Så hvorfor ikke bare kombinere begge ting ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldrig forstået ideen med et løbebånd. Hvorfor i alverden stå indendøre og løbe på et løbebånd, når man kan løbe en tur i den friske luft?

Fordelene ved at løbe en rigtig tur er da mange. Man ser noget nyt hele vejen, luften er frisk og sund og sidst min ikke mindst - man SKAL hjem igen. :wink:

Hvis nogle vil forklare mig hvorfor de vælger et løbebånd, så ville jeg faktisk blive glad!

Mvh. Claes

Det kan da umuligt være særligt svært at forstå.

1. Vejret - snestorm, regn, kulde osv. Nogle bryder sig ikke om disse elemeter på deres løbetur.

2. Geografi - nogen kan have lang vej til en egnet løberute og foretrækker derfor et center som har maskiner, der kan simulere en for dem optimal løberute.

3. Kombination - nogen træner cardio i en eller anden kombination med anden motionsform som er i et motionscenter.

4. Det er vel de færreste piger som byder sig om at løbe alene gennem en mørk park om aftenen og som derfor foretrækker et motionscenter.

5. Smag og behag er forskellig.

6. Osv..

Mon ikke du kunne have tænkt dig til ovenstående selv?

Link to comment
Share on other sites

fordele:

1. løbebåndet giver mulighed for meget struktureret træning, hvor hastigheden er konstant hele vejen.

2. Løbebåndet belaster bentøjet anderledes og kan hjælpe til at opretholde en høj træningsvolumen uden at blive skadet.

3. Løbebåndet er perfekt til intensiv træning om vinteren, når is og sne gør den slags for risikabelt udenfor

4. Løbebåndet er praktisk, når vejene ligger øde og mørke hen

5. Løbebåndet gør, hvis det står derhjemme, det muligt at træne, mens ungerne sover og konen er ude.

6. Løbebåndet invitere til hurtigere skridtafvikling og højere kadence og træner løbestil og teknik

Link to comment
Share on other sites

Hvis nogle vil forklare mig hvorfor de vælger et løbebånd, så ville jeg faktisk blive glad!

Mvh. Claes

Fortrækker klart løbebånd, da det er nedtur at løbe ude i naturen.

Det er absolut ikke sundt at være ude i naturen mere, det er alt for risikabelt

Lungerne bliver svinet til af al den bilos, og så er der risikoen for at få hudkræft pga. store huller i ozonlaget

Det er meget bedre at løbe indedøre i den rene luft, mens man kan se MTV og nyde en kold cola

Link to comment
Share on other sites

Jeg har altid delt trådstarterens forundring over løbebånd. Kan til nøds forstå det, hvis det bruges som opvarmning til en gang styrketræning (da bruger jeg selv en kondicykel, som også er en sølle erstatning for at komme ud at cykle rigtigt). Man kan løbe overalt og i al slags vejr, hvis man bare får lettet røven. Vejr, vind, underlag, skiftende kulisser undervejs er altsammen noget af det, der giver oplevelsen. For slet ikke at snakke om fornøjelsen ved at løbe sammen med andre.

Intervaltræning, fartleg og alle de andre discipliner kan man naturligvis sagtens løbe året rundt udenfor. Hånden på hjertet: Har der været én dag denne vinter, hvor det har været 'farligt' at give den gas på en løbetur? Næppe. Selv boede jeg midt i Roskilde og på Østerbro i de år, hvor jeg løb mest. Det var da ikke noget problem at finde løberuter. Og at løbebåndet skulle invitere til mere struktureret træning end en tur på Fælledparkens stier med stop- og pulsur, det forstår jeg ikke.

Lad os bare blive enige om, at det under alle omstændigheder er godt, hvis folk bevæger sig og får trænet kroppen. Det siger sig selv. Og smag og behag er narturligvis forskelligt. Alligevel synes jeg - ligesom trådstarteren - at man går glip af mange af de rigtig fede oplevelser ved at løbetræne i et sterilt miljø som i et fitnesscenter på et løbebånd. Man bliver ganske vist set af andre, men har kun stopuret at forholde sig til. Jeg synes, det er en fattig erstatning - kom ud at mærke verden i stedet.

Just my 5 cents ... :-)

Hilsen

Henrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share