Gør jeg det sværere end det egentlig er?


hardvig
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen.

Jeg har de sidste 6 måneder trænet mig op mod at skulle løbe Copenhagen marathon her i slutningen af maj, og det går som sådan fint, MEN, ikke alt er godt og derfor har jeg brug for jeres hjælp.

Da jeg startede med at træne mig op til marathon for 6 måneder siden havde jeg forestillet mig at alt den løbetræning skulle medføre et vægttab som ville gøre at jeg kom til at se forholdsvist godt (læs: slank) ud her til sommer (191cm høj, 85 kg), således at jeg kunne gå i gang med at styrketræne og se nogle fornuftige resultater inden alt for længe.

Problemet er bare at jeg nu efter 4,5 måneders forholdsvis intens løbetræning, ikke har tabt et gram?!

- Jeg ved jo godt at enhver idiot kan tabe sig, det er et spørgsmål om at holde munden mere lukket end åben - simple as that...

Problemet er bare at jeg har hørt at når man løbetræner så meget som jeg gør for tiden skal man have en masse kulhydrater for at fylde sine glycogen depoter op hele tiden da man ellers risikerer at gå kold på de længere ture. Nu harmonerer et højt kulhydratindtag jo ikke særligt godt med et vægttab, så jeg vil bare høre om jeg fuldstændigt har misforstået konceptet og derfor har indtaget alt for meget kulhydrat i forhold til hvad jeg havde brug for?

Så er der problemet med styrketræningen...

Jeg kunne som sagt rigtig godt tænke mig at se lidt godt ud her til sommer, jeg kan godt se nu at jeg nok er for sent ude i forhold til at ligne en strandløve i år, men så må målet jo bare hedde næste sommer.

Problemet er at der er så mange forskellige øvelser at vælge imellem at jeg ikke har nogen som helst anelse om hvilke der er gode (bedst) for mig hvis jeg gerne vil have en flot brystmuskulatur, en pæn mave og lidt større arme (you know, the big 3...).

Min søster læser iform, jeg læser mens health, t-nation og alt hvad jeg kan herinde på MOL så der er nok inspirationskilder - der er måske endda FOR mange. Jeg har ikke råd til at gå i fitnesscenter (og har heller ikke tid med alt den løbetræning) så jeg tænker om der overhovedet er nogen (gulv)øvelser som vil virke for mig? altså jeg har set instruktionsvideoer på de mest sindsyge øvelser, men kan jeg i teorien nøjes med armbøjninger og mavebøjninger? (hvis ikke må i meget gerne uddybe med hvad jeg så skal gøre..!)

Og så er der lige den med motivationen. Jeg har ikke noget problem med at holde motivationen i forhold til mit løb, der har jeg et helt konkret mål som hedder 42,195 km d. 24. maj - slut.

Men det er straks noget helt andet med styrketræningen, hvordan sætter man sig mål for sin styrketræning? skal det være cm gained på overarmene, skal det være kilo man kan løfte, skal det være noget som er synligt? hvad bruger i som målsætning/motivation i jeres styrketræning?

Det var lidt af en fristil, og jeg kan godt forstå hvis folk ikke gider hakke sig igennem den, så her er et resumé:

1. Skal man spise mere kulhydrat end man får i en normal varieret kost når man træner til marathon?

2. Kan jeg i teorien nå at træne mig stor og stærk inden jeg igen skal have vinterjakke på?

3. Findes der gulvøvelser som kan hjælpe mig med at opnå spg. 2 - hvilke?

4. Hvordan sætter man sig mål/motivation når man styrketræner, hvad skal man stile efter?

Sådan... jeg ved godt at det var en masse oveni hinanden, men jeg håber at i kan hjælpe mig.

På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share