Hvordan kan jeg lave en GOD KOMBI program mellem Løb/styrke=vægttab


rehan2235
 Share

Recommended Posts

Kære medlemmer,

Efter en meget LANG pause(ca 3år) er jeg nu meget motiveret gået igang med min træning...og går virkelig op i det!

Mit primære formål er vægttab da min situation er således: 29år, 177cm,105kg.

Jeg har styrketrænet gennem årene så jeg HAR allerede lidt muskelmasse, men pga diverse fysiske nedture er fedtet nu begyndt at overtage de forskellige områder. Jeg vil gerne ned på ca 80 kg. og har gjort det før mange år tilbage, udelukkende ved at løbetræne HVER DAG.

Men der oplevede jeg også at alt muskelmassen forsvandt HELT, da jeg lagde styrketræningen fra mig. Nu vil jeg gerne forsøge at finde en god kombi, men er meget i tvivl hvordan jeg skal gøre det?

Jeg er virkelig virkelig presset mht TID pga mit arbejde så jeg har ikke mulighed for at afsætte mere end 45-60 min om dagen til træning ( hvis jeg skal nå træningscenteret inden den lukker) Da mit mål er at tabe mig og vil være tilfreds med et markeret krop end bodybuilder krop, bruger jeg helst mere tid på løbetræne med høj intensitet som muligt i ca 40-45minutter + mave, derefter er der meget sjældent tid til styrketræning..

Men jeg har efterhånden læst flere og flere steder at for at opnå det optimale vægttab så er det vigtigt at kombinere med styrketræning så man virkelig sætter forbrændingen igang...

Jeg har indtil videre de sidste 14 dage kørt min træning på følgende måde UDEN STYRKETRÆNING:

Mandag-Lørdag: 40-45 min løbebånd gennemsnitlig hastighed 10km/timen

2 øvelser armbøjninger ca 40 ialt (bryst/ryg)

6 øvelser mavebøjninger ca 120 ialt

2 øvelser rygbøjninger ca 30 ialt

1 øvelse bicep med 14 kgs håndvægte

1 øvelse tricep

Strække ud

Denne her rutine tager mig ca 1 time, da jeg holder meget SMÅ pauser, og jeg har ALTID energien dagen efter til at gentage det, og under armbøjninger kan jeg VIRKELIG mærke at mine 100 kg sætter mig under pres føles som bænkpres!

MEN i det her indgår der intet styrketræning med vægte osv...og jeg har ikke vejet mig foreløbig, da jeg ikke er stor tilhænger af at veje mig HVER UGE, men derimod kun 1 gang om måneden..men jeg KAN mærke på min overkrop at jeg føler mig opstrammet alligevel...

Mine spørgsmål er så følgende:

1) Er der her program holdbart langsigtet? Kan man godt på denne måde undgå træning med vægte og stadigvæk opnå effektiv vægttab? samt et ok markeret krop?

2) Er jeg simpelthen nød til at indføre styrketræning? hvis JA Findes der så en FULL body program som kan passe ind i en meget travl hver dag? hvor jeg stadigvæk kan bruge minimum 40 min på LØB!

4) Er der nogen ekstra fordele ved at tage turen på løbebånd først EFTER styrketræningsprogrammet? eller har det det samme effekt ved at hvis man løber FØR!

Det skal lige siges at jeg er god til at styre min kost og følger en god kostplan som jeg har udarbejdet sammen med en diatist netop pga en meget travl hverdag og rejseaktivitet!

Jeg håber virkelig at I kan kommentere det her, komme med evt jeres egne erfaringer og viden. Det vil virkelig gavne min træning og hjælpe mig med at fokusere korrekt!

Takker på forhånd!

mvh

Rey!

Edited by rehan2235
Link to comment
Share on other sites

Hej mester!

Det skal nok lykkedes!!!

Jeg synes du skal tage udgangspunkt i en kredsløbs/styrke combo form for træning der er bygget op på superset.

Dvs. feks (2o reps squat + 20 reps pushups) UDEN pause imellem de to øvelser.

Har aldrig oplevet en træningsform der kunne booste min form og figur på så kort tid (ikke at det alene var planen) og tror at det kan være den ultimative træningsform til dig. Dette kaldes visse steder crossfitting osv osv...

Jeg har pics af mig selv efter blot 6 ugers træning (fulgte et 16 ugers program) som vidner en del om denne fremragende træningsforms virkning.

Jeg tror at du ved det men.... vær opmærksom på kosten som den store medspiller. Meget vigtigt.

Sig til hvis du vil have links osv...

MIK

Link to comment
Share on other sites

Hejsa,

Jeg synes du bør gøre om jeg selv gør. Jeg er lidt i samme situation om dig mht. en alt for lang træningspause på mange år. Jeg har allerede efter 3 uger opnået en meget markant forbedring ved at kombinere et almindelig styrketrænings 2 split-program, med så høj vægt som jeg kan klare. Det kombinerer jeg med cardiotræning, for mit vedkommende på crosstrainer pga. jeg synes løb er for hårdt ved ben osv, som jeg tit har problemer med(skinnebenbetændelse osv). Men du kan jo sagtens løbe, hvis du bedre kan lide det.

Jeg tror det smarteste er at lave cardio-træningen efter styrketræningen, da man som oftest ikke har helt brug for den store styrkemængde i musklerne til cardio. Tilgengæld er det vigigt man ikke har brugt alt energien på cardio før muskeltræningen. Desuden begynder man hurtigere at forbrænde fedt osv, hvis man først har tappet en del af glykogendepoterne ved styrketræningen.

Jeg har stort udbytte af at gøre som jeg skriver her, så på mig virker den formel altså :bigsmile:

Og ja - husk kosten! Det er ligeså vigtigt som træningen - nærmest vigtigere tror jeg faktisk. Begge led skal være med for at det skal fungere!

Held og lykke med træningen og kosten!

Mvh. Claes

Link to comment
Share on other sites

Hej Claes og Mik,

Tak for jeres feedback, jeg tager det til mig...

Jeg har et spørgsmål, de træningsprogrammer i følger eksempelvis Claes, hvor kan jeg finde den?

Er der evt en link som fortæller hva de forskellige øvelser hedder? for jeg er meget amatør på det område og kan aldrig aflæse de forskellige træningsprogrammer der står i de forskellige forums, for jeg kender ikke de forskellige udtryk..bruger stadigvæk

"skrå bænk" "cabel" osv...hvis i kunne smide en link ville jeg værdsætte det meget..også de andre links som du nævnte Mik..

Mange tak...God weekend...

Link to comment
Share on other sites

Hej Claes og Mik,

Tak for jeres feedback, jeg tager det til mig...

Jeg har et spørgsmål, de træningsprogrammer i følger eksempelvis Claes, hvor kan jeg finde den?

Er der evt en link som fortæller hva de forskellige øvelser hedder? for jeg er meget amatør på det område og kan aldrig aflæse de forskellige træningsprogrammer der står i de forskellige forums, for jeg kender ikke de forskellige udtryk..bruger stadigvæk

"skrå bænk" "cabel" osv...hvis i kunne smide en link ville jeg værdsætte det meget..også de andre links som du nævnte Mik..

Mange tak...God weekend...

Hej Rey,

Jeg har netop i tråden (Fedt på lænd og hofter), skitseret mit program næsten fuldstændigt.. Det virker i hvertfald totalt godt på mig - lige på nær det med fedtet på ryggen og hofterne grr!

Edited by CKF1
Link to comment
Share on other sites

Hej mester!

Dette øvelsesbibliotek er et af mange men det er på dansk og funktionelt.

Øvelsesbibliotek

Tjek it out!

Det kan tilpasses alle fitnesniveauer.

Lad dig ikke skræmme af navnet på siden.

Arnel kommer ind over de vigtige faktorer såsom kostens absolutte vigtighed og simple kostråd, mængden og intensiteten af træningen og ikke mindst progretionen (variationen) som også er vigtige for at stresse musklerne positivt.

Pluk fra siden - følg evt hans 16 ugers plan. Det rykker så meget røv hvis du holder fast i det.

Men husk at lytte til din krop.

Crossfitting

All the best og lad høre hvordan det går.

Gerne i denne tråd.

MIK

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share