Vægttab på kort sigt


jonas1994
 Share

Recommended Posts

Hej, først og fremmest vil jeg påpeje, at jeg er ny her inde, og regner med at blive behandlet som en anden og en hver herinde fra.

Jeg er er en dreng på 15, der virkelig manlger et vægttab ,der kan tælles på 3-4 hænder.

Jeg har altid været en lille ' tykket ' og det skal der gøres noget ved. Jeg er kraftigt bygget, og det er nok grunden til min vægt.

Det kommer sikkert som et schok for de fleste. Jeg er 180 cm høj, og vejer 85 kg.

Jeg er træt af, at være een, der buler ud, istedet for at være flad.

Jeg er begyndt at løbe en smule, men ikke meget, da jeg ikke er den friskeste om morgenen.

Det fedt jeg vil have af, er fra maven, og lårene.

Min kost er ikke speciel god, og det skal der også gøres noget ved. Så i fællesskab med mig selv, har jeg besluttet, at jeg skal starte på en frisk på mandag.

Så hvis I kunne give mig nogle råd, ville det være super.

Hvis I har nogle kost råd til morgen -og eftermiddag ville det være dejligt, da jeg ikke spiser sundest.

Jeg håber med nogle råd fra nogle af jer, så tak for tiden : )

Link to comment
Share on other sites

jeg er lidt i din situation ... jer er en dreng på 16, 169 cm og vejer 64 kilo...

jeg ved hvor træls det kan være... jeg ved også hvordan man kan tabe mindst 10 - 16 kilo om måneden... jeg har selv lavet diæten og jeg har brugt den før. under kuren vil du skulle meget på toilettet og du vil muligvis være sulten og du vil også have svært ved sove. du skal hver dag lave 1 times vægt/styrketræning hvor du bruger alle de store muskelgrupper, derudover skal du hver dag lave 30-40min cardio træning(cykling, løb, step, boksing) med høj itensitet.

diæten den er følgene:

- Morgen:

cheasy yogurt 100g

fibersund 30g

fiskeolie kapsler 2 stk

- snack

tun i vand 60g

peberfrugt 100g

avocado 30g

-middag

tun i vand 60g

peberfrugt 100g

avocado 30

-snack

minimælk 100g

proteinpulver 30g

æble 100

-aften

100g kød

grønsager(ikke majs, kartofler) så mange du vil have

olivenolie 10

-snack

tun i vand 60g

cheasy yogurt 100

kokosolie 4

kcal: 1040 protein: 103 kyldhydrat: 64 fedt: 39...

håber det hjælper, og hvis du virkelig følger den vil du være et andet menneske om 4 uger....

( ps. jeg starter den selv imorgen )

Link to comment
Share on other sites

under kuren vil du skulle meget på toilettet og du vil muligvis være sulten og du vil også have svært ved sove. du skal hver dag lave 1 times vægt/styrketræning hvor du bruger alle de store muskelgrupper, derudover skal du hver dag lave 30-40min cardio træning(cykling, løb, step, boksing) med høj itensitet.

Hvordan kan det på nogen måde være sundt ikke at få sin søvn, gå meget på toilettet og være sulten og så samtidig træne så meget?!

Det strider godt nok en del mod de andre råd bl.a. jeg selv har fået i forbindelse med mit eget vægttab....

Bør man ikke i første omgang tænke på sit velbefindende, og så i anden omgang vægten?

Link to comment
Share on other sites

Eftersom du er 15 år, vokser du stadig, og med dette mener jeg ikke kun i højde (man kan jo så ikke vide om du bliver højere), men din krop generelt. Derfor har du i allerhøjeste grad både brug for en sund og nærende kost i en passende mængde. Derfor vil jeg mene, at 1040 kcal om dagen er for lidt. Det er rigtigt, at det vil medføre et hurtigt vægttab, men det vil ligeledes betyde et stort muskeltab, hvilket du formentlig ikke er interesseret i (mindre muskelmasse er ligeledes enbetydende med en lavere forbrænding = mindre vægttab). Kroppen er meget hurtig til at tilpasse sig forandringer, så hvis du fortsætter med et lavt kalorieindtag, vil kroppen tilpasse sig dette, ved at sætte din forbrænding yderligere ned, hvilket igen betyder at dit vægttab bliver mindre. Det betyder ligeledes, at hvis du begynder at spise bare en smule mere på et tidspunkt, så vil du tage hurtigt på igen, eftersom din forbrænding samt muskelmasse er faldet betydeligt.

Hvis man vil tabe sig, bør man indtage 500 kcal mindre dagligt, end det der svarer til ens ligevægtsindtag. Derfor vil jeg råde dig til at beregne dette (søg på google under "ligevægtsindtag", som er en betegnelse for, hvor mange kcal du kan indtage, og stadig bibeholde din nuværende vægt). Når du så har fundet dette tal, så træk 500 kcal fra, og det tal du så får, vil være det antal kcal du bør spise dagligt. 500 kcal mindre om dagen, vil i dette tilfælde svare til at du taber 1/2 kg om ugen. Det er altså ikke et hurtigt vægttab, men et HOLDBART vægttab, hvilket det andet desværre ikke vil være.

Hvis du er vant til at spise meget usundt, bør du altså foretage en forholdsvis stor ændring i din kost, og derfor vil jeg råde dig til at læse nogle artikler på nettet, som forklarer hvad en sådan kost bør indeholde. der er mange gode artikler netop her på MOL.

Kostplanen, som blev fremført til dig, er dog ikke helt dum, eftersom at den indeholder både protein og kulhydrat i de fleste måltider, hvilket er positivt. Ved et vægttab skal du netop fokusere på at indtage en del protein, så du ikke taber så meget muskelmasse, men i højere grad fedt.

Det er ligeledes en rigtig god ide, både at dyrke cardio samt muskeltræning, som der blev sagt i forbindelse med kostplanen.

For at opsummere og komme med nogle enkle råd, bør du derfor fokusere på:

- At indtage mange proteiner, i form af magert kød, fisk (spis evt en Omega3 fiskeoliepille hver dag, hvis ikke du spiser fisk. Men formentlig kun1 enkelt! Overforbrug er ikke sundt), æg, mm. (proteinpulver vil ligeledes være en god ide, hvis du har mulighed herfor)

- At indtage SUNDE kulhydrater, som kommer fra især frugt og grøntsager, som ligeledes er sprængfyldte med vitaminer og mineraler

- At undgå for mange kulhydrater fra ris, pasta, brød og kartofler (hvis du gerne vil have disse ting, så spis brune ris, grovpasta og groft brød, da disse ting blandt andet indeholder flere fibre og mætter bedre)

- At spise det SUNDE fedt fra fx nødder (ubehandlede - ikke dem der er ristede og saltede), frø, oliven, avocado (monoumættede fedtsyrer) --> husk at det er vigtigt for din krop at den også indtager fedt. den kan ikke leve udelukkende af protein og kulhydrater. Det skal som sagt bare være den sunde fedt.

- At det er vigtigt at din krop har de vitaminer og mineraler som den skal bruge (uden de nødvendige vitaminer og mineraler, kan din krop ikke omsætte den sunde mad tilfredsstillende)

- At drik RIGELIGT med vand! Kroppen har brug for vand, for at kunne fedtforbrænde. Faktisk skal du sørge for at drikke lidt gennem hele dagen, så du ikke mærker at du bliver tørstig (når tørsten melder sig, er kroppen allerede i underskud, hvilket tærrer på den). Sørg for at drikke noget vand inden du skal træne og drik derudover lidt engang imellem, så du ikke mærker tørsten i lige så høj grad (det kan dog stort set ikke undgås under cardio træning = konsitionstræning)

- At træne både konditionstræning og styrketræning - gerne 5 dage om ugen. Du kan evt skifte, så du træner cardio én dag, styrketræning dagen efter osv.

- Sørg for at få nok søvn - gerne 8 timer

Med hensyn til en kostplan, vil jeg derfor sige, at du skal forsøge dig på at få både protein og kulhydrat (i form af frugt og grønt) til stort set alle måltider. Men husk også det sunde fedt, dog i den rigtige mængde. Du kan sagtens tage udgangspunkt i kostplanen, som blev smidt ud på forummet, men jeg ville nok vælge at få flere kcal om dagen. disse bestående af flere proteiner og mere grønt. du kan dog med fordel spise havregryn eller havregrød (selvfølgelig uden at smide en masse sukker herpå) til morgenmad, da det er sundt og mætter længe. Spis evt et stykke frygt hertil. Spis helst 6 gange dagligt, så dit blodsukker bliver stabilt (herved sænker du risikoen for pludselig at blive voldsomt sulten og overspise som et resultat heraf). Når du spiser skal portionerne så selvfølgelig være mindre. Husk at der går 20 minutter fra at du reelt er mæt, rent fysiologisk, til at hjernen modtager signalet om dette, hvilket ofte resulterer i, at man spiser for meget. Spis derfor langsomt, og tag evt en pause undervejs og mærk efter om du virkelig er sulten, eller om du bare har lyst til at spise. Hvis du er overmæt efter et måltid, mister du energien, og bevæger dig derfor ikke særlig meget (der er endnu flere negative ting)

En anden vigtig ting du kan gøre er, at lade være med at spise for meget sent på aftenen. Efter dit aftensmadsmåltid, som gerne skal falde ved 18-19tiden, bør du kun spise et enkelt, og mindre måltid, helst bestående af protein. hvis du får for mange kcal sidst på aftenen, når du ikke at forbrænde dem, og de vil primært sætte sig som fedt på kroppen. drik istedet noget vand, hvis du bliver sulten, eller indtag som sagt et mindre måltid protein. (meget gerne begge dele)

Jeg håber at du kan bruge rådene til noget. På sigt, vil dette være den bedste løsning. Husk på, at det nemmeste ikke altid er det bedste. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Super svar af Hera.

Følg de råd der er blevet givet og du vil opnå et permanent vægttab. Hvis du sulter dig selv, vil du uden tvivl tabe dig, men du tvinger på samme tid din krop til at lagre alt fremtidig mad som energi og derved sætter det sig som fedt/energi til netop når man sulter sig. Altså så snart du påbegynder en normal diæt igen tager du hurtigt det hele på igen. Det er en slags fysisk forsvarsmekanisme kroppen bruger til dårligere tider. Dette er alt sammen hormon betinget og er ret komplekst hvis du ønsker en forklaring skal jeg med glæde give dig den, men lad os holde det simpelt til at starte med. Det interessante ved dette er at man også kan bruge det omvendt til hvis man ønsker en anabolsk effekt.

Dog kan du sagtens ligge 1000kcal i underskud. Benyt evt noget l-glutamin og kreatin til at holde på muskelmassen.

Vigtigst af alt, bliv nu ikke umotiveret så snart du ikke taber dig pronto. Et permanent vægttab tager tid, men giver også det bedste resultat.

Edited by beavers
Link to comment
Share on other sites

Tak for de super gode råd. Jeg håber at kunne bruge disse metoder inden for det halve år.

Jeg regner med, at kunne tabe mig meget, da jeg desværre har en konfirmation inden for den næste måned, og vil knokle igennem, for at se lidt pæn ud i cermonien.

Men tak skal i have, I har gjort et klart indtryk i mit liv, og nu skal jeg fortsætte i den gode retning, og tage mig sammen.

( Da jeg er ny herinde, ved jeg ikke hvordan man svarer, og i tilfælde af citat, ville det fylde meget. )

Tak fordi du gjorde dig tid Hera : )

- 1000 Tak <3

Edited by jonas1994
Link to comment
Share on other sites

Det var skam så lidt! Jeg er glad for at kunne hjælpe.

Jeg ønsker dig held og lykke fremover, med den nye livsstil! Hvis du beholder det gode humør, som fremgår af dit nyeste indlæg, så skal det nok lykkes for dig! Tro mig, sund kost og regelmæssig motion gør underværker, og du vil opleve gode resultater lidt efter lidt! Og husk, at selv en lille fremgang, er en fremgang som man bør være stolt af =)

Jeg håber at du får en rigtig dejlig dag til din konfirmation =)

- Hera

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share