En dag med usund mad under diæt


Aimee
 Share

Recommended Posts

Kære Alle,

Jeg har levet livet lidt for godt de sidste 3 år og har derfor taget 10 kilo på ( fra 57.5 til 67,5, er 168 høj)

Jeg er derfor startet på en diæt udviklet af en amerikansk læge, som har udviklet en kostplan som hun har beskrevet i sin bog " 10 år tyndere".

Det indbefatter at jeg spiser MASSER af protein, og kulhyldrat gennem Frugt og grønt.

Jeg spiser :

3 æg plus 2 håndfulde frugt eller grønt om morgenen.

Frugt, grønt eller nødder til første mellemmåltid.

Til frokost : 2 håndfulde frugt eller grønt og ca 2 håndfulde protein (fisk, kylling, eller magert øko. oksekød)

Mellemmåltid eftermiddag : nødder og frugt eller grøntsager

Aften : 2 håndfulde frugt eller grønt og ca 2 håndfulde protein (fisk, kylling, eller magert øko. oksekød)

Drikker MINDST 2 liter vand hver dag.

Alt steges i olivenolie, og får en del af det hver dag .

Jeg spiser omega 3 kosttilskud, samt kalk og magnesium.

Jeg har TO spørgsmål , FØRST, lyder dette som en optimal kostplan til en livsstilsændring som indbefatter vægttab ( har den første uge jeg har været på den. tabt 2.5 kilo og vejer nu 65 kg)

ANDET spørgsmål :

Jeg skal med mit arbejde ud og spise på fredag, hvilket indbefatter en stor kinesisk buffet, som jeg ELSKER, vil jeg smadre mit vægttab, ved denne ene dag at spise indbagt kylling, rid, foråsruller m.m?????

Yderligere kan nævnes at jeg cykler 20-30 min hver dag, jeg er lige begyndt min træning igen, ca 4-5 gange om ugen i en time .

På forhånd tak for hjælpen!

Link to comment
Share on other sites

Diæten ser fornuftig ud :smile: - imponerende hvis du kan holde energiniveauet oppe uden stivelsesprodukter.

Som udgangspunkt er der jo også okay mad på en kinarestaurant. Ris, salat/frugtbar er jo ikke skidt.. Jeg ville nok holde mig fra de indbagte produkter, men tror bestemt ikke det smadrer din diæt med en offdag... Man skal jo også leve lidt! :smile: - skulle du risikere at smide 100g mindre denne uge, er det vel heller ikke verdens undergang? :wink:

Edit: 3æg om dagen virker dog lidt som overkill - måske du kunne ersatte blommerne med lidt ekstra hvide et par dage om ugen? - men også eneste "negative" kommentar jeg har.

Edited by A_R
Link to comment
Share on other sites

Hej Aimee,

Små justeringer jeg ville anbefale:

- Varier gerne dine fedtkilder (så det ikke kun er olivenolie du får, den er faktisk ikke essentiel) Spis 1 spsk græskarkerneolie, hampfrøolie, macadamianøddeolie eller sesamolie etc. til hvert af dine måltider. Alternativt 2 spsk frø/kerner - græskarkerner, valnødder, pinjekerner osv

- Steg maden i smør eller kokosolie (mættet fedt), da umættet fedt er for ustabilt til stegning

- Sørg for at få mere grønt end frugt, så måske 2 håndfulde frugt om dagen max og resten grøntsager

Hvordan er dit energiniveau på denne kostplan?

Anna

P.S. A_R: man kan sagtens have rigtig højt energiniveau uden stivelsesrige produkter, hvis bare man får nok næring (essentielle aminosyrer, fedtsyrer, kulhydrater og mikronæringsstoffer) :smile:

Edited by Bogs
Link to comment
Share on other sites

Hej Aimee,

Små justeringer jeg ville anbefale:

- Varier gerne dine fedtkilder (så det ikke kun er olivenolie du får, den er faktisk ikke essentiel) Spis 1 spsk græskarkerneolie, hampfrøolie, macadamianøddeolie eller sesamolie etc. til hvert af dine måltider. Alternativt 2 spsk frø/kerner - græskarkerner, valnødder, pinjekerner osv

- Steg maden i smør eller kokosolie (mættet fedt), da umættet fedt er for ustabilt til stegning

- Sørg for at få mere grønt end frugt, så måske 2 håndfulde frugt om dagen max og resten grøntsager

Hvordan er dit energiniveau på denne kostplan?

Anna

P.S. A_R: man kan sagtens have rigtig højt energiniveau uden stivelsesrige produkter, hvis bare man får nok næring (essentielle aminosyrer, fedtsyrer, kulhydrater og mikronæringsstoffer) :smile:

Den er jeg skam med på :smile: - problemet ligger vel i at opretholde et fornuftigt blodglukoseniveau, uden hele tiden at skulle spise? - kan da også være han fint kan småtspise hele tiden, men har personligt ikke muligheden for at spise hver anden time :wink:

Derudover synes jeg dine forslag er reelle nok, omend jeg fint synes man kan stege i rapsolie :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk OVERRASKENDE meget energi... Meget mere end jeg har haft i flere år, og har kun være på diæten i en uge!!!! Er virkelig glad for denne diæt

Jeg spiser også langt mere end 2 håndfulde grønt tre gange om dagen, men det er 2 håndfulde lægen giver som et minimum! Så spiser langt mere...

Jeg er ikke meget for at stege i smør, er ligeså meget smagen jeg ikke kan lide... men er derimod vild med olivienolie. Af andet fedt jeg får, spiser jeg jo omga-3 som kosttilskud, lavet af hørfrøolie, og så spiser jeg fisk hver dag.

Er der andre som mener at jeg vil smadre min kur, ved at gå amok på fredag, efter kun at have været på diæten i halvanden uge der??

Link to comment
Share on other sites

Mht olivenolie til stegning så handler det vidst om at det bliver til transfedtsyrer når det kommer over 160 grader. Flere restauranter har valgt at gå over til en god kvalitet koldpresset rapsolie (jeg oplever dog at rapsolie giver flotte røde materiefyldte bumser hvis jeg spiser det hver dag, hvorfor jeg holder mig til olivenolie).

Mine erfaringer med cocosolie er desværre at det sprøjter noget mere når man eksempelvis steger kylling på panden i cocosolie. Men ellers så skulle det være #1 stegemiddel, set fra et sundhedsmæssigt perspektiv.

En anden mulighed er at tilberede maden i ovnen, så holder du temperaturen på maden under de 160 grader.

Link to comment
Share on other sites

3 æg plus 2 håndfulde frugt eller grønt om morgenen.

Frugt, grønt eller nødder til første mellemmåltid.

Til frokost : 2 håndfulde frugt eller grønt og ca 2 håndfulde protein (fisk, kylling, eller magert øko. oksekød)

Mellemmåltid eftermiddag : nødder og frugt eller grøntsager

Aften : 2 håndfulde frugt eller grønt og ca 2 håndfulde protein (fisk, kylling, eller magert øko. oksekød)

smart at justere portion størrelsen efter personens håndstørrelse ... men hva nu hvis det er en dværg med store hænder ? :nonono:

Overvej evt at købe en god dyr pande så kan du stort set undgå at bruge fedtstof til stegning, og istedet spise olien i sin rå ustegte form ved siden af :dry:

Link to comment
Share on other sites

Gi' den gas på den kinesiske på fredag! Det ville da være ærgeligt, hvis dit projekt skulle komme i vejen for alle sociale aktiviter! Worst case vågner du op lørdag med lidt tømmermænd og har i alt måske taget et par hundrede gram, eller udsat dit samlede vægttab et par dages tid :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share