Vægttab og muskelopbygning


thl1983
 Share

Recommended Posts

Hej med jer:)

Håber at i kan hjælpe et stk. hunkøn med lidt gode råd og vedledning;)

Jeg har siden 1. januar til nu, tabt mig 6,8 kg. Startede på 61,5 og ligger i dag på omkring 54,7 kg. (166-167 cm høj, 25 år)

Metoden jeg har brugt, har været et dagligt kalorieunderskud på 500-700 kcal, samt løbetræning 5-6 gange om ugen (+ en lille smule styrketræning) - ingen hokus pokus der;).

Jeg har det rigtig fint med den vægt jeg har opnået. Jeg har indtil for et års tid siden altid lagt omkring 55 kg, og det er her jeg føler mig bedst tilpas. Det skal siges at jeg er meget spinkel af bygning, så det fedt som er tilbage på kroppen, ser ud af mere end det er, hvis i forstår:).

På længere sigt vil jeg derfor gerne opbygge et kg muskler, og tabe et kg fedt, således at jeg lander på de ca. 55 kg, og bliver lidt fastere i det. Jeg har i forbindelse med mit vægttab ikke dyrket så meget styrketræning (nok en fejl), til gengæld dyrket en del cardio, som jeg er meget glad for, især løb.

Jeg har været meget obs. på at få nok proteiner gennem perioden, for ikke at tabe for mange muskler, men tror alligevel at der er smuttet lidt, men det kan vel heller ikke undgåes?

Mit spørgsmål er således hvordan dette ville kunne lykkes?. Jeg har hørt at vægtab og muskelopbygning samtidigt, er næsten umuligt?. Ville det så være smartest at tabe mig de sidste ca. 700 g og herefter begynde at styrketræne?.

I hvor høj grad er cardio muskelopbyggende?. Synes at mine lårmuskler er blevet større, men det er måske indbildning?. Er det nødvendigt med masser af styrketræning for at øge mængden af muskler? (det er det vel nok), synes nemlig det er SÅ kedeligt!. Og hvor længe vil i vurdere det til at tage?.

Sikke en masse spørgsmål!

På forhånd tusind tak for svar.

Mvh Trine

Link to comment
Share on other sites

Hej Trine

Først vil jeg lige kommentere din afslutningskommentar. Du behøver IKKE at styrketræne, for at få muskler, men det vil helt klart være den bedste løsning. At dyrke motion handler selvfølgelig om, hvad der motivere en selv. Jeg siger det samme til dig, som jeg plejer at sige til mine kunder (Personlig træning): Whatever works for you. Hader du bare at styrketræne, så lad vær. Når det så er sagt, så vil jeg gerne høre, om du udelukkende styrketræner på maskiner, eller bruger du frie vægte?

Jeg tror at Kettlebell-træning vil være noget for dig (kig youtube). Svømning eller roning kunne også være aktuelt for muskelopbygning.

Det er rigtigt, at det er meget svært at tabe sig mens man opbygger muskelmasse. Det kan dog lade sig gøre, men det kræver, at du taber dig utrolig langsomt, og i så fald vil jeg nok anbefale di at styrketræne. Hvis du nu vælger at styrketræne, så sørg for at spise godt, så vil du opbygge muskelmasse i løbet af no time.

Men husk langsomt vægttab for bibeholdelse af muskelmasse. Max et ½ kg om ugen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share