svømmeteknik


hanshenrik
 Share

Recommended Posts

Jeg vil anbefale dig at melde dig ind i en svømmeklub. Der plejer at være rimelig god guidance.

Ydermere vil jeg ikke anbefale dig at svømme bryst. Der er ingen almindelige danskere som kan svømme rigtig bryst, og det belaster faktisk knæleddene pga. nogle vrid, som knæet ikke er bygget til at tage.

Jeg vil som svømmer gennem 11 år, heraf 6 år på højt niveau, sige, at det ikke er muligt at lære at svømme ud fra en video :smile: Det svarer til, at du vil lære at spille fodbold som Ronaldinho ved at se videoer af ham. Den bedste måde at lære at svømme på er at gøre det. De bevægelser rigtige svømmere laver, de detaljer de udfører, vil ikke have nogen effekt for begynderen, idet man skal være ret habil for at kunne lave disse rigtigt.

Når det er sagt, så synes jeg det er friskt at du vil lære at svømme bedre! Den eneste måde at blive bedre på er dog, at du hopper i vandet og mærker, hvad der virker for dig. Og så gør mig, og dig selv en tjeneste: Lad være med at svømme bryst. Det er en fejl i det danske samfund at vi lærer bryst før crawl :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale dig at melde dig ind i en svømmeklub. Der plejer at være rimelig god guidance.

Ydermere vil jeg ikke anbefale dig at svømme bryst. Der er ingen almindelige danskere som kan svømme rigtig bryst, og det belaster faktisk knæleddene pga. nogle vrid, som knæet ikke er bygget til at tage.

Jeg vil som svømmer gennem 11 år, heraf 6 år på højt niveau, sige, at det ikke er muligt at lære at svømme ud fra en video :smile: Det svarer til, at du vil lære at spille fodbold som Ronaldinho ved at se videoer af ham. Den bedste måde at lære at svømme på er at gøre det. De bevægelser rigtige svømmere laver, de detaljer de udfører, vil ikke have nogen effekt for begynderen, idet man skal være ret habil for at kunne lave disse rigtigt.

Når det er sagt, så synes jeg det er friskt at du vil lære at svømme bedre! Den eneste måde at blive bedre på er dog, at du hopper i vandet og mærker, hvad der virker for dig. Og så gør mig, og dig selv en tjeneste: Lad være med at svømme bryst. Det er en fejl i det danske samfund at vi lærer bryst før crawl :smile:

Jeg giver dig ret i brystsvømningen er den formentligt sværste diciplin rent teknisk og man af flere årsager ikke bør lærere den først. Men når du siger at ingen almindelige danskere kan svømme korrekt bryst, hvor mange almindelige danksere mener du så kan svømmem korrekt crawl? Næppe ret mange udover konkurrence svømmere, hvis vi snakker om at kunne udføre høje albuer, recovery, insweep, downsweep, rotation og de øvrige facetter som er i crawlen.

Men til trådstarter så er vejen frem at melde sig ind i en svømmeklub, du kan ikke lærer at svømme udfra en video. Problemet ved svømning af at mange ikke har følelsen af hvad de laver i vandet. Så selvom man tror man udfører det rigtigt så vil det ofte kun være meget små ændriger som reelt sker og derfor er det godt at have en træner på kanten som kan instruerer dig og fortælle, hvad du gør forkert og hvornår du gør noget rigtigt!

Link to comment
Share on other sites

....det samme som de siger :-)

Jeg arbejder som livredder og svømmmetræner og det er forbløffende hvor dårligt teknisk set folk svømmer, du kan måske bare spøre livredderne i din lokal svømmehal om hvilket hold de ville anbefale dig?

Det er hårdt arbejde at lære at svømme ortenligt, eller bare nogenlunde fornuftigt... Hvis du har mulighed syntes jeg måske det kan betale sig med en personlig træner?

Link to comment
Share on other sites

Her er en fornuftig hjemmeside at lære fra

Som andre siger. Det er ikke nemt at lære svömning bare fra video. Det hænger i min optik primært sammen med at manger sprinter det mest elementære over.

Lær at slappe af i vandet og få styr på din balance i vandet!!

Få styr på de to ting inden du begynder at svömme en masse baner og du gör dig selv en stor tjeneste.

Jeg kunne godt tænke mig at höre et argument for at det er smart at lære brystsvömning först.

Bryst svömning er ikke svært at lære for en nybegynder. Det er en svært disciplin rent teknisk hvis vi snakker konkurrencesvömning men ikke til almindeligt træningsbrug.

Det samme gælder crawl.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share