Løbetræning og lårmuskler


Hobbitten
 Share

Recommended Posts

Jeg læste en artikel i Iform hos lægen den ene dag om at cykling til og fra skole/arbejde kunne gavne ens kondition (Nej virkelig?!)

en af de ting jeg lagde særligt mærke til var en af underoverskrifterne. "Giver det store lårmuskler?"

Forfatteren beskrev at når man trænede sine lår store, ville man normalt gøre det med langt større belastning, færre reps end hvad man gør når man cykler samt med længere pause mellem hver øvelse.

Hvordan er det lige med løbetræning?

Hvordan påvirker det ens lårmuskler?

Og er der andre ting det påvirker særligt?

Jeg tænker hovedsageligt på alm. distance løb ikke så meget på intervaltræning...

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke distanceløb vil give nogen markant ændrig i størrelsen på lårmusklerne.

Men hvis man f.eks. kigger på fodbold spillere har de ofte forholdvis store lår, det tror jeg ikke kommer af tunge squats men af den interval træning de dyrker.

Link to comment
Share on other sites

Du vil jo formodenligt altid få større muskler af at træne - men da du samtidig også forbrænder fedt, så vil det sjældent være noget man lægger mærke til! Jeg synes i hvert fald selv mine lår er blevet mindre og pænere, fordi jeg er blevet mere tonet!!

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke distanceløb vil give nogen markant ændrig i størrelsen på lårmusklerne.

Men hvis man f.eks. kigger på fodbold spillere har de ofte forholdvis store lår, det tror jeg ikke kommer af tunge squats men af den interval træning de dyrker.

Og der tror jeg virkelig du tager fejl.

Link to comment
Share on other sites

Cykling og løb giver på sigt ikke større lår :4thumbup:

Men hvis man kombinerer det med styrketræning og den rette kost, så ... :w00t:

Styrketræning på cykel er f.eks decideret træning i tunge gear ...

Fodboldspillere træner styrketræning for bl.a. at undgå skader, netop fordi de bevæger sig akavet på grønsværen.

Link to comment
Share on other sites

Af personlig erfaring kan jeg sige at mine lår voksede en del, efter jeg begyndte at træne fodbold to gange om ugen (FC Zulu), plus en ugentlig kamp... Hertil skal det siges at jeg var helt utrænet i forvejen, bortset fra ca 10km cykling om dagen.

Men at løb giver kæmpe lår? Nej...

Link to comment
Share on other sites

Som det er nævnt tidligere i denne tråd er belastningen alt for lille til at stimulere hypertrofi, med mindre man har at gøre med en total utrænet.

Ved høj intens interval træning får du også belastet lårene en del

Jeg snakker ikke bodybuilder stænger her, men er overbevist om at du kan opnå en del vækst på lårene ved fodbold træning/interval træning

Edited by Psygurd
Link to comment
Share on other sites

Generelt vil der ikke opstå den store muskeltilvækst af udholdenhedstræning af underkroppen (løb og cykel). Er ens muskler dog meget små i forhold til deres potentiale og/eller man har en bevægelsesstil der sætter store krav til muskelstyrke (og evt inkluderer en del anaerobt arbejde i sin træning), findes der dog individer som oplever en vis muskelvækst af udholdenhedstræning!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share