Hvilken ny citybike?


Guest Slettet_19012014
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet_19012014

Jeg er på udkig efter en ny citybike, som skal bruges til ca. 10 km cykling dagligt (også om vinteren). Jeg har efterhånden været rigtig mange cykelbutikker igennem i Århus, og synes godt nok det er meget svært at vælge.

Jeg er dog kommet frem til at udvendiggear er vejen frem, ligesom v-bremser er at fortrække fremfor rullebremser. Jeg kunne fint nøjes med 8 udvendig gear, og dermed kun en klinke foran, men desværre er langt de fleste af disse type cykler med rullebremser, og så koster det heller ikke ret meget mere at få de ekstra gear.

I går har jeg været nede ved jensen cykler, og prøvet en cykel de kalder "Jensen sport", som virkelig virker som en kanon cykel, og så koste den kun 3.600 med et Shimano Sora geargruppe.

Jeg har desværre ikke kunne finde cyklen på deres hjemmeside, men er der nogen der har nogen erfaringer med Jensen, og specielt deres sports model? Vil den være et optimal køb for mig?

Link to comment
Share on other sites

Rullebremser vejer en del, men jeg var nu ret glad for dem på min forrige transportcykel.

MBKs streetbikes er pæne, dog med en billig shimano-gruppe til ~4,5k i alt. Man skal normalt også lidt højere pris hvis du vil have f.eks. Shimano Tiagra gear.

Avenue er seje og fås med bedre udstyr, men prisen er derefter. Efter at have haft en i et par år er jeg ikke overbevist om deres holdbarhed, men stadig en møjlækker cykel.

Centurion Basic Free herre 8 gear har tilgengæld præcis hvad du søger - udvendige gear og v-bremser.

Kildemoes Logic sport med en stak udvendige og rullebremser.

PS: Er du sikker på du har brug for mere end et gear? :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_19012014
Rullebremser vejer en del, men jeg var nu ret glad for dem på min forrige transportcykel.

MBKs streetbikes er pæne, dog med en billig shimano-gruppe til ~4,5k i alt. Man skal normalt også lidt højere pris hvis du vil have f.eks. Shimano Tiagra gear.

Avenue er seje og fås med bedre udstyr, men prisen er derefter. Efter at have haft en i et par år er jeg ikke overbevist om deres holdbarhed, men stadig en møjlækker cykel.

Centurion Basic Free herre 8 gear har tilgengæld præcis hvad du søger - udvendige gear og v-bremser.

Kildemoes Logic sport med en stak udvendige og rullebremser.

PS: Er du sikker på du har brug for mere end et gear? :bigsmile:

Nu har du jo både prøvet rullebremser og v-bremser, så du må vide hvad du bedst kan lide? Pt. har du v-bremser, så er vel det du er mest glad for?

Her i går prøvede jeg 3 forskellige cykler op af en stejl bakke:

1. 7 indvendiggear og rullebremse

2. 8 udvendig gear og rullebremse

3. Ca. 24 udvendiggear og v bremser

Nr. 1 virkede nærmest som at træde i en elastik, og den var meget tung op af bakken. Nr. 2 var lidt bedre, men den var stadig tung. Nr 3 fløj nærmest op. Sælgeren forklarede at det var noget med at pr 100 g der var placeret ved hjulene svarede til 1 kg andre steder på cyklen.

Kan se der sidder Shimano 2200 på Centurion Basic Free herre 8 gear, og ved ikke lige om det en geargruppe der er god?

Derudover står Centurionen til 4.299 kr, hvor jeg kan få den Jensen Sport til 3.600 plus skærme mm. Sælger ved Jensen påstod også jeg ikke kunne finde en lige så god cykel til den pris andre steder, men det skal de vel også sige.

Et gears cykler er udelukket, har brug for gear til bakkerne :smile:

Men har sgu svært ved at finde ud af hvad jeg vil, for af og til ville det også være dejlig med en vedligeholdelses fri cykel, specielt om vinteren. Sådan en cykel skulle så bestå af 7 indvendig gear og rullebremser. Jeg er dog kommet frem til det må være begrænset hvor meget vedligeholdelses der er ved v bremser og udvendiggear, og det giver en væsentlig bedre køreegenskab, så det må kunne betale sig at bruge 10 minutter hver 7/14 dag til at gøre cyklen ren.

Link to comment
Share on other sites

Nu har du jo både prøvet rullebremser og v-bremser, så du må vide hvad du bedst kan lide? Pt. har du v-bremser, så er vel det du er mest glad for?

Det rare ved rullebremser er at de virker lige godt altid uanset vind og vejr, og der er intet vedligehold på dem (forstået sådan at hvis der sker noget så skal de til cykelmanden).

Ulempen er at de trods alt vejer en del.

Fælgbremser er i den anden grøft. De bremser lige så godt i tørt vejr (mindst), men der skal hives en del mere i regn for at få bremseevnen. De kommer også lidt nemmere ud af justering og klodserne skal skiftes en gang om året eller deromkring, men det overlever man lige.

Min nuværende cykel er i en lidt anden kategori end den forrige, og på den var rullebremser slet ikke en mulighed, hverken i praksis eller rent stilmæssigt. :bigsmile:

Jeg kan også bedre lide den type bremsearme min har, der fungere efter samme konstruktion som bremser på racere i modsætning til bremserne på Centurionen f.eks. som er meget typisk. De har muligvis lige god bremse effekt, men der er ganske enkelt mindre at skulle justere ift vinklen klodsen rammer fælgen på den type jeg nu har.

Nu har jeg også konvereteret den til fixed, og så bruger jeg egentlig bremserne ret minimalt, så der kunne næsten sidde hvadsomhelst på, hvis ikke udseendet havde betydning. :bigsmile:

Nr. 1 virkede nærmest som at træde i en elastik, og den var meget tung op af bakken. Nr. 2 var lidt bedre, men den var stadig tung. Nr 3 fløj nærmest op. Sælgeren forklarede at det var noget med at pr 100 g der var placeret ved hjulene svarede til 1 kg andre steder på cyklen.

Det er klart at roterende vægt koster meget mere energi, men den tunge del af rullebremsen sidder fikseret og kører altså ikke med rundt, så det er kun skiven der følger med og i og med den jo sidder inderst betyder det mindre end vægten af dækket f.eks.

Hvor meget vejede de tre cykler?

Kan se der sidder Shimano 2200 på Centurion Basic Free herre 8 gear, og ved ikke lige om det en geargruppe der er god?

Det er så vidt jeg ved den laveste navngivne gruppe fra Shimano. Rækken er 2200, Sora, Tiagra, 105, Ultegra, Dura-Ace. De to sidste sidder som regel kun på racere fra 10k og op. 105 skulle også være acceptabel på en racer. Jeg har faktisk ikke prøvet hvor stor forskellen er i praksis.

Derudover står Centurionen til 4.299 kr, hvor jeg kan få den Jensen Sport til 3.600 plus skærme mm. Sælger ved Jensen påstod også jeg ikke kunne finde en lige så god cykel til den pris andre steder, men det skal de vel også sige.

Et gears cykler er udelukket, har brug for gear til bakkerne :smile:

Men har sgu svært ved at finde ud af hvad jeg vil, for af og til ville det også være dejlig med en vedligeholdelses fri cykel, specielt om vinteren. Sådan en cykel skulle så bestå af 7 indvendig gear og rullebremser. Jeg er dog kommet frem til det må være begrænset hvor meget vedligeholdelses der er ved v bremser og udvendiggear, og det giver en væsentlig bedre køreegenskab, så det må kunne betale sig at bruge 10 minutter hver 7/14 dag til at gøre cyklen ren.

Jeg synes ikke det var det store problem at vedligeholde udvendige gear om vinteren.

Jeg har måske smurt den max 1 gang om måneden og endnu sjældnere givet den en tur i sådan en rensefætter. En spand varmt sæbevand og en stiv børste kan dog gøre din kæde fin på ganske få minutter.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_19012014
Det rare ved rullebremser er at de virker lige godt altid uanset vind og vejr, og der er intet vedligehold på dem (forstået sådan at hvis der sker noget så skal de til cykelmanden).

Ulempen er at de trods alt vejer en del.

Fælgbremser er i den anden grøft. De bremser lige så godt i tørt vejr (mindst), men der skal hives en del mere i regn for at få bremseevnen. De kommer også lidt nemmere ud af justering og klodserne skal skiftes en gang om året eller deromkring, men det overlever man lige.

Min nuværende cykel er i en lidt anden kategori end den forrige, og på den var rullebremser slet ikke en mulighed, hverken i praksis eller rent stilmæssigt. :bigsmile:

Jeg kan også bedre lide den type bremsearme min har, der fungere efter samme konstruktion som bremser på racere i modsætning til bremserne på Centurionen f.eks. som er meget typisk. De har muligvis lige god bremse effekt, men der er ganske enkelt mindre at skulle justere ift vinklen klodsen rammer fælgen på den type jeg nu har.

Nu har jeg også konvereteret den til fixed, og så bruger jeg egentlig bremserne ret minimalt, så der kunne næsten sidde hvadsomhelst på, hvis ikke udseendet havde betydning. :bigsmile:

Det er klart at roterende vægt koster meget mere energi, men den tunge del af rullebremsen sidder fikseret og kører altså ikke med rundt, så det er kun skiven der følger med og i og med den jo sidder inderst betyder det mindre end vægten af dækket f.eks.

Hvor meget vejede de tre cykler?

Det er så vidt jeg ved den laveste navngivne gruppe fra Shimano. Rækken er 2200, Sora, Tiagra, 105, Ultegra, Dura-Ace. De to sidste sidder som regel kun på racere fra 10k og op. 105 skulle også være acceptabel på en racer. Jeg har faktisk ikke prøvet hvor stor forskellen er i praksis.

Jeg synes ikke det var det store problem at vedligeholde udvendige gear om vinteren.

Jeg har måske smurt den max 1 gang om måneden og endnu sjældnere givet den en tur i sådan en rensefætter. En spand varmt sæbevand og en stiv børste kan dog gøre din kæde fin på ganske få minutter.

Ved desværre ikke præcis hvad de tre cykler vejede, men tror næsten jeg vil prøve samme nummer ved en anden forhandler, for at mærke om der virkelig er så stor forskel som jeg kunne mærke der.

Nu kan jeg se i en ældre tråd fra 2004, at du også har haft en Jensen cykel, hvordan synes du den var?

Har nemlig lidt svært ved at forstå hvordan de kan være de eneste der producere i Danmark, og så kan de samtidig lave god kvalitet til en lav pris. I Danmark plejer vi godt at kunne lave god kvalitet, men så plejer prisen også at være høj

Link to comment
Share on other sites

Ved desværre ikke præcis hvad de tre cykler vejede, men tror næsten jeg vil prøve samme nummer ved en anden forhandler, for at mærke om der virkelig er så stor forskel som jeg kunne mærke der.

Nu kan jeg se i en ældre tråd fra 2004, at du også har haft en Jensen cykel, hvordan synes du den var?

Har nemlig lidt svært ved at forstå hvordan de kan være de eneste der producere i Danmark, og så kan de samtidig lave god kvalitet til en lav pris. I Danmark plejer vi godt at kunne lave god kvalitet, men så plejer prisen også at være høj

Den var skam ganske fin - indtil jeg fik trådt det indvendige gear i smadder efter ca 1 år. Om det var et enkeltstående tilfælde eller et udtryk for at indvendige gear ikke kan klare min enorme trædekraft skal jeg ikke kunne sige. :wink:

Og den blev så nakket inden jeg nåede at få det skiftet. :laugh:

Jeg havde også en smule bøvl med bl.a. støtteben fordi Jensen cyklen er en lille smule custom, så der ikke helt var de samme huller og mellemrum som på andre cykler.

Dertil var det også lidt bøvlet at butikken lå 10-15km fra hvor jeg boede, når den skulle til service mm.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_19012014
Den var skam ganske fin - indtil jeg fik trådt det indvendige gear i smadder efter ca 1 år. Om det var et enkeltstående tilfælde eller et udtryk for at indvendige gear ikke kan klare min enorme trædekraft skal jeg ikke kunne sige. :wink:

Og den blev så nakket inden jeg nåede at få det skiftet. :laugh:

Jeg havde også en smule bøvl med bl.a. støtteben fordi Jensen cyklen er en lille smule custom, så der ikke helt var de samme huller og mellemrum som på andre cykler.

Dertil var det også lidt bøvlet at butikken lå 10-15km fra hvor jeg boede, når den skulle til service mm.

Du skrev i den tråd fra 2004, at du ikke kunne mærke forskel på indvendig- og udvendiggear, og derfor valgte du naturligvis de indvendiggear. Hvad var det så der gjorde du valgte en Avenue med udvendiggear senere, kunne du så lige pludselig mærke forskel på indvendig- og udvendiggear? :smile:

Kan bare se du har været igennem mange af de samme overvejelser som mig før, så prøver lige at høste noget erfaring :smile:

Link to comment
Share on other sites

min erfaring med indvendige gear på min første avenue, er meget tilsvarende MaxP's de begyndte at få problemer inden et år, og cyklen blev stjålet inden jeg kunne nå at reklamere. Så det er ikke umiddelbart noget jeg vil anbefale hvis man kører meget og træder lidt igennem.

Link to comment
Share on other sites

Du skrev i den tråd fra 2004, at du ikke kunne mærke forskel på indvendig- og udvendiggear, og derfor valgte du naturligvis de indvendiggear. Hvad var det så der gjorde du valgte en Avenue med udvendiggear senere, kunne du så lige pludselig mærke forskel på indvendig- og udvendiggear? :smile:

Kan bare se du har været igennem mange af de samme overvejelser som mig før, så prøver lige at høste noget erfaring :smile:

Jeg husker ikke hvor meget test der lå til grund for min vurdering på det tidspunkt, men da jeg så skulle have Avenuen havde jeg jo hørt fra en del at der gik meget energi tabt i indvendige gear og det samme sagde de hvor jeg så valgte at købe Avenuen. Dertil var det selvfølgelig også en faktor at jeg lige havde kværnet et indvendigt gear.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_19012014

Har lige været nede og kigge på Jensen Sport cyklen igen, og sælgeren nævnte for mig at da de selv bygger cyklerne kunne jeg få lavet en speciale lavet cykel med de dele jeg ville have. Overvejer derfor lidt om man skulle bestille en cykel med Tiagra eller 105 geargruppe alt afhængig af pris. Havde egentlig tænkt mig at vælge kun en klinge foran, så jeg kunne spare forskifteren væk, men har godt nok hørt om nogen der fraråder dette, da man så nemt kommer til at køre i et skævegear, hvilket vil slide på cyklen, nogen der kan bekræfte om det er rigtig?

Ellers andre ting man skal overveje, hvis man får en speciale lavet cykel?

Link to comment
Share on other sites

Har lige været nede og kigge på Jensen Sport cyklen igen, og sælgeren nævnte for mig at da de selv bygger cyklerne kunne jeg få lavet en speciale lavet cykel med de dele jeg ville have. Overvejer derfor lidt om man skulle bestille en cykel med Tiagra eller 105 geargruppe alt afhængig af pris. Havde egentlig tænkt mig at vælge kun en klinge foran, så jeg kunne spare forskifteren væk, men har godt nok hørt om nogen der fraråder dette, da man så nemt kommer til at køre i et skævegear, hvilket vil slide på cyklen, nogen der kan bekræfte om det er rigtig?

Ellers andre ting man skal overveje, hvis man får en speciale lavet cykel?

Når kæden er i ydergearene vil kraftoverførslen være dårligere og det slider naturligvis mere på kæde og tandhjul.

Men overvej hvor stort problemet egentlig er. Bortset fra at de første to pedalomdrejninger fra du starter sikkert sker i første så vil du nok i 90-95% af tiden befinde dig i 2-3 midtergear med mindre din rute er meget varieret.

Det vil altså være ganske sjældent du vil være i ydergearene og slide lidt mere på grejet.

Derudover er der næppe noget særligt at overveje ang en speciallavet cykel. Det er stadig standardkomponenter der sidder på og jeg kan heller ikke se det bør gøre nogen forskel sådan rent forbrugerrettighedsmæssigt. Mere custom er det heller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_19012014
Når kæden er i ydergearene vil kraftoverførslen være dårligere og det slider naturligvis mere på kæde og tandhjul.

Men overvej hvor stort problemet egentlig er. Bortset fra at de første to pedalomdrejninger fra du starter sikkert sker i første så vil du nok i 90-95% af tiden befinde dig i 2-3 midtergear med mindre din rute er meget varieret.

Det vil altså være ganske sjældent du vil være i ydergearene og slide lidt mere på grejet.

Derudover er der næppe noget særligt at overveje ang en speciallavet cykel. Det er stadig standardkomponenter der sidder på og jeg kan heller ikke se det bør gøre nogen forskel sådan rent forbrugerrettighedsmæssigt. Mere custom er det heller ikke.

Ok jamen så synes jeg nærmest det vil være klogest at gå efter kun en klinge med en Tiagra eller 105 geargruppe, så må jeg lige finde ud af hvad det vil koste

Link to comment
Share on other sites

Har nemlig lidt svært ved at forstå hvordan de kan være de eneste der producere i Danmark, og så kan de samtidig lave god kvalitet til en lav pris. I Danmark plejer vi godt at kunne lave god kvalitet, men så plejer prisen også at være høj

Jensen Cykler laver ikke længere deres egne cykler. De samler dem allerhøjst.

Udover det, så får MaxP skrevet en masse fornuftigt i tråden :smile:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_19012014
Jensen Cykler laver ikke længere deres egne cykler. De samler dem allerhøjst.

Udover det, så får MaxP skrevet en masse fornuftigt i tråden :smile:

Ok så giver det måske lidt mere mening at de kan lave kvalitet til en lav pris :smile: På deres hjemmeside kan man fx se de i hvert fald ikke bruger penge på ret meget markedsføring

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_19012014

Er lige kommet hjem fra Jensens cykler igen, og tror måske jeg snakkede med selve ejeren denne gang.

Han mente det ville være dumt og dyrt at lave "Jensen Sport" om til kun at have en klinge, og han foreslog derfor en helt anden cykel. Det var en cykel som han ikke havde flere af i butikken, og på laget havde de kun cykler tilbage i små størrelser, men han mente den ville være passe mig fint. Cyklen er med Shimano 105, og med 8 udvendiggear samt v bremser, hvilket jo lige var det jeg ledte efter. Derudover kunne jeg få skærme, lås, støtteben, bagagebære og "pukteringsfri dæk" til en total pris på ca. 4.000 kr.

Synes prisen lyder utrolig billig, men han har åbenbart en model i rest han skal have solgt. Jeg undre mig dog over hvordan han kunne vide præcis hvilken størrelse cykel jeg kunne have, ved ikke om han bare har et godt øjemål, eller han bare prøver at få solgt ud af sit restlager?

Derudover var der ikke bananstik på styret, og der var ikke de håndtag jeg gerne ville have, men det kunne nemt skiftes ud. Selve skiftning af gear var dog lidt speciel, for der skulle man dreje håndtaget rundt som man gør ved indvendiggear, har det nogen ulemper i forhold til den måde man normalt skifter gear? Han sagde det var meget brugt indenfor MBK.

Cykles skulle dog først laves/samles, som desværre ikke kunne blive før d. 19/5. Jeg har dog ikke forpligtet mig til cyklen, så hvis cyklen ikke er som jeg forventer var der ikke noget problem med at siger nej tak, og prøve at finde en anden, så det lyder meget godt.

Alt i alt tror jeg det her bliver den bedste cykel til mig, men selvfølgelig lidt svært at vide når man ikke har prøvet den :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er uden tvivl en god pris - restlager eller ej. Bare husk at få lavet kædelinjen så den passer med det gear du bruger mest.

Mht. til størrelsen, så lærer man hurtigt at lurrer hvilke størrelser folk skal have, så jeg tror ikke at han prøver at give dig en størrelse som ikke passer dig.

Skiftegrebet skal du ikke tænke over - det virker lige så godt, som alt andet, og det er bare en vanesag at vende sig til.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_19012014
Det er uden tvivl en god pris - restlager eller ej. Bare husk at få lavet kædelinjen så den passer med det gear du bruger mest.

Mht. til størrelsen, så lærer man hurtigt at lurrer hvilke størrelser folk skal have, så jeg tror ikke at han prøver at give dig en størrelse som ikke passer dig.

Skiftegrebet skal du ikke tænke over - det virker lige så godt, som alt andet, og det er bare en vanesag at vende sig til.

Ok jamen det lyder alt sammen meget godt :smile: Ser ud til Jensen lever op til deres ry om kvalitet til en lav pris så

Link to comment
Share on other sites

Det er uden tvivl en god pris - restlager eller ej. Bare husk at få lavet kædelinjen så den passer med det gear du bruger mest.

Mht. til størrelsen, så lærer man hurtigt at lurrer hvilke størrelser folk skal have, så jeg tror ikke at han prøver at give dig en størrelse som ikke passer dig.

Skiftegrebet skal du ikke tænke over - det virker lige så godt, som alt andet, og det er bare en vanesag at vende sig til.

Du glemte at skrive "Mvh Cykelsmeden" :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_19012014
Jeg havde et tilsvarende gearskifte på min første MTB og det fungerede faktisk ganske udemærket. Der er osse nogle fordele ved det som at man kan skifte flere gear af gangen.

Bliver lige nødt til at spørger om hvad ulemperne så er? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share