Marathon-træning


FinnGasolin
 Share

Recommended Posts

Tror 25 km er meget passende. Jeg er også ved at træne til Stockholm marathon, mit første marathon. Jeg har ikke engang været oppe på 25 men har løbet 21 km de sidste fire søndage. Imorgen kommer jeg op på 25 km som den eneste gang inden jeg skal til Stockholm. Mit mål erat gennemføre under 5timer, jegved ikke om du har et specifikt mål?

Link to comment
Share on other sites

Det er nemlig også mit indtryk, at 25 km. er meget passende (læste også nogle råd om at holde de lange ture under 30 km, da restitutionstiden er for lang - har dog ingen evidens).. Er selv debutant - skal løbe Natursti Marathon d. 21 maj :)

Jeg satser på at komme under 4 timer - i nærheden af 3 timer og 45 minutter :)

Link to comment
Share on other sites

Hej med dig,

Du kan træne til marathon på mange forskellige måder. Det vigtigste er, at du træner kontinuerligt og ikke har for mange udsving i antallet af km pr uge i træningen frem mod dit marathon.

Jeg kender løbere der aldrig løber længere end 13-14 km af gangen. Til gengæld har de en større hyppighed i deres træning, de har altså flere kortere træningspas pr. uge. De træner også 2 gange om dagen.

fx træner Peder Troldborg 2x7km om dagen hvor han i stort set alle træningspassene havde indlagt træning i marathontempo. Han løb altså ca 14km om dagen alle ugens dage. Nogle gange løb han kun 1 gang om dagen og der var turen ca 13km lang.

Han trænede specifikt, han trænede ca 90km om ugen, han lagde alt træningen som transport til og fra arbejde (tidsbesparende). Peder Troldborg har den filosofi at træningen ikke skal fylde mere end højest nødvendigt og det ikke behøver at være laaaangt og tidskrævende. Det er vigtigt at man mentalt kan rumme at træne meget over en længere periode og det kan man kun hvis det ikke fylder ALT i ens liv. Det må ikke gå ud over familien eller byturen med vennerne, med mindre man lever af det.

Peder Troldborg har løbet 2 timer og 20 min - 2 timer og 30 min. 5-6 gange.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ofret ufatteligt meget tid og mange kræfter på at blive klar fysisk og mentalt - specielt de sidste 3 måneder - så det skal bare lykkedes!

Jeg løber 4 gange om ugen; 3 kortere ture à 10-14 km. og en lang på 21+ km.

Håber ihvert fald at jeg burde være ved at være klar nu! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share