Adventure Race træning


Didrik
 Share

Recommended Posts

Jeg er sammen med 3 andre 40-årige drengerøve netop startet på træningen til at kunne gennemføre et Adventure Race i løbet af sommeren 2003. Vi er allesammen erfarne motionister, selv om det for mit vedkomende ligger flere kalenderår tilbage.

Problemet er nu, at jeg ikke mener at vi blot skal følge f.eks. et maratonprogram til løberer eller til cykelfolket. Multisport er jo en bredt sammensat diciplin som indebære gang, løb, cykling, rulleskøjteløb, kajak m.v.

Så hvordan hulen sammensætter vi et program som giver os stor udholdenhed i flere dicipliner, men som omvendt ikke kræver 8 timers træning hver dag... :confused2:

Hilsen

Didrik

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender en som har været med til en Advance Race turnering på Bornholm, det er godt nok noget af en mundfuld ;)

Hvor lang tid er der til turneringen skal finde sted?

Hvordan fordeler diciplinerne sig med længde og rækkefølge?

Hvordan er jeres form i øjeblikket?

Har i nogen specialiteter (eks. tidligere kajakroere, løbere, cykkelryttere)

Link to comment
Share on other sites

Find ud af så meget om løbet som muligt, i god tid, og tilpas træningen herefter.

Vurder i hvilke discipliner der er mest tid at hente, og træn denne disciplin mest. Nogle discipliner er mest med for oplevelsens og variationens skyld, så dem får man ikke specielt meget ud af at træne. Et basiskendskab er nok.

For mit eget vedkommende har vi altid prioriteret løbetræningen højest, da den plejer at udgøre en relativt stor del af racet. Væn Jer til at løbe med rygsæk på, og få mange kilometer i benene, så i får opbygget en god udholdenhed. Derudover synes jeg at det er vigtigt at træne SAMMEN. Det er en fordel at have løbet og cyklet sammen før racet, så man er enige om tempoet og kørestil.

Udover selve den fysiske træning op til løbet, som selvfølgelig skal være i orden, er det vigtigt at have en taktik. Alle på holdet skal være enige om hvordan man laver de enkelte discipliner, hvordan man forholder sig ved punkteringer og andre uheld. Tiden tikker, og det er frustrerende at skulle diskutere fremgangsmåder ude på ruten.

Til de fleste Races i Danmark, mener jeg at det er nok at koncentrere sig om løb og cykling i sin træning op til et race. Hvis man ved der er klatring og kajak/kano med, kan man krydre træningen med noget styrketræning, og evt. en enkelt prøvetur med holdet.

Håber du kan bruge det til noget. Det er svært at komme med et præcist træningsprogram, når man reelt ikke ved hvad der trænes til. Men en god grundform skulle være nok til fysisk at gennemføre de fleste danske løb. Dertil kommer erfaringen som er en stor del af et race. Navigation, forplejning og minimalt udstyr, er også ting man skal tænke på op til et race.

God fornøjelse! Det kan være vi ses derude...

Link to comment
Share on other sites

Tak til Rubiz for god information.

Til Cilius:

Hvor lang tid er der til turneringen skal finde sted?

Som sagt vil vi prøve vores første 8 timers løb til sommer.

Hvordan fordeler diciplinerne sig med længde og rækkefølge?

Godt spørgsmål, men typisk starter man nok med noget løb, lidt cykling, lidt mere løb osv.

Hvordan er jeres form i øjeblikket?

Meget forskelligt. 1 er matratonløber, 1 er cykelrytter og vi to andre forbruger bare luft (læs: normal dødelig kondition). Dog arbejder vi på at skulle kunne løbe i mindst 1 time og cykle i mindst 2 timer uden at falde død om.

Ud fra det jeg kan læse mig til lige pt., så tror jeg det er bedst at satse det meste af vores krudt på hard-core løbetræning og MTB, krydret med en gang O-løb for at kunne finde vej. Alt det andet logistiske har vi 100% styr på (håber vi...), så tak for informationerne så langt.

Jeg vender tilbage hvis vi overlever... :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share