Hjælpe de gamle på vej...


Kongsfelt
 Share

Recommended Posts

Hej MOL...

Jeg skriver på vegne af mine forældre, som jeg gerne vil hjælpe lidt på vej... Håber I gider at hjælpe mig til at hjælpe dem :)

Min stedfar er 63 år, 181cm høj og vejer omkring 88kg. Dvs. at han da gerne måtte tabe et par kilo, men det er dog intet kritisk, og ikke her problemet ligger. Han har det seneste halve år haft en masse problemer med ryggen osv, som har gjort at han i perioder dårligt har kunne gå. Han har derfor været en masse til lægen, til fys og til rheumatolog, hvoraf ingen af dem har hjulpet ret meget. De har taget blodprøver over flere gange, og bla. konstateret at han har for højt kolesterol- og jernindhold, samt for lidt D-vitamin.

Han spiser ret sundt og magert kød, dog kun ret få måltider. Spiser intet æg, smør, mælk, fedt kød, chokolade, etc eller andre fødevarer der burde kunne påvirke hans kolesterol i negativ retning. De deler dog dagligt en flaske rødvin, som for nogle er ret meget - og iflg. alkoholstyrelsen selvfølgeligt er klart over anbefalet. Men kan det have noget med det høje kolesterol eller jern at gøre?

Desuden løber han ca én gang om ugen af 45-60 minutters varighed - hvertfald i sommerperioden. Derudover har han dog stillesiddende arbejde og bil...

Hvad kan han gøre for at nedbringe mængden af kolesterol i blodet, udover at tage piller, når han nærmest intet mættet fedt får i forvejen? Og hvad med jern-indholdet? Det eneste sted jeg rigtigt kan se en "optimering" af kosten er ifht. alkoholen, resten er faktisk ret sundt. Hvad skal der gøres, eller er det genetisk/aldersbetinget?

Desuden... Jeg vil gerne hjælpe mine forældre med noget "træning", men ved godt at det skal være skånsomt grundet deres alder osv. Jeg tænker på nogle elastikker/bands og øvelser med dem - er der nogle der kan anbefale nogle elastikker? Jeg har prøvet at google, men har ikke rigtigt kunne finde noget ordentligt. Jeg havde forestillet mig nogle ret lange nogle, som kan bruges til "hele" kroppen?

Undskyld denne "wall-of-text", men jeg ville sætte stor pris på lidt input - både til kost, men også til noget træning :)

Mvh Morten

Link to comment
Share on other sites

Desuden... Jeg vil gerne hjælpe mine forældre med noget "træning", men ved godt at det skal være skånsomt grundet deres alder osv. Jeg tænker på nogle elastikker/bands og øvelser med dem - er der nogle der kan anbefale nogle elastikker? Jeg har prøvet at google, men har ikke rigtigt kunne finde noget ordentligt. Jeg havde forestillet mig nogle ret lange nogle, som kan bruges til "hele" kroppen?

Det behøver jo ikke være ultra skånsomt, medmindre de er virkeligt slidt ned. Min far er også 63, og han løber altså marathon.

Jeg tror i øvrigt ikke, det er vejen frem at anbefale hjemmeøvelser a la elastikker. Det er alt for sandsynligt, at det vil blive brugt et par gange og derefter glemt. Jeg tror mere på at opfordre til gåture, cykelture, løbeture, melde sig ind i en roklub, begynde at spille golf, gå til svømning, gymnastik eller yoga osv. En måde at være aktiv, som man kan blive grebet af, og som kan give en større oplevelse end selve træningen.

Link to comment
Share on other sites

Nej alderen er ingen hindring for at træne! min 60 år gamle far skal cykle fra Gibraltar til fyn her i juni måned, så alder er ingen undskyldning, man skal bare finde noget man kan lide.

Rent kostmæssigt er det vel grøntsager, ordentlig kvalitet magert kød, gode flerumættede fedtsyrer osv. osv. Alt det som vi allesammen skal spise...

Link to comment
Share on other sites

Indtagelse af umættet fedt modvirker oplagring af LDL-Kolesterol i blodårerne. Så grøntsager, planteolier og fisk vil forbedre hans kost. Han burde, i allerhøjeste grad, begynde at bevæge sig noget mere. Et minimum af 1 times motion om dagen, når han har et stillesiddende job.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej igen. Undskyld den lange svartid - men tak for de svar der er kommet! :)

Som i selv siger, så ved jeg godt at deres alder ikke er nogen hindring for træning - men der er altså også forskel på en veltrænet 60-årig og en "normal" 60-årig! Derfor går jeg ud fra at træningen skal være relativt skånsom...

Jeg skal prøve at få dem til at røre sig mere, de er dog begyndt at gå en del flere ture, men langt fra hver dag (bare 30 min om dagen ville være et mål), men jeg tænker også på noget styrketræning.

Jeg havde en idé om at elastikker ville være en god idé, men alligevel ikke? I så fald de er, er der nogle i kan anbefale?

Jeg skal give anbefalingen om umættet fedt mht. kolesterollagringen videre, men alt i alt spiser de ret sundt.

Jeg tror desuden ikke de har nogen "interesse" i at deltage i klubarrangementer, såsom golf/roning osv - svømning vil jeg dog prøve at anbefale.

Tak for rådene - er der desuden nogle der kan forklare mig, hvilke "problemer" der er ved for højt jernindhold? Jeg kan ikke rigtigt finde ud af, hvad der er det "farlige" ved det?

Taark :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share