kondital?


Tri-dina
 Share

Recommended Posts

Hey...

Jeg høre en masse snak om kondi tal... som man kan få udregnet, men jeg kan ikke helt se hvad man kan bruge det til andet end at booste ens ego, eller føle sig dårlig, hvis man har et lavt kondital..

For man arbejder jo forskelligt i ens helt private puls zoner, og det er vel også individiuelt hvor længe man kan blive i fx "all out" eller på 80% eller 50% og sår'n

Er der nogen der kan komme med en forklaring på hvorfor man skulle betale dyrt for at få et tal mellem 0 og 100???

Link to comment
Share on other sites

Dit kondital er et tal der giver et benchmark for hvor god din iltoptagelse/udnyttelse er.

Det er altså et tal du kan bruge som et mål for om du har forbedret dig eller ej, og naturligvis sammenligne dig med normalfordelingen.

Det har cirka intet at gøre med pulszoner, og hvor længe man kan blive ved med at yde ved en given procentsats vil netop være et udtryk for hvor god form du er i mht ovenstående.

Det er bestemt ikke nødvendigt at skulle betale dyrt for at få dette tal målt med en acceptabel nøjagtighed.

Dvs det kan gøres ganske gratis f.eks. her:

http://www.motion-online.dk/konditionstrae..._loebedistance/

Læs lidt mere om hvad et godt kondital er her:

http://www.motion-online.dk/konditionstrae...godt_kondital?/

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.. jeg prøvede via cooper testen der fik jeg 49, og med puls testen hvor jeg fik 65...

Men jeg ved jo også at jeg er i ok god form, men jeg er stadig ikke helt med på hvad jeg skal bruge det til??? Men det er også lidt sent, så kan være jeg skulle læse lidt på stoffet imorgen isetdet

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share