håndvægte..?


Rana
 Share

Recommended Posts

hej mol'ere

Efter at have læst en artikel på: http://www.bodybuilding.dk/artikler/styrke...ketraening.html

gik det op for mig at det er på høje tide at komme igang på denne front.

Jeg dyrker i forvejen konditionstræning (crosstraining, sjip og intervalløB), men nu har jeg også fået øjnene op for styrketræning. Så mit første projekt er at anskaffe mig nogle gode og handy håndvægte - jeg foretrækker hjemmetræning frem for motionscenter - men da jeg ikke ved det helt store om håndvægte, kvalitet ell lign andet end at det er fikst med chrom vægte og med en form for lås så skiverne ikke falder af, har jeg lige et spørgsmål.

Jeg kiggede på nogle bowflex håndvægte på denne side : http://www.alun.dk/shop/haandvaegt-bowflex.html

Som virker meget fornuftige. (er især vild med det design de har lavet med at man bare skruer på den, så kommer skiverne automatisk på :tongue: )

Men der er vægte med 1-21kg og 1-41kg og jeg ville høre om jeg bør købe sidstnævnte en gang for alle eller om det er nok med 1-21kg?

(det skal ps nævnes at jeg er af hunkøn, og ikke skal pumpe musklerne. Bare tone, få nogle let markerede mavemuskler og stram krop)

Ser frem til nogle svar :smile:

Mvh Rana

Edited by Rana
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror, ud fra hvad du skriver, godt at du kan nøjes med de 21kg ;). Det kommer selvfølgelig meget an på hvad for nogle øvelser du vil lave, men skulle mene at du selv med kun 21kg kan få trænet det meste af kroppen fornuftigt :bigsmile:

http://www.motion-online.dk/styrketraening...ed_haandvaegte/

Edited by Mr.P
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror, ud fra hvad du skriver, godt at du kan nøjes med de 21kg ;). Det kommer selvfølgelig meget an på hvad for nogle øvelser du vil lave, men skulle mene at du selv med kun 21kg kan få trænet det meste af kroppen fornuftigt :bigsmile:

http://www.motion-online.dk/styrketraening...ed_haandvaegte/

Tak for linket, det var lige hvad jeg ledte efter! :4thumbup:

ang de øvelser jeg vil lave, så har jeg tænkt mig at følge prgrammet på bodyrock.tv

styrketræning bestående af http://bodyrock.tv/2009/05/08/new-rock-you...-routine-part1/

og konditionstræning bestående af http://bodyrock.tv/2009/05/08/new-rock-you...-routine-part1/

(evt med noget løb/crosstraining en gang imellem)

glæder mig til at komme igang med styrkedelen :laugh:

Jeg ville selv vælge sidstnævnte.

Du kommer ikke langt med 21kg ifht. de store øvelser.

Selvom du ikke vil træne udelukkende for masse, ville det jo ikke være skidt med en god grundstyrke :)

Jeg synes også sidstnævnte virkede mest tiltrækkende. Man kan jo ligeså godt købe hvad man skal bruge fra starten af, i stedet for at skulle til at købe noget ekstra når man nu er blevet bedre :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vil også give jer ret i, at hvis det er noget du vil forsætte med på et seriøst plan, så får du brug for 41kg, men det virkede bare som om det var noget du bare ville supplere lidt med? Hvad er det egentlig for nogle øvelser i tænker på, som i ikke mener at 21kg vil være nok til egentlig? kan godt se hun ikke kan squatte og dødløfte med det, men det var heller ikke min opfattelse at vi snakkede på det niveau? Og heller ikke et styrke niveau hvor hun foreksempel ikke ville havde nok vægt til at lave rows, Millitary, lunges Etc. :tongue: . Anyways er rigtigt nok at det ville være irriterende, hvis du pludselig stod og havde for lidt vægt, så hvis du ikke er i penge mangel hopper jeg også på 41kg båden :laugh: kan se at det nok også er mig der lidt har misforstået dine intentioner, du skriver jo egentlig ikke noget sted at kun er for at supplere :laugh:

Edited by Mr.P
Link to comment
Share on other sites

Vil også give jer ret i, at hvis det er noget du vil forsætte med på et seriøst plan, så får du brug for 41kg, men det virkede bare som om det var noget du bare ville supplere lidt med? Hvad er det egentlig for nogle øvelser i tænker på, som i ikke mener at 21kg vil være nok til egentlig? kan godt se hun ikke kan squatte og dødløfte med det, men det var heller ikke min opfattelse at vi snakkede på det niveau? Og heller ikke et styrke niveau hvor hun foreksempel ikke ville havde nok vægt til at lave rows, Millitary, lunges Etc. :tongue: . Anyways er rigtigt nok at det ville være irriterende, hvis du pludselig stod og havde for lidt vægt, så hvis du ikke er i penge mangel hopper jeg også på 41kg båden :laugh: kan se at det nok også er mig der lidt har misforstået dine intentioner, du skriver jo egentlig ikke noget sted at kun er for at supplere :laugh:

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at begynde på et seriøst plan. Og tjaeh, lever næsten på SU-en for tiden, men visse ting i livet er værd at punge ud til.. (er nemlig præcis som du skriver bange for at have givet næsten 3000 for de der bowflex håndvægte der ikke kan få mer end 21kg på.. Det ville være lidt trist)

Det kommer selvfølgelig an på stats og øvelser.

Kan du ligge disse ud?

Jeg er som sagt ny indenfor styrketræning men har nu stykket et mere eller mindre effektivt program sammen:

3x12 db squat

3x12 db lunges

3x12 db brystpres

3x12 db skulderpres

3x12 db sideløft

3x12 db bend-over rowing

3x12 db deadlift

til maven laver jeg denne øvelse http://www.youtube.com/watch?v=RJocMGQGSTM...feature=channel

og jeg supplerer også med noget fra bodyrock.tv. (der er nok at tage af, hvis jeg har brug for afveksling)

Virker det fornuftigt nok?

Når eksamnerne er ovre har jeg et helt sabbatår med masser af tid til at blive pro på denne front :tongue:

Glæder mig til at komme igang, det bliver først efter mine eksamner så jeg har mulighed for at træne seriøst.

Tak for svarene allesammen :bigsmile:

im going for 41kg ;)

..og nu er det vel nok til squat og dødløft..? har ikke stået med vægtene i hånden endnu så jeg har ikke fornemmelse for det.. :blush:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at begynde på et seriøst plan. Og tjaeh, lever næsten på SU-en for tiden, men visse ting i livet er værd at punge ud til.. (er nemlig præcis som du skriver bange for at have givet næsten 3000 for de der bowflex håndvægte der ikke kan få mer end 21kg på.. Det ville være lidt trist)

Jeg er som sagt ny indenfor styrketræning men har nu stykket et mere eller mindre effektivt program sammen:

3x12 db squat

3x12 db lunges

3x12 db brystpres

3x12 db skulderpres

3x12 db sideløft

3x12 db bend-over rowing

3x12 db deadlift

til maven laver jeg denne øvelse http://www.youtube.com/watch?v=RJocMGQGSTM...feature=channel

og jeg supplerer også med noget fra bodyrock.tv. (der er nok at tage af, hvis jeg har brug for afveksling)

Virker det fornuftigt nok?

Når eksamnerne er ovre har jeg et helt sabbatår med masser af tid til at blive pro på denne front :tongue:

Glæder mig til at komme igang, det bliver først efter mine eksamner så jeg har mulighed for at træne seriøst.

Tak for svarene allesammen :bigsmile:

im going for 41kg ;)

..og nu er det vel nok til squat og dødløft..? har ikke stået med vægtene i hånden endnu så jeg har ikke fornemmelse for det.. :blush:

Syntes dit program ser meget fint ud :) et par små ting kun.

1. Rækkefølgen er ok, men jeg ville måske lave den lidt om, andre må rette mig hvis i ikke mener det er optimalt, grundideen er, at du laver de øvelser som involverer flest forskellige muskler først :)

Det er desuden for meget at du både laver Squats, lunges, og dødløft i samme træning :), skift fx mellem squat og lunges.

Mit forslag :laugh:

3x12 db deadlift

3x12 db brystpres

3x12 db squat / 3x12 db lunges

3x12 db bend-over rowing

3x12 db skulderpres

3x12 db sideløft

2. Og ja det er rigelig vægt til squat og dødløft :)

Link to comment
Share on other sites

Syntes dit program ser meget fint ud :) et par små ting kun.

1. Rækkefølgen er ok, men jeg ville måske lave den lidt om, andre må rette mig hvis i ikke mener det er optimalt, grundideen er, at du laver de øvelser som involverer flest forskellige muskler først :)

Det er desuden for meget at du både laver Squats, lunges, og dødløft i samme træning :), skift fx mellem squat og lunges.

Mit forslag :laugh:

3x12 db deadlift

3x12 db brystpres

3x12 db squat / 3x12 db lunges

3x12 db bend-over rowing

3x12 db skulderpres

3x12 db sideløft

2. Og ja det er rigelig vægt til squat og dødløft :)

Tja, det lyde i mine ører fornuftigt nok. Så jeg tager dem i den rækkefølge i stedet og skifter mellem squat/dødløft :smile:

Tak til Mr. P ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share