Fra full-body til split ?


Iglo
 Share

Recommended Posts

Hej,

har trænet 4-5 mdr nu med henblik på at få en større muskelmasse. Jeg har kørt et full-bodyprogram ca. hver anden dag og synes jeg er stagneret lidt. Jeg har f.eks. kørt 2-3 sæt af ca. 8-12 reps i øvelserne military, upright rows, bent-over rows og bænkpres. Vil det være en fordel nu at lave et split-program for at kunne køre lidt flere sæt(fx 5*6-8 rep) på de respektive muskelgrupper og så give dem lidt længere pause, eller skal jeg fortsætte med mit full-body program ?. Som skrevet er mit mål en større masse.

Link to comment
Share on other sites

Om det er full-body eller 2-split du kører gør ikke den store forskel, så længe du kan restiturere ovenpå din træning.

Dog håber jeg da godt nok du har noget bentræning med i det fullbody du kører nu her, selvom du ikke nævner det?.

Du skal i hvert fald - ligemeget hvad - have noget Squat og Dødløft med også!...

Link to comment
Share on other sites

Om det er full-body eller 2-split du kører gør ikke den store forskel, så længe du kan restiturere ovenpå din træning.

Dog håber jeg da godt nok du har noget bentræning med i det fullbody du kører nu her, selvom du ikke nævner det?.

Du skal i hvert fald - ligemeget hvad - have noget Squat og Dødløft med også!...

Restitutionstid er et misforstået begreb, som virkelig overbruges. Du kan træne hver dag i 1 uge uden at du dør af det eller får decideret 'negativ vækst'. Restitutionstid er kun noget, som virkelig er afgørende i en lang tidsperiode for fx topatleter m.m. At du træner bryst 2 eller 3 gange om ugen, gør ikke den store skade. Det er kun, hvis du træner bryst 3-4 gange om ugen, uge efter uge, at du vil kunne opleve negative konsekvenser ved det.

Jeg synes, at det er en god idé at ændre program, især fordi du stagnerer. Det er dejligt motiverende, at prøve nye øvelser m.m.

Splitprogrammer giver dig især mulighed for at fokusere mere på de mindre muskelgrupper, uden at droppe de gode basisøvelser for at skabe tid og plads. Du skal bare huske på, at du jo nedsætter træningsfrekvensen pr. muskel med 1 gang om ugen, ved at skifte til fx. 2split. Tilgengæld kan du også træne hårdere, længere og bedre(såfremt du har motivationen), ved et 2 split kontra et fullbody, som er meget udmattende mentalt (Dødløft, bænkpres, squat, military, pullups, dips etc på samme dag, det er sgu hårdt).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share